Релігійні аспекти древньоєгипетських вірувань та обрядів
План
Вступ
1. Староєгипетські похоронні обряди
2. Староєгипетські уявлення про загробний світ
Висновок
Список використаної літератури
Більше 6-ти тисяч років назад зачала свій розвиток цивілізація Давнього Єгипту, одна з якнайдавніших в світі. Вона залишила людству велику культурну спадщину, що охоплює практично всі галузі людських знань, таких, як медицина, математика, астрономія, астрологія, всілякі види мистецтва і багату релігійно-міфологічну систему.
Вже два століття Єгипет осідає вченими зі всього світу. Археологічні розкопки ведуться по всій території країни. У пресі постійно з'являються повідомлення про чергове відкриття. Але чим більше ми дізнаємося про цю цивілізацію, тим більше спливає незрозумілого і нез'ясовного. Це більшою мірою стосується єгипетської релігійно-міфологічної системи.
Вивчення історії Давнього Єгипту в цьому аспекті дозволяє нам отримати докладне уявлення про духовне життя його жителів. Всупереч пануючому в науці матеріалістичному підходу не можна забувати, що «древнє суспільство, держава, Град, polis, залишається під знаком релігії; релігія є, насправді, те, що зв'язує, скріпляє людей в суспільство» . Саме релігія грала ведучу, можна навіть сказати вирішальну роль в житті староєгипетського суспільства. Крім того, не можна забувати про величезний вплив єгипетській релігії на формування християнських переконань, а через них і на іслам. Таким чином, частка староєгипетських уявлень про добро і зло, про безсмертя душі і загробний світ з певними видозмінами існує і в наші дні.
Мета моєї роботи – показати нероздільність добра і зла, характерну для староєгипетських релігійних переконань, які особливо яскраво виявилися у вірі в замогильне життя.
Староєгипетська релігія є складним з'єднанням тих, що часто суперечать, а інколи і взаємовиключних один одного вірувань, що виникли в різний час в різних частках країни. У свої завдання по написанню даної роботи я поставила прослідити зміни в похоронних обрядах древніх єгиптян впродовж всієї історії, які допоможуть отримати уявлення про загробний світ, а потім виявити спільні риси староєгипетської релігії і християнства, доводячи тим самим їх зв'язок.
Як джерела для роботи були використані твори староєгипетської заупокійної літератури. Особливий інтерес представляють магічні заклинання, змови, в основі яких лежать древні міфи, а також праця античних авторів, створена в 5 – 1 вв. до н.е.
За якнайдавніший літературний пам'ятник Давнього Єгипту вважаються так звані «Тексти Пірамід» . Можливо, це якнайдавніший твір заупокійної літератури. Всього налічується 712 висловів різної довжини – від однієї фрази, до цілком об'ємних текстів. Вони містять різні магічні формули, що супроводжували заупокійні обряди, заклинання проти злих духів – ворогів померлого царя, молитви, уривки міфів. Переважно це міфи про бога Ра і його боротьбу із злом в образі змія Апопа. Ієрогліфи, якими написані тексти на стінах пірамід, забарвлені в зелений колір, символізуючий життя і відродження. Враховуючи орфографію і архаїчну мови, якою написані «Тексти», а також їх безсистемність і безладність, більшість дослідників вважають, що велика частка з'явилася задовго до їх першого запису.
Наступним етапом в розвитку єгипетської заупокійної літератури стала поява замість «Текстів Пірамід» нового канону заупокійних магічних текстів, призначених тепер не лише для фараонів, але і знать. Оскільки заклинання почали писати на стінках саркофагів, а не пірамід, вони отримали назву «Текстів Саркофагів» . Вони містять деяку кількість речень з «Текстів Пірамід», але в основному складаються з речень жерців того часу, найчастіше у формі діалогів. Це були магічні тексти, які повинні були допомогти померлому і підказати, як знайти безсмертя. Тут містяться докладніші варіанти міфів. Причому поступово на перше місце виходить міф про Осиріса, з'являються чіткіші уявлення про замогильний суд.
У епоху Середнього царства тексти почали записувати на папірусі, який укладали в саркофаги разом з померлим. А до періоду Нового царства остаточно сформувалося найцінніше для нас джерело – класична «Книга Мертвих» . Вона об'єднала в собі елементи «Текстів Пірамід», речення із стінок саркофагів і нові жрецькі заклинання. Текст «Книги Мертвих» створювався приблизно з 2325 по 1700 рр. до н. э., а її остаточна редакція, що дійшла до нас, відноситься до епохи Саїсськой династії (665 – 525 рр. до н. э.). Так само, як і в древніх текстах, померлий ототожнений з Осирісом, але на ілюстраціях змальований вже не богом, а покірливим прохачем, підсудним, чекаючим своєї долі.
Безумовно «Книга Мертвих» творів, що набагато досконало передували нею, тексти, які в ній містяться, різноманітніші і розвиненіші.
Існували і інші релігійні тексти, які були свого роду доповненнями до «Книги Мертвих». Так в «Книзі Двох Шляхів» (XI династія) детально описується подорож померлого по Дуату (загробному світу); тексти супроводяться своєрідними «картами» потойбічного світу. «Книга Дня і Ночі» і «Книга Печер» містять докладні описи Дуата. У «Амдуат» і «Книзі Брам» найдетальніше описується подорож Ра в Турі Мільйонів Років. Всі вони містять докладні описи Дуата, супроводжувані рисунками-«іллюстраціями». Не можна не згадати про «Книгу Корови», висіченої на стіні гробниці Мережі I. Вона отримала свою назву із-за того, супроводиться зображенням Небесної Корови (богині неба Нут). Ці тексти містять різні уривки древніх міфів і, що дуже цікаво, згадки про Усесвітній потоп.
