1. Книга Вихід. Загальний огляд основних тем. Переклад книг Нового Завіту
2. Старий Завіт
3. Поняття тоталогічних сект і деструктивний культ
Книга Вихід - друга книга Пятикнижия (Тори), Старого Завіту і всієї Біблії. У Талмуді зустрічається назва "Хомеш шени|" (букв. "Друга пятина") або "Сефер а-шени|" ("Друга книга), оскільки вона йде за книгою Буття. У середньовічних джерелах інодітакож називається "Сефер йеціат Мицраим" ("Книга Виходу з Єгипту"). Книга описує період часу від початку поневолення євреїв в Єгипті фараоном, що "не знав Йосипа" (1:8), до першого місяця другого року по Виходу їх з Єгипту (40:17), всього біля 130 років. Складається з 40 глав.
Зміст книги Вихід викладає історію єврейського народу "від тієї хвилини, коли євреї під тиском фараонів починають відчувати взаємну солідарність, зближуються все тісніше і тісніше почуттям загальної небезпеки і чудесами, що супроводжували Вихід з країни поневолення - до дарування закону на Синае, до отримання повного національного життя, зосередженого біля головного святилища - Скінії".
Поміщене в ці рамки, зміст книги Вихід може бути розділений на три частини:
1. перша після короткого вступу (1:1- 7), що зв'язує оповідання Книги Вихід з Книгою Буття, розповідає про звільнення єврейського народу з єгипетського рабства (1:8 - 13:16);
2. друга викладає історію подорожі євреїв до гори Синай (13:17-18:27);
3. третя оповідає про ув'язнення і оновлення Заповіту Бога з обраним народом (19:1-40:38|).
Народження Мойсея(глави 1-4)
Євреї живуть в Египте як раби. Фараон наказує вбивати усіх єврейських новонароджених хлопчиків. Щоб врятувати Мойсея, мати поміщає його в кошик з очерету і відправляють по річці Ніл. Дочка фараона його знайшла і усиновила.
Мойсей росте серед єгиптян, але почуває себе євреєм. Убивши одного дня наглядача над ізраїльтянами-рабами, він вимушений бігти з Єгипту на півострів Синайский, в землю Хорев. Там йому являється небесний голос, який повеліває Мойсеєві повернутися в Єгипет, щоб вивести звідти своїх братів з полону рабства і зрадити їх служінню Богові, що відкрився йому.
Десять страт єгипетських (глави 5-13)
Повернувшись в Єгипет, Мойсей ім'ям Бога вимагає у фараона відпустити його народ, демонструючи чудеса, покликані переконати фараона і|та| його наближених в божественності його призначення. Ці чудеса дістали назву 10 страт єгипетських через те, що кожне продемонстроване Мойсеєм диво супроводжувалося лихами для єгиптян.
Останнє з цих чудес, таке, що відтоді означає як Пасха (Песах) - страта усіх єгипетських первістків і порятунок первенців ізраїлевих, ознаменувало початок самого Виходу, євреї покидають свої будинки і, йдучи за Мойсеєм, прямують до північно-східної межі Єгипту.
І сказав Господь Мойсеєві і Аарону в землі Єгипетській, кажучи: місяць цей [та буде] у вас початком місяців, першим [так] [буде] він у вас між місяцями року. Скажіть усьому суспільству Ізраїлевих : в десятий [день] цього місяця нехай візьмуть собі кожного одного агнця по сімействах, по агнцеві на сімейство; а якщо сімейство так мало, що не [з'їсть] агнця, то нехай візьме з сусідом своїм, найближчим до будинку свого, по числу душ : по тій мірі, скільки кожен з'їсть, расчислитесь на агнця. Агнець у вас має бути без вади, чоловічої підлоги, однорічний; візьміть його від овець, або від кіз, і нехай він зберігається у вас до чотирнадцятого дня цього місяця : тоді нехай заколють його усі збори суспільства Ізраїльського увечері, і нехай візьмуть від крові [його] і помажуть на обох косяках і на перекладині дверей в будинках, де будуть є його; нехай з'їдять м'ясо його в цю саму ніч, випечене на вогні; з прісним хлібом і|та| з|із| гіркими [травами] нехай з'їдять його; не їжте від нього недопеченого, або звареного у воді, але їжте випечене на вогні, голову з ногами і нутрощами; не залишайте від нього до ранку; але що залишилося від нього до ранку спаліть на вогні. Їжте ж його так: нехай будуть стегна ваші препоясани, взуття ваша на ногах ваших і палиці ваші в руках ваших, і їжте його з поспішністю: це - Пасха Господня. А Я в цю саму ніч пройду по землі Єгипетською і уражу всякий первісток в землі Єгипетській, від людини до худоби, і над усіма богами Єгипетськими вироблю суд. Я Господь.
Перехід через Чермное море (глави 13-15)
Крик народу дійшов до слуху Господа, і Він послав йому рятівника в особі Мойсея. Чудесно врятований і вихований при дворі, Мойсей, отримавши доручення звільнити народ, повів боротьбу з гордими фараонами; спираючись на лиха (страти єгипетські), що осягнули країну, він змусив фараона відпустити народ. Зробивши встановлену в спогад знаменної події Пасху, народ, під буттям на чолі Мойсея, рушив з Єгипту, захопивши з собою масу всяких скарбів, узятих у єгиптян. Оскільки прямий шлях на північний схід був перегороджений суцільною стіною пограничних укріплень, то Мойсей повів народ до південного сходу, щоб, обігнувши західну затоку Чермного (Червоного) моря, проникнути в степи півострова Синайского. Між тим фараон встиг одуматися: не бажаючи позбутися величезної дармової робочої сили, він кинувся в гонитву за утікачами і наздогнав їх біля берега затоки. Положення євреїв було критичне, між ними готова була вибухнути паніка; але, по дивному помаху жезла Мойсеєва, море розступилося перед ними і вони встигли перебратися на іншу сторону, а коли єгиптяни кинулися за ними, воно поглинуло їх у своїх хвилях. Народ урочисто відсвяткував цю велику подію хвалебними піснями Богові і танцями. Потім євреї рушили до Синаю, де дан був ним закон і де здійснилася повна релігійна і суспільно-політична реорганізація народу. Після 40-річного мандрування в пустелі, євреї вступили в Ханаан.
Синайське Одкровення (глави 19-20)
Приблизно через п'ятдесят днів після того, як євреї покинули Єгипет були дані приписи, десять основних законів, які, згідно з біблейським текстом, були дані самим Богом Мойсеєві на горі Синай у вигляді кам'яних таблиць - Скрижалей Заповіту.
Згідно єврейської традиції, варіант, що міститься в книзі Вихід, був на перших, розбитих скрижалях, а варіант Второзакония - на других. Синай стояв у вогні, оповитий густим димом, земля тремтіла, гримів грім, блищала блискавка, і в шумі стихії, що розбушувалася, покриваючи його, лунав голос Божий, що вимовляв заповіді.
Старий Завіт - перша, найдавніша з двох (поряд з Новим Завітом), частина християнської Біблії, стародавнє єврейське Святе Письмо («Єврейська Біблія»), загальний священний текст іудаїзму, християнства та ісламу.Книги Старого Завіту були написані в період з XIII по I ст.до н.е.. [1] давньоєврейською мовою, за винятком деяких частин книг Даниїла та Ездри [2], написаних наарамейском мовою. [3] В період з III ст.до н.е..по I ст.н.е..Старий Заповіт був переведений на давньогрецьку мову [4].Цей переклад («Септуагінта») був прийнятий першими християнами [5] і зіграв важливу роль у становленні християнського канону Старого Завіту.
Канон Старого Завіту - сукупність старозавітних книг, визнаються Церквою богонатхненним.Перерахування канонічних старозавітних книг трапляється вже в доксографіі Орігена [21].Богонатхненність книг старозавітного канону, а також спадкоємність його, відзначаються в Новому Завіті (2Пет.1: 21 [22]), а також ранньохристиянськими істориками та богословами [23] [24].
В даний час існують три канону Старого Завіту, що відрізняються за складом і походженням:
1.Юдейський канон (Танах), що сформувався в I-II століттях н.е..в іудаїзмі;
2.Християнський канон, заснований на олександрійської версії корпусу священних текстів іудаїзму (Септуагінта) і прийнятий вПравославной і Католицькій Церквах;
3.Протестантський канон, що виник в XVI столітті і займає проміжне положення між першими двома.
В історії формування канону Старого Завіту очевидним чином виділяються два етапи: формування канону в іудейській середовищі та ухвалення цього канону християнською Церквою.
Юдейський канон
Юдейський канон поділяється на три частини відповідно до жанру і часом написання тих чи інших книг.
1.Закон або Тора, що включає П'ятикнижжя Мойсея
2.Пророки або Невиим, що включають, крім пророчих, деякі книги, які сьогодні прийнято вважати історичними хроніками.
Невіім поділяються, у свою чергу, на три розділи.
Стародавні пророки: книги Ісуса Навина, Суддів, 1 і 2 Самуїла (1 і 2 Царств) і 1 і 2 Царів (3 і 4 Царств)
Пізні пророки, що включають 3 книги «великих пророків» (Ісаї, Єремії та Єзекіїля) та 12 «малих пророків».У рукописах «малі пророки» становили один сувій і вважалися однією книжкою.
3.Письма або Ктувим, що включають твори мудреців Ізраїлю і молитовну поезію.
У складі Ктувим виділяється збірка «п'яти сувоїв», що включає книги Пісня пісень, Руф, Плач Єремії, Проповідник і Естер, зібрані відповідно з річним колом читань у синагозі.
Перші букви назв цих трьох частин Письма (Тора, Невиим, Ктувим) у складі іудейського канону складають слово ТаНаХ.Іудейська традиція часто іменує книги за їх першою слову.
Розподіл Танаха на три частини засвідчено багатьма стародавніми авторами на рубежі нашої ери.Згадка про «закон, пророків та інших книгах» (Сір.1: 2) ми виявляємо в книзі Премудрості Ісуса, сина Сираха, написаної близько 190 р. до н.е..Євангеліст Лука в останньому розділі свого Євангелія наводить слова Ісуса: «щоб виконалось усе, що про Мене в Законі Мойсеєвім, та в Пророках і Псалмах» (Лк.24: 44).Однак у більшості випадків євангелісти використовують вислів «закон і пророки».Три розділи Танаха називають також Філон Олександрійський (бл. 20 до н. Е.. - Бл. 50 н. Е..) Та Йосип Флавій (37 н. Е.. -?).
Умовно книги Суддів і Рут, Єремії та Плач Єремії, Ездри і Неємії попарно вважаються як одна книга по загальному автору, так що загальне число книг Танаха прирівнюється до 22, за кількістю літер єврейського алфавіту.Багато стародавні автори налічують в Танасі 24 книги.Всі книги іудейського канону спочатку були загальновизнаними у всіх християнських громадах.