Але, незважаючи на усі свої перемоги, князь Острозький залишався вірним сином Православ'я і при всякій можливості домагався послаблень для нього. За його перемоги король навіть дозволив йому побудувати двох кам'яних церков у самій столиці - Вільні. Будувалися вони їм і в інших місцях. У 1521 році князь клопотав за Львівське братерство перед королем і домігся зняття деяких обмежень для православних. Деякі права, даровані королем у його відповіді на скаргу православних, проливають світло на їхнє положення:
1. Росіяни в справах судових мають право приносити присягу не в латинських костьолах, а у своїх церквах (раніш не мали права).
2. В усіх справах можуть бути свідками на суді (раніш не могли).
3. Російські священики можуть ходити по місту до хворих зі Святими Дарунками в церковних одяганнях, але без палаючих свіч і лише на вулиці, називаної "росіянки", можуть запалювати свічі.
4. Магістрат, що складається цілком з католиків і наділених правом призначати православних священиків, повинний буде тепер брати до уваги і рекомендацій з боку самих православних (раніш не повинний був).
5. Тіла небіжчиків російський священик може проводжати через усе місто в церковному одяганні (до цього не міг), але без свіч і дзвону. Лише на "росіянки" вулиці він міг запалювати свічі і дзвонити.
Церква багатьом зобов'язана його апостольської самовідданої діяльності. Завдяки його зусиллям була відновлена православна кафедра в Галичині, скасована з 1414 р., і першим єпископом у Львові став Макарій Тучанський, що прийняв титул "єпископа Львівського і Каменецького і намісника митрополії Галицької"
Отже підведемо підсумки життя князя.
ОСТРОЗЬКИЙ Костянтин Іванович (ок. 1460—1530), князь, захисник Православ'я і української народності. Він був близький до двору великого князя Литовського, відбивав набіги татар і висунувся як хоробрий воєначальник. З 1498 був литовським гетьманом, старостою Брацлавським, Вінницьким і Звенигородським. Особливо важливу роль зіграв Острозький у війні великого князя Литовського Олександра з Іваном III. На р. Ведроші Острозький був розбитий московськими військами під предводительством Юрія Захар'їна (у 1500), узятий у полон і відправлений під строгим наглядом у Вологду. У 1507 із прикордоння Острозький втік у Литву. Коли в 1512 татари наскочили на Волинь і Галичину, він розбив їх під Вишневцем. Наприкінці 1512 почалася нова війна Литви з Москвою. У 1513 москвичі опанували Смоленськом, але незабаром потерпіли сильна поразка під Оршей, де литовські війська очолював Острозький. Слідом за тим він успішно відбивав на півдні набіги татар, поки їхній величезний загін у 40 тис. чол. під начальством Калгі-Богатиря не вторгнувся в Галичину. Біля Сокальського замка татари в 1519 здобули перемогу. Острозький був призначений воєводою Троцьким і в 1527 розбив наголову татар, що вторглися на р. Ольшаниці біля Канева.
У своїх турботах про Православну Церкву він усе життя клопотав за неї перед урядом, завдяки чому було встановлено міцне юридичне положення Православної Церкви в Литві. За час діяльності Острозького Православна Церква одержав більш 20 грамот, що розширювали і затверджували її права. При його сприянні були прийняті і почасти здійснені заходи для підняття морального рівня народу, визначене положення єпископів і соборян, багато зроблено по улаштуванню патронатства і визначенню меж мирського втручання в церковні справи. Похован він у Києво-Печерськії лаврі.
1. Войтович Л. Родіна князів Острозьких // Записки НТШ. - Т.231. -Львів. - 1996. - С.355-367
2. Про Костянтина Івановича князя Острозького // Праці Третього Археологічного з'їзду в Росії. - Київ. - 1978. - Т.2. - С.205-209;
3. Ярушевич А. Ревнитель православ'я князь Костянтин Іванович Острозький (1461-1530) і православна литовська Русь у його час. - Смоленськ. - 1996;
4. Власьєв Г. Походження князів Острозьких // Львів. - Т.2. - 1996. - С.341-358;
5. Биків П.Н. Князі Острозькі і Волинь. - Москва. - 1985;
6. Ульяновський В. Відоме і невідоме з біографії та діяльності князя К.I.Острозького // Острозька давнина. - Т.1. - Львів. - 1995. - С.24-31