Важливо відзначити, що велика частка староєгипетських текстів стосується безсмертя, «тієї найважливішої, центральної ідеї, яка існувала в незмінному вигляді не протязі тисячоліть і складала вісь всього релігійного і суспільного життя в Давньому Єгипті» .
Окрім оригінальних джерел ми дізнаємося про релігійні уявлення древніх єгиптян з творів античних авторів, таких, як Геродот, Плутарх, Страбон, Філон Візантійський .
Особливо багато про міфологію писали Геродот і Плутарх. Геродот таким чином спробував краще розкрити характер єгиптян. Плутарха ж написала ціла праця, присвячена головному міфу єгипетською, – «О Осирісе і Ісиде». Але їх розповіді не завжди достовірні, оскільки найчастіше вони переказували те, що чули від випадкових людей і навряд чи мали доступ до храмових архівів.
Страбон і Філон Візантійський просто описували те, що бачили самі. Але в їх праці зустрічаються описи гробниць і храмів, отже, вони цікаві.
Для розкриття даної теми тут використані роботи відомих дослідників історії Давнього Єгипту. Найцікавіша, на мій погляд, робота М. А. Коростовцева « Релігія Давнього Єгипту», оскільки в ній чудово описуються і пояснюються з наукової точки зору єгипетські похоронні обряди і пов'язані з ними релігійні переконання. Потрібно також відзначити, що ця книга справедливо вважається за кращу вітчизняну монографію, присвяченій релігії Єгипту.
Великий інтерес представляє праця Е. А. Уолліса Баджа «Єгипетська релігія» і «Єгипетська магія» . Це учений зі світовим ім'ям. У своїх роботах він спирається на джерела, дає дуже докладні характеристики предметам своїх досліджень, причому релігійно міфологічна система Єгипту – основна його спеціалізація.
Як повний історичний огляд тут використовувалася праця відомих єгиптологів Д. Бредстеда і Б. Тураєва «Історія Давнього Єгипту» . Він охоплює всю історію Єгипту, зачинаючи з доісторичних часів і закінчуючи арабським завоюванням. Автори підкреслили специфіку розвитку країни, враховуючи особливості її географічного положення, національного характеру, вплив зовнішніх і внутрішніх чинників.
1. Староєгипетські похоронні обряди
Релігія вважається за «невід'ємну частку людського суспільства, і перший світогляд людини» . Можна також сказати, що «жоден чинник життя людини не охоплює до такого ступеня всіх її сторін, як його релігійність» . Це твердження особливе вірно, коли воно стосується древніх цивілізацій, тому для їх об'єктивного дослідження не можна відкидати релігійні переконання людей.
Ця робота присвячена одному з аспектів релігійно-міфологічної системи Давнього Єгипту, де релігія грала провідну роль впродовж всієї його історії. Але найбільш важливим для нас є те, що єгипетська релігія певною мірою вплинула на становлення і розвиток сучасних світових релігій, а, означає, і сучасного суспільства в цілому.
Староєгипетська релігія – явище багатогранне, в ній «зливалися воєдино не лише ідентичні, але і такі, що суперечать, взаємовиключні вірування» різних міст і областей країни, що зародилися в різний час. Число єгипетських божеств, що дійшло до нас, дійсне величезно, але лише про небагато їх них збереглися хоч які-небудь відомості, в основному про головних богів крупних релігійних центрів і «божественних персонажів, не прив'язаних до певних місць, але що грають видну роль в міфах і оповідях. Найбільш важливим, можна сказати «головним міфом єгипетської релігії, що займає центральне місце у всій культурі Єгипту» є міф про Осирісе. Дуже простій на перший погляд, він містить масу суперечностей, розкриваючи тим самим специфіку всієї релігійно-міфологічної системи країни. Геродот неодноразово підкреслював важливість цього культу: «Не всі єгиптяни чтут одних і тих же богів. Але Ісиду і Осиріса чтут все однаково»(Геродот. II. 42.). Суть міфу полягає в наступному. Осиріс був старшим сином бога землі Геба і богині неба Нут. Будучи царем Єгипту, у вікопомні часи, він навчив людей землеробству, садівництву і виноробству, але був убитий своїм завидющим братом Сетом. Йому допомагали 72 змовники (цікава деталь, що саме 72 дні в Єгипті триває зима). Сет наказав виготовити дерев'яний саркофаг, прикрашений золотом і коштовними каменями, так, щоб він відповідав зростанню брата. Коли саркофаг був готовий, Сет і решта змовників влаштували бенкет, на який запросили і Осиріса. В розпал свята кожному з присутніх було запропоновано «приміряти» цей саркофаг. Кому він доведеться якраз, той і отримає його в дарунок. Як тільки в нього ліг Осиріс, змовники закрили кришку, обв'язали саркофаг ременями і кинули в річку. Ісида, дружина Осиріса, відправилися на пошуки його тіла. Після довгих поневірянь їй це удалося, але Сет, дізнавшись про це, шаленів, розрубав тіло Осиріса на чотирнадцять часток і розкидав їх по всьому Єгипту. Ісида знову відправилася на пошуки, в яких їй допомагала сестра Нефтіда. Знайшовши тіло брата, вони почали його оплакувати: