І. Поняття права у працях Г. Гегеля та уявлення про світську владу М. Лютера 2
ІІ. Тестові завдання. 12
2.1 Початок буржуазній державно-правовій ідеології було покладено: 12
2.2 Сутність матеріалістичної (класової) теорії походження держави полягає в тому, що: 14
ІІІ. Загальна характеристика релігійно–міфологічних уявлень про державу і право в країнах Стародавнього Сходу у ІІ–І тис. до н. е. 16
ІV. Політико-правові ідеї неолібералізму та консерватизму. 23
Література. 28
Філософське учення Георга Вільгельма Фрідріха Гегеля (1770–1831 рр) є вищим ступенем в розвитку класичного німецького ідеалізму.
Гегель народився в Штутгарті в сім'ї фінансового чиновника. Закінчивши богословський факультет Тюбінгенського університету, він відмовився від кар'єри пастора і зайнявся поглибленим вивченням філософії. У 1818 р. Гегель одержав кафедру в Берлінському університеті. Основні його твори: “Феноменологія духу” (1807 р), “Наука логіки” (1812–1816 рр), “Енциклопедія філософських наук” (1817 р). Головний твір мислителя з питань держави і права – “Філософія права” (1821 р).
Початковим методологічним принципом його доктрини було положення про те, що дійсне (абсолютне) знання може бути досягнуте лише в рамках філософської системи, що розкриває зміст всіх своїх категорій і понять в їх логічному взаємозв'язку. “Істинне дійсно тільки як система”, – підкреслював філософ. Цілісність такої системи покликана була забезпечити діалектика – метод дослідження структури теоретичних понять і переходів між ними. Як вважав Гегель, діалектика дозволяє побудувати наукову теорію шляхом послідовного розвитку думки від одного поняття до іншого. Філософ називав діалектику єдино дійсним способом пізнання.
Гегель створив грандіозну філософську систему, яка охоплювала свою сукупність теоретичних знань того часу. Основними частинами гегелівської філософії є: логіка, філософія природи і філософія духу. Кожна з них в свою чергу ділиться на декілька” учень.
Держава і право були віднесені теоретиком до предмету філософії духу. Остання освітлює розвиток свідомості людини, починаючи з простих форм сприйняття миру і кінчаючи вищими проявами розуму. У цьому поступальному розвитку духу Гегель виділив наступні ступені: суб'єктивний дух (антропологія, феноменологія, психологія), об'єктивний дух (абстрактне право, мораль, моральність) і абсолютний дух (мистецтво, релігія, філософія). Право і державу філософ розглядав у вченні про об'єктивний дух.
“Наука про право є частина філософії. Тому вона повинна розвинути з поняття ідею, що є розумом предмету, або, що те ж саме, спостерігати власний іманентний розвиток самого предмету”. Теорія права, подібно до інших філософських дисциплін, набуває наукового характеру завдяки тому, що в ній застосовуються методи діалектики. Предметом же даної науки є ідея права – єдність поняття права і здійснення цього поняття насправді.
У протилежність Канту, що потрактував ідеї права і держави як суто умоглядні, апріорні конструкції розуму, Гегель доводив, що дійсна ідея є тотожністю суб'єктивного (пізнавального) і об'єктивного моментів. “Істиною у філософії називається відповідність поняття реальності”. Або в іншому формулюванні: ідея є поняття, адекватне своєму предмету.
Завдання філософії Гегель бачив в тому, щоб спіткати державу і право як продукти розумної діяльності людини, що одержали своє втілення в реальних суспільних інститутах. Філософія права не повинна займатися ні описом емпірично існуючого, чинного законодавства (це предмет позитивної юриспруденції), ні складанням проектів ідеальних кодексів і конституцій на майбутнє. Філософській науці належить виявити ідеї, лежачі в підставі права і держави. “Наш твір, – писав Гегель в “Філософії права”, – оскільки в ньому міститься наука про державу і право, буде тому спробою осягнути і зобразити державу як щось розумне усередині себе. Як філософський твір воно повинне бути надалі від того, щоб конструювати державу, яким воно повинне бути... ”
Своє розуміння предмету і методу філософії права Гегель виразив в знаменитому афоризмі, який сприймався багатьма подальшими теоретиками як квінтесенція його соціально-політичної доктрини: “Що розумно, то дійсно; і що дійсно, то розумно”.
У політичній літературі XIX в. ця думка Гегеля викликала прямо протилежні інтерпретації. Представники леворадикальних течій нерідко використовували його при обґрунтуванні ідей перевлаштування суспільства на розумних початках, тоді як ідеологи консервативних сил угледіли в ньому принцип, що дозволяє виправдати існуючі порядки. Абсолютно інший сенс вкладав в це положення Гегель. Під дійсністю тут розуміється не все існує в суспільстві, а лише те, що склалося закономірно, через необхідність. Дійсність, пояснював філософ, “вище існування”. У творах Гегеля йшлося про те, що за всіма історично скороминущими і випадковими суспільними відносинами необхідно виявити їх іманентний закон і суть. Із збагненням суті держави мислитель пов'язував і рішення питання про розумний (належному) політичний устрій. “Пізнання того, якими предмети повинні бути, виникає тільки з суті, з поняття речі”. Гегелівське рішення проблеми сущого і належного в соціальних відносинах пізніше одержало назву есенціалізму (від лат. еssentiа – суть).
