Смекни!
smekni.com

Світ - творіння Боже (стр. 2 из 4)

ПравославноюЦерквоювченняпроцеподаєтьсятак: "Потрібновірити, щоБог... будучиблагиміпреблагим, хочСамуСобіпредосконалийіпреславний, створив ізнічогосвітдлятого, щобііншіістоти, прославляючи Його, бралиучастьуЙогоблагості" (Пр. исп., ч. 1, отв. навопр. 8; пор.: Простр. кат., о 1 чл.). Такимчином, спонукоюдлятвореннясвітубулабезмежнаблагість Божа, бажанняматипричасниківславиСвоєїпоза Своїмвнутрішнімжиттям, ціллютворення - блаженство створіньіславаТворця.

Любов "породила" уБозібажаннястворитисвіт і "спонукала" Йоговсемогутністьіпремудрістьдо здійсненняцьогобажання. Благістьілюбовєсамою сутністюБожою; "Богєлюбов" (1 їв. 4:8; 4:16); "Ніхто неблагий, окрімодногоБога" (Мр. 10:18, Хоменко). ТомуіволяЙогоблагаібажаєтількидобра. Алелюбові не властивозалишатисязамкнутою, непроявлятися назовні. Навпаки, одназосновнихвластивостейлюбові, благості - даватисвоїблагаякнайбільшійкількостіістот інайбільшможливоюмірою. ЗаСвоєюбезмежноюбла-гістюБогістворивсвітізчисленнимиродамиздатних доприйняттяблагдочаснихвидівіформжиття, ідавїм стількиітакихблаг, скількиіякіможеприйнятидочасна живаістотазасвоєюприродою. ІПисання, звертаючи нашіпоглядинасамітворіння, запрошуєвбачатиі визнаватиутворенніділоблагостіБожої: "Господь добрийдовсіх, аЙогомилосердя - навсіЙоготворива!" (Пс. 145:9; пор. Прем. 11:26-27). "ДякуйтеГосподові, добрийбоВін, бонавікиЙогомилосердя!" (Пс. 106:1; пор. 135:5-9).

НаблагістьБожуякнаспонукудоствореннясвіту вказувалиідревніотціЦеркви. "Бог нічогонепотребує, - говоритьблаж. Феодорит,- алеВін, будучибезоднею благості, благоволивнеіснуючимдаруватибуття". Засловамисв. ІванаДамаскина, «благийівсеблагийБогнезадовольнявсяспогляданням СебеСамого, але за ("надлишком") благостіСвоєї благоволив, щобз'явилисьістоти, що

Відповіднадоспонукиіцільтворення. Всевишній усестворивдляблаженстватворіньізарадивеликої Своєїслави. Щоблаженствотворіньєоднієюізцілей творення, яснозтієїспонуки, ізякоїБогблаговолив створитисвіт. Об'явленнясвідчить, щовсідіїБожіщодосвіту - провидіння, викуплення, спасіннялюдини - маютьзаметублаженствотворінь, щоблаженство творіньібулоціллютворення.

ЗаяснимученнямБіблії, усестворенепризначено бутиоб'явленнямславиБожоїйіснуєнаславуБожу. Упророківусяприродавбачаєтьсятакою, щославить ТворцяабоприкликаєтьсядоЙогопрославлення: "Небо звіщаєпроБожуюславу, апрочинЙогорукрозповідає небозвід" (Пс. 18:2); "усяземляповнаславиЙого!" (Іс. 6:3).

ЛюдинатакожстворенанаславуБожуідляоб'явлення досконалостейЙого (Сир. 17:7-8, 17:10-11; Іс. 43:7; 61:3). Усеіснуванняїїповиннобутиспрямованедооднієїцілі - славиБожої: "ОтожпрославляйтеБогавтілісвоємута вдусісвоєму, щоБожівони" {1 Кор. 6:20); "Тожколиви їсте, чиколивип'єте, абоколиіншещоробите,- усена Божуславуробіть!" (1 Кор. 10:31; пор. Мф. 5:16). Життя ангельськеєбезперервнимславословленнямначестьі похвалуГоспода (Іс. 6:3; Пс 102:20; Об. 4:8).

