Смекни!
smekni.com

Особливості реформації в Англії (стр. 2 из 4)

Ще вчора роздроблені королівства поєднувалися в могутні централізовані держави. Їхні правителі прагнули підкорити своєю владою таку впливову силу, як церква.

Початок Реформації. Поступове поширення світських релігійних рухів, містицизму і сектанства відбивало деяке невдоволення традиційною духовною владою і прагнення видозмінити релігійні звичаї римсько-католицької церкви. Цей настрій спонукав деяких порвати з церквою чи, принаймні, спробувати реформувати її. Зерна Реформації були закладені в 14-15 століттях. Хоча здавалося, що загальна віра як і раніше залишається надійною основою для розвитку схоластичної теології, з'явилися радикальні лідери, що зважилися кинути виклик загальноприйнятим церковним звичаям. Наприкінці 14 ст. англійський письменник Джон Уікліф зажадав перевести біблію на загальну мову, увести причащання хлібом і вином, надати світським судам право карати духівництво, а також припинити продаж індульгенцій. Декількома роками пізніше групу його послідовників, лоллардів, обвинуватили у виступі проти корони. Наприкінці 15-16 ст. ряд учених виступили із серйозною критикою церкви.

Радикальна реформація. Усі лідери Реформації відносилися до Біблії як до верховного авторитету. Церкви, засновані ними, сильно відмінювались від середньовічної католицької церкви. Вони підкреслювали важливість церковного утворення і, у міру можливості, дистанціювалися від держави.

З іншого боку, більш непримиренні представники Реформації в усьому покладалися на силу Святого Духа і на здатність Бога говорити з простими, неосвіченими віруючими. Лідери радикальної Реформації відкидали інтелектуальну теологію, з підозрою відносилися до світських урядів і виражали прагнення до реституції (відновлення). Це означало, що вони хотіли повного, буквального відновлення християнства Нового Завіту в тому вигляді, як вони його розуміли:

- загальне володіння майном;

- мандрівні пастирі;

- водохрещення дорослих віруючих.

Деякі навіть проповідували з дахів будинків і намагалися копіювати структуру пастирства, описану в Новому Завіті.

На відміну від них, головні діячі Реформації займалися саме реформами: зміною церковних заснувань відповідно до принципів, встановленим у Новому Завіті і виробленим історією церкви. Вони терпимо відносилися до багатьох обрядів, тому що розуміли, що найважливіші доктрини можна застосовувати різними способами, у залежності від історичної, суспільної і культурної обстановки.

Деякі радикали були пацифістами, інші – ранні баптисти, квакери, меноніти – повністю відмовлялися брати участь у світських органах управління; треті прагнули домогтися перевороту в суспільстві силоміць. Для деяких груп було характерно спокійний, споглядальний настрій, вони робили упор на внутрішній роботі Святого Духа. Найбільш відомою з них є квакери. Багато хто вірили, що друге пришестя може наступити в будь-який момент, тому їм необхідно відокремитися від світу і створити церкву і суспільство.

Більшість радикалів поєднувало послідовне прагнення до звільнення церкви від утручання з боку держави. Вони були переконані, що католицизм допустив розкладання релігійної влади, коли останній було дозволено брати участь у зовнішній політиці. Нові релігійні принципи протестантської Реформації знаходили підтримку не через властивої їм чистоти віри, а завдяки зв'язкам з магістратами, міськими радами і державними діячами. Жменька реформаторів, які прагнули до революційної перебудови суспільства, бажала, щоб влада стала прерогативою тільки «святих». Коротше кажучи, радикали бажали, щоб ніяка світська влада не могла впливати на релігійне життя. Їхнє небажання йти на компроміси в цьому пункті забезпечило їм автономію як самостійним релігійним групам, воно ж з'явилося причиною зниження їхнього соціального впливу.

Під парасолькою радикалізму фактично існувала ціла група рухів. Їхня спрямованість варіювалася від помірковано ортодоксальних (анабаптисти) до непримиренних (раціоналісти). Останні відмовилися від центральних християнських доктрин, наприклад від Трійці. Ці рухи не мали великого числа прихильників, але їх вважали небезпечними як для католиків, так і для протестантів, і багато їхніх представників поплатилися життям за свої переконання. У них бачили погрозу державі і цивільному порядку.

На початку 16 століття Англія була зовсім невеличкою країною, більшість мешканців якої складали селяни. Тому зрозуміло, що “революція цін”, яка привела до підвищення цін майже на всі товари, особливо на сільськогосподарську продукцію, стала для Англії справжнім потрясінням.

Кількість роботи в країні значно зменшилася, тому з’явилася величезна кількість жебраків (їх на початку століття в Англії налічувалося майже 50 тисяч).

Король Генріх VІІІ почав видавати закони, що були направлені проти жебрацтва. Так, наприклад, збирати милостиню дозволялося тепер тільки хворим та немічним – тих же, хто ще міг працювати, били батогом і повертали додому. Якщо цю людину затримували вдруге – знову били та відрізали половину вуха, якщо втретє – страчували як злочинця.

Наступний король Едуард VІ ще більше посилив ці міри – згідно з новими законами, той, хто не працював, віддавався у рабство до того, хто на нього доніс.

Таким своєрідним чином англійські королі боролися з кризою, яка того часу охопила Англію. До речі, ці закони ввійшли у історію під назвою “криваве законодавство”.