Перенесений в сферу права, есенціалізм приводить Гегеля до заперечення основоположного принципу природно-правової школи – зіставлення природного права позитивному. Право і засновані на ньому закони, писав філософ, “завжди формою позитивні, встановлені і дані верховною державною владою”. Гегель продовжував використовувати термін “природне право”, проте вживав його в особливому значенні – як синонім ідеї права. У трактуванні, запропонованому мислителем, природне право виявлялося вже не сукупністю розпоряджень, яким повинні відповідати закони держави, а філософським баченням природи (суть) правових відносин між людьми. “Уявляти собі відмінність між природним або філософським правом і позитивним правом таким чином, ніби вони протилежні і суперечать один одному, було б здійснене невірним”. Природне право відноситься до позитивного так, як правова теорія відноситься до діючого права.
Ідеєю права філософ рахував загальну свободу. Слідуючи традиції, що склалася в ідеології антифеодальних революцій, Гегель наділяв людину абсолютною свободою і виводив право з поняття вільної волі. “Система права є царство реалізованої свободи”, – указував він. Разом з тим Гегель відкинув концепції, що визначали право як взаємне обмеження індивідами своєї свободи на користь загального блага. Згідно ученню філософа, справжньою свободою володіє загальна (а не індивідуальна) воля. Загальна свобода вимагає, щоб суб'єктивні устремління індивіда були підпорядковані етичному боргу, права громадянина – співвіднесені з його обов'язками перед державою, свобода особи – узгоджена з необхідністю.
Гегель включав в поняття права набагато ширший круг суспільних явищ, чим це було прийнято у філософії і юриспруденції почала XIX в. Особливими видами права у нього виступають формальна рівність учасників майнових відносин, мораль, моральність, право світового духу. Філософія права Гегеля, по суті справи, була загальносоціальною доктриною, що піднімала весь спектр питань щодо положення людини в суспільстві.
Процес затвердження загальної свободи складає зміст всесвітньої історії. На сторінках “Філософії права” Гегель аналізує стан свободи в сучасну йому епоху, тобто в Новий час (історичний розвиток свободи він простежував у філософії історії). Будучи теоретичною наукою, філософія права освітлює концептуальний (понятійне) зміст проблеми загальної свободи. Відповідно до принципів діалектики розвиток свободи до ступеня загальності розглядається тут як логічне розгортання самої ідеї права, як висхідний рух думки від абстрактних, односторонніх понять до конкретних – глибшим і повнішим. Гегель при цьому спеціальне обумовлював, що хід теоретичних міркувань про право не співпадає з хронологічною послідовністю виникнення правових утворень в історії.
Ідея права в своєму розвитку проходить три ступені: абстрактне право, мораль і моральність.
Перший ступінь – абстрактне право. Вільна воля спочатку є свідомості людини як індивідуальна воля, втілена у відносинах власності. На цьому ступені свобода виражається в тому, що кожна особа володіє правом володіти речами (власність), вступати в угоду з іншими людьми (договір) і вимагати відновлення своїх прав у разі їх порушення (неправда і злочин). Абстрактне право, іншими словами, охоплює область майнових відносин і злочинів проти особи. Його загальним велінням служить заповідь: “Будь особою і поважай інших як осіб”.
Абстрактне право має формальний характер, оскільки воно наділяє індивідів лише рівною правоздатністю, надаючи їм повну свободу дій у всьому, що стосується визначення розмірів майна, його призначення, складу і т.п. Розпорядження абстрактного права формулюються у вигляді заборон.
Основна увага в цьому розділі “Філософії права” приділена обґрунтуванню приватної власності. Визнаючи необмежене панування особи над річчю, Гегель відтворює ідеї, що одержали закріплення в Кодексі Наполеона 1804 р. і інших законодавчих актах буржуазії, що перемогла. Лише завдяки власності людина стає особою, затверджував філософ. Одночасно з цим Гегель підкреслює неприпустимість звернення у власність самої людини. “У природі речей, – писав він, – полягає абсолютне право раба здобувати собі свободу”.
Гегель відкидає платонівські проекти обобществления майна і критикує егалітарістичні гасла. Рівняння власності Гегель вважав неприйнятним.
Другий ступінь в розвитку ідеї права – мораль. Вона є вищим ступенем, тому що абстрактні і негативні розпорядження формального права в ній наповнюються позитивним змістом. Моральний стан духу прославляє людину до свідомого відношення до своїх вчинків, перетворює особу на діяльного суб'єкта. Якщо в праві вільна воля визначається зовнішнім чином, по відношенню до речі або волі іншої особи, то в моралі – внутрішніми спонуками індивіда, його намірами і помислами. Моральний вчинок тому може вступити в колізію з абстрактним правом. Наприклад, крадіжка шматка хліба ради підтримки життя формально підриває власність іншої людини, проте заслуговує безумовного виправдання з моральної точки зору.