УдіяхБожихщодосвітуілюдиниостанняїхцільє славоюБожою. Спасительсвідчить, щонайвеличніше ділоБожественноїлюбові - викупленнялюдей - маєна метіславуБожу: "ТеперосьпрославивсьСинЛюдський, івНьомупрославивсяБог" (їв. 13:31; пор. 8:50-54; 17:1-4),- говоривВінупрощальнійбесідізучнями. Таксамо ідругепришестяГосподаназемлюбудерадислави Його: "Прийде[Спасительсвіту],- говоритьапостол, - прославитисяуСвоїхсвятихіпоявитиСебетогодняна подивусім, якіувірували" (2 Сол. 1:10, Хоменко).

Отже, всідії Божімаютьоднуціль - Йогобезконечнуславу, абопроявЙоговічнихдосконалостейу часовомуізовнішньомубутті: "ВсеГосподьучинив радицілейСвоїх", - говоритьМудрий. Засловамиапостола: "УсечерезНьогойдляНьогостворене!" (Кол. 1:16),"всерадиНьогойусевідНього" (Євр. 2:10); "всез Нього, черезНьогоідляНього" (Рим. 11:36), "щобБог бувувсьомувсе" (1 Кор. 15:28).

СлаваТворцяудосконалостійблаженствітворінь єзагальноюйостанньоюметоювсьогоствореного буття. Самособоюзрозуміло, щоцимневиключаються йособливі, окреміцілідляокремихвидівстворених істот, длясвітуангельського, землііземнихтворінь, для людини. Алеціокреміціліпідлеглівказанійнайвищій меті.

СтвореннясвітурадиславиБожоїнестоїтьуякому-небудьпротиріччізученнямпроствореннявсьогодля блаженстватворінь. Посуті - ценедвімети, атількидві сторониоднієїітієїжцілі, якарозглядаєтьсязрізних точокзоруіврізнихвідношеннях. СлаваБожанеєщось подібнедославолюбствалюдського. Бог "шукає" Собі славинетак, якшукаютьїїлюди: Йогославанерозривно з'єднаназблаженствомтворінь, - вонаієїхдосконалістю іблаженством. Наскількитворіннязасвоює, відображає славуБожу, Йогодосконалостіічерезцеприлучається доТворця, Джерелаістинноїдосконалостііблаженства, - настількиможливеійогоблаженство.

УЧАСТЬУСІХОСІБСВЯТОЇТРОЙЦІ УСПРАВІТВОРЕННЯ

Об'явленняіЦерквавчать, щосправатворення належитьнеоднійякійсьІпостасіБожества, авсім ТрьомОсобамСвятоїТройці: "Віруємо,- навчаютьсхідні патріархи,- щотриіпостаснийБог, Отець, СиніСвятий Дух,- єТворецьусьоговидимогоіневидимого" (Посл. 4 розд.).

І. НатякинаучастьусіхОсібСв. Тройціусправі твореннязнаходятьсявСтаромуЗаповіті: "Напочатку БогстворивНеботаземлю" (Бут. 1:1); «/ сказавБог: "СтворімолюдинузаобразомНашим, заподобою Нашою"»(Бут. 1:26). АлеєвСвятомуПисьмійтакі свідчення, вкотрихокремовказуєтьсянатворчу діяльністьтієїчиіншоїОсобиСвятоїТройці.

Так, пропершуІпостасьмовиться: "Длянасодин Бог- Отець, щозНього[походить] усе" (1 Кор. 8:6). У молитвіапостольській (Дії 4:24-28) початковіслова: "Владико, щонебо, іземлю, іморе, івсе, щовнихє, Ти створив" - звернені, власне, доБогаОтця.

ПроучастьСинаБожогоусвітотворенніСвяте Письмоговорить: "УсечерезНьогопостало, ініщо, що постало, непосталобезНього" (їв. 1:3); "Нимстворено всенаНебійназемлі... усечерезНьогойдляНього створено!" (Кол. 1:16).

НаучастьСвятогоДухаусвітотвореннібільшясно вказаноуСтаромуЗаповіті. Всловах "ДухБожийширяв надповерхнеюводи" (Бут. 1:2) Духзмальовуєтьсяненачевливаючимжиттяуновостворенуматерію. Можна вбачатиподібнівказівкиусловахпсалмоспівця, уяких ДухзображаєтьсявідміннимвідОтця: "ПосилаєшТи ДухаСвого - вони[живіістоти] творяться, іТивідновляєш обличчяземлі" (Пс. 104:30). ВзагаліжДухСвятийщодо світувБібліїзображаєтьсяпереважноДжереломжиття іТворцемусьоготворіння (Лк. 1:25; їв. 3:6, 20, 22, 23; 1 Кор. 12:8-11 та ін.).

