Очевидно, невисока інформативність першого пункту (перманентна ієрархізація історичної спільноти) лише частково визначає надепохальні зв’язки у великій історії (власне, у тяглості національної традиції). Такий стан речей не може узгоджуватися з одним із наріжних положень ідеології донцовського націоналізму – традиціоналізмом. З метою універсалізації природи цих зв’язків Дмитро Донцов уводить у свою концепцію ще одну складову, яка викликає розвиток ще одного протиріччя.
Маємо на увазі віднайдений філософом тип людини, у природі якого вже закладена припущена історична когезія: „В Д.Вишневецькім з’єдналися риси варяга-дружинника з рисами литовського князя часів Ольґерда і Витовта <...>. Цей же самий Вишневецький був основоположником і козацтва” [2, С.25].
Діалектичне протиріччя в цьому випадку знову ж таки має двоплановий характер. По-перше, в образі такої людини (він не є тотожнім розумінню Д.Донцовим людини соціальної, якою б визначною вона не була і до якої б касти не належала) наявне співіснування людини історичної, що є неминучим (слово „історична” слід розуміти в контексті тверджень про дискретний характер історії Д.Донцова), і надісторичної (у процесі нашарування нових пластів традиції цей компонент відокремлюється і переходить у якісно нову сутність – людину легендарну, епічну). Ця складова протиріччя є цікавою тим, що особливий статус його носія, таким чином, не співвідноситься з поняттям історичної традиції, оскільки сам він є її причиною й наслідком. Це дуже важливо для адекватного розуміння ідей Д.Донцова. Він заперечує можливість появи такої людини під впливом історії. Самодостатність пророка, вождя (різні види актуалізації образу), отже, є одним із фундаментальних положень усієї ідеології.
По-друге, протиріччя полягає в проблемі детермінованості надісторичного статусу. Тут перетинаються момент утвердження трансцендентності природи такої людини (її богообраність, божественне призначення) і спроба пояснити цю обраність з точки зору расологічного методу. Так, наприклад, „динарсько-нордійські прикмети єднав у собі Хмельницький” [2, С.229]. Як бачимо, ситуація схожа на подібну в аспекті аналізу історичної динаміки. Можливо, це пояснюється також певним еклектизмом методології Дмитра Донцова, можливо, глибшими причинами, – це питання вимагає окремого ґрунтовного дослідження.
Пропонуємо в стислому вигляді основні тези, що характеризують історіософський метод українського мислителя:
І. Історія не є цілісною в аксіологічному плані. Історичне буття диференціюється на два компоненти: „високе” і „низьке”.
ІІ. Історія має принципово дискретний характер, розпадаючись, власне, на кілька інертних історій.
ІІІ. Розуміння розвитку кожної з історій є наслідком подвійної проекції:
- священна історія сучасність;
- сучасність окрема історія.
IV. Головним репрезентантом еволюції історії є каста.
V. Традиціоналістичний вектор буття нації обумовлюється двокомпонентним зв’язком, що не детермінується історично.
VI. Перший компонент зв’язку – обов’язковість ієрархічності суспільства.
VII. Другий компонент зв’язку – особливий образ людини, самій природі якої – містично й водночас психо-фізіологічно-притаманний такий зв’язок.
Висновки
Відтворення образу історії дає вкрай важливі результати у вивченні всіх аспектів творчості Дмитра Донцова, генетично пов’язаних з історичною наукою.
Досліджений метод є визначальним у спробі ціннісної класифікації літератури, якій також, до певної міри, „відмовлено” в еволюції з точки зору саморозвитку її архітектоніки.
Побудова ідеологічної системи, зважаючи на сказане вище, втрачає приписуваний їй хисткий, „необґрунтовано ідеалістичний” характер (реакція на апокаліптичність доби).
В аспекті загальної характеристики епохи, у якій працював Д.Донцов, та його суперечливих відносинах із оточенням виявляємо, таким чином, певне нерозуміння цих зв’язків з боку сучасних дослідників, обумовлене прагненням уніфікувати різні націоналістичні течії. Так, робиться спроба пояснити історіософську дискусію між Д.Донцовим та Ю.Липою непорозумінням в окремих деталях, хоча вихідна її причина, як можна бачити, – кардинально протилежні методологічні засади в історіософії обох мислителів.
Література
1. Донцов Д. Дві літератури нашої доби. – Львів: Тов-во укр. мови ім. Т.Шевченка. – 1991. – 296 с.
2. Донцов Д. Дух нашої давнини. – Дрогобич: Відродження. – 1991. – 342 с.
3. Донцов Д. За яку революцію. – Львів. – 1990. – 84 с.
4. Донцов Д. Клич доби // Державність. – 1994. – №3.
5. Донцов Д. Рік 1918, Київ. – К.: Темпора. – 2002. – 208 с.