Але саме тоді, на початку 16 століття, почався і швидкий ріст Англії як держави. Річ у тому, що країна виявилася розташованою на перехресті торгівельних шляхів між Європою та Америкою, внаслідок чого почала розвиватися торгівля та промисловість.

Особливо швидкий розвиток отримала зовнішня торгівля (тобто торгівля з іншими країнами). Виникла велика кількість купців, які почали заробляти на цьому великі гроші.

Але зовнішня торгівля на ті часи була справою небезпечною (адже доводилося мандрувати морями та океанами, де купецькі кораблі могли чекати пірати), тому купці почали об’єднуватися.

Ці об’єднання почали називати акціонерними компаніями – тому що купці об’єднували свої капітали і в залежності від свого внеску (тобто суми грошей, які вони внесли в компанію), одержували свою долю (процент) від прибутку (загальної суми грошей, яку заробила компанія).

Так почала нарощуватися майбутня економічна могутність Англії та її столиці – Лондона.

Реформація у Англії, на відміну від інших країн, спочатку не викликала ніяких особливих проблем, тому що англійський король Генріх VІІІ сам ввів її.

Як ми вже розповідали, реформатором Генріх VІІІ став не через свої переконання, а тільки через відмову папи римського дозволити йому розійтися зі своєю дружиною, Катериною Арагонською (за католицькими законами дати такий дозвіл міг тільки папа).

Генріх VІІІ вивів англійську церкву з-під влади Риму і створив нову, так звану англіканську церкву, яку підтримував і наступний англійський король Едуард VІ.

Королева ж Марія Тюдор, яка змінила Едуарда, дотримувалася католицизму, тому влаштувала у країні терор, знищуючи протестантів, за що її назвали Марією Кривавою.

Але вже наступна королева Єлізавета І знову повернулася до англіканської церкви (втім, причина цього була досить проста – це був протест проти Риму, який не визнавав її права на престол).

Саме у ці часи у Англії з’явилися люди, які виступали за “очищення” англіканської церкви від деяких залишків католицизму. Це були прихильники кальвінізму, яких назвали пуританами (від латинського слова purus – чистий).

Поступово пуритани вийшли з англіканської церкви і створили свої церковні громади. Це не дуже подобалося Єлізаветі, тому вона почала їх переслідувати.

Особливості Реформації. Важливим засобом зміцнення абсолютизму при Тюдорах з'явилася реформа церкви в Англії, що почалася при Генріхові VIII. Приводом до її проведення послужило відмовлення папи римського дозволити розвод короля Генріха VIII з його першою дружиною Катериною Арагонською, родичкою Карла V. У відповідь на це відмовлення англійський парламент у 1534 р. звільнив церкву Англії від підпорядкування Риму і “Актом про супрематії” проголосив главою церкви короля. В основі Реформації лежало прагнення англійських дворян і городян створити національну протестантську церкву як знаряддя абсолютизму, а також заволодіти церковними землями і майном. Парламентськими актами 1536 і 1539 років в Англії були закриті всі монастирі, а їхнє майно і землі конфісковані королем; у 1545 році були закриті всі каплиці, майном яких також заволоділа корона. Ці конфіскації в остаточному підсумку збільшували земельні володіння дворянства і буржуазії, а також значно поповнили королівську скарбницю. Нові власники церковних земель, щоб збільшити свої доходи, зганяли з землі селян — колишніх її власників, огороджували її і підвищували земельну ренту.

Реформація проводилася шляхом найжорстокішого терору. Від англійців вимагали повного підпорядкування новій організації церкви. За заперечення її основних принципів покладалася страта. Побоюючись росту народної опозиції стосовно нової церкви, Генріх VIII заборонив самостійно читати і тлумачити Біблію майстеровим, поденникам, хліборобам і слугам, тому що вони могли витлумачити її в дусі радикальних сектантських навчань. Найактивнішими діячами Реформації були Томас Кромвель — канцлер королівства, і Томас Кранмер, що зайняв після Реформації посаду архієпископа Кентерберійського.

При Марії Тюдор (1553—1558), дочки Генріха VIII від першого шлюбу, затятій католичці, що вийшла заміж за спадкоємця Карла V Габсбурга і майбутнього короля Іспанії Пилипа II, в Англії восторжествувала католицька реакція. Використовуючи підтримку незадоволених абсолютистською політикою дворян, головним чином з економічно відсталих районів Англії, Марія відновила католицтво і стала переслідувати діячів Реформації, за що одержала прізвисько “Кривавої”. Однак Марія не зважилася повернути церкві монастирські землі і майна, відняті короною при її батькові і що перейшли в руки світських власників. Уже звістка про шлюб, що готується, Марії і Филипа II у 1554 р. викликало велике повстання, що почалося в Кенті і яким керував вихідець з нового дворянства Томас Уайат. Зібравши загін чисельністю до 10 тис. чоловік, головним чином з кентських селян, він рушив на Лондон із двома цілями: захистити Англію від погрози її поневолення іспанцями і звільнити королеву від її проіспански настроєних радників. Але страх дворян і багатих городян перед народним повстанням привів цей виступ до поразки, хоча загін Уайата підійшов до Лондона. Уайат був страчений. Однак невдоволення в Англії союзом з Іспанією усе більш росло. Марія допомагала своєму чоловіку грошима і зброєю і на початку війну з Францією. Але в 1558 р. французькі війська опанували містом Кале, останнім володінням Англії на континенті.