ЦерквоювченняпроучастьусіхОсібСвятоїТройціу справітвореннявнесенодоНікео-Царгородськогосимволу. Вінвчитьвіруватив "БогаОтця ... ТворцяНебаі землі, всьоговидимогоіневидимого", в "СинаБожого... черезЯкоговсесталося" ів "ДухаСвятого, Господа Животворчого".4

II. УчомуполягалаучастькожноїОсобиСвятоїТройці усправітворення? Бібліяневідкриваєнамцезповною ясністю, алеможназнайтивказівки, зякихвидно різницюутворчійдіяльностіОтця, СинатаСвятого Духа. Так, уПисаннієвирази, щовсепоходитьвідОтця (1 Кор. 8:6; 2 Кор. 5:18), черезСина (їв. 1:3; Кол. 1:16; Євр. 1:3 таІн.). вДусі (Еф. 2:18; Рим. 11:36). Древні вчителіЦерквицюдумкуСвятогоПисьмакоротко висловлювалитак: "ОтецьтворивсвітчерезСинавДусі Святому" або "всевідОтцячерезСинавДусіСвято­му". ДокладнішеВасилійВеликийрізницюутворчій діяльностіОсібСвятоїТройцівизначивтак: "Утворенні їх (ангелів) уявляйпершочерговупричинуствореного - Отця, іпричинутворчу- Сина, іпричинуздійснюючу - Духа, такщослужбовідухимаютьбуттязаволею Отця, набуваютьбуттяпіддієюСинаіздійснюютьсяв буттіприсутністюДуха... ВнаслідокцьогоуявляйТрьох - пануючого (повеліваючого) Господа, творчеСловоі стверджуючогоДуха"; "БожийДухзавждиостаточно здійснюєвсе, щопоходитьвідБогачерезСина" (ОСв. Духе, 16; ПротивЕвн., 5).

ПоказуючитакрізницюдіяльностіОсібСвятоїТройці, древнівчителі, проте, недопускалидумки, начебтоСин іДухбулитількислужбовимзнаряддямпритворенні. ВонитворчовиконувалиОтчуволю (їв. 1:3). Кожназ Іпостасеймаєповнуідосконалусилудлядіїітворення. Причинатакогорозподілу - уволіТриіпостасного Бога, ЯкийсаметакзахотівявитиСебесвіту. При єдностіінероздільностізаприродоюОсібСвятої Тройці, неправильнобулобтворчістьОтцявважати непричетноюСинуіДухові, атворчістьСинаіДуха - непричетноюОтцю.

ПОРЯДОК ТВОРЕННЯ СВІТУ І ГОЛОВНІ ВИДИ СТВОРЕНОГО

Богпризвавдобуттятривидитворінь: світдуховний, світматеріальнийілюдину. Пропорядок, уякому одержалибуттярізнівидитворінь, можнаматипізнання тільки з об'явленняБожого. Цетому, щопочаткове походження всього

існуючогостоїтьпозаівищеобласті, якадоступнаспостереженню. Воб'явленніпропорядок світотворенняміститьсятакевчення:

Першезавсітворіння Богстворивсвітневидимий, духовний – царствобезтілеснихдухів. Здеякихвказівок Письма (Іов 38:7) можназробитивисновок, щотворення світудуховногобулозакінченедотогоякпочалося твореннясвітучуттєвого.

ПіслястворенняцарствабезтілеснихдухівБогстворивсвітчуттєвий, історіяпоходженняякоговикладена напочаткуКнигиБуття.

Закінчилосясвітотворенняствореннямлюдини (чоловікаіжінки}, яказатілесноюсвоєюприродоюналежитьдосвітучуттєвого, євищимйогочленом, вінцем творення, азадушею - досвітунайбільшчутливого, духовного. Вній - зіткненняіпоєднаннядвохсвітів: світучистихдухівісвітучистоїматерії.

Розкриттявдетальнихрисахученняпропоходження вказанихголовнихвидівтворінняєпредметомдокладноговченняпроБога - Творцясвіту.

ТВОРЕННЯСВІТУВИДИМОГО. МОЙСЕЄВАРОЗПОВІДЬ ПРОТВОРЕННЯ СВІТУІїїІСТОРИЧНИЙХАРАКТЕР