А ціна ж виявилась дуже великою. У ході іспанських завоювань, під час війн, від занесених ними хвороб, від рабської праці загинули мільйони індіанців, а цінність знищених культурних цінностей не піддається ніякому обчисленню та виміру. Саме тому, у країнах Латинської Америки склалася так звана "чорна" легенда, що стосується іспанських завойовників. Як уже було сказано, іспанські завойовники знищили традиційні процвітаючі цивілізації Нового світу, здійснили насильницьке насадження католицької віри і т.д. Крім того, противники конкісти палко апелюють до того, що більшість керівників конкістадорів були неграмотними, далекими людьми, які жадали поживи, і не зупинялись ні перед чим, йдучи до своєї мети – нагромадження якомога більших багатств та зосередження у своїх руках більшої влади. Людське суспільство, знищене європейцями на Карибах та на континенті, було у всіх моральних відносинах вище їх власного. Жителі Великих Антілл досягли високого рівня в регулюванні своїх відносин із природним світом. Вони навчилися одержувати від природи, усе, що їм було потрібно, не виснажуючи, а культивуючи й перетворюючи її. У них були величезні акваферми, у кожній з яких вони вирощували до тисячі великих морських черепах (еквівалент 100 голів великої рогатої худоби). Їхнє сільське господарство перевершувало рівень європейського й було засновано на трирівневій системі посадок, що використовує сполучення різних типів рослин для створення сприятливого ґрунтово-кліматичного режиму. Їхні житла були б предметом заздрості європейських мас.
Варто сказати, що нам, людям, які живуть у ХХІ столітті, з дитинства призвичаївшись ходити по музеях та споглядати реліквії різноманітних культур, важко уявити щось зовсім інше. І нам важко уявити, що сама ідея цінності культур зародилась лише у XIX столітті.
Тому, чи є можливим вимагати від іспанця XV-XVI століття, який тільки – тільки висунув голову із середньовіччя, щоб він прийшов у естетичний захват від індіанських пірамід та золотих ідолів та навішав на них таблички з написом "охороняється державою"? конкістадори просто буди не в змозі оцінити чи зрозуміти мистецтво корінних індіанців. Крім того, будучи ярими католиками, вони сприймали це мистецтво як явище, повністю відмінне від християнського. А конкістадори, бачачи свою місію у поширенні християнства, знищували все що йому протиставлялося. Тому, можна адекватно оцінити жорстокості конкістадорів у Новому світі. Вони були породженням свого часу, епохи фанатичної релігійності та жадоби до наживи.
Як "рожева", так і "чорна" легенди грішать тим, що схильні зображувати конкістадорів на один лад – або всі як на підбір "лицарі", або всі зграя вовків. Але потрібно сказати, що завойовники Америки були перш за все особистостями, кожен мав неповторний склад характеру та діяв по-своєму. Тому потрібно сказати декілька слів про національний характер, як один з факторів, які мали вплив на особливість їх діяльності у Новому світі. Національний характер є породженням простору та часу. Простір Іспанії та Португалії – це Іберійський півострів, який був фактично відособлений від Європи, був кордоном відомого світу. Життя на краю ойкумени, безумовно мали вплив на розвиток свідомості конкістадорів, пошуки чогось нового стали однією з найважливіших рис їх характеру. Щодо фактору часу, то ці іспанські ідальго вели столітні війни з маврами в ім’я короля та християнської віри, коли ж останній оплот маврів було взято, то тисячі професійних вояків залишились не у справ. Коли ж у 1492 році Колумб відкрив Америку, звичайно іспанці вирушили за океан у пошуках щастя. Тому можна сказати, що історичні умови, простір справили серйозний вплив на формування духовного образу конкістадора. Але далеко не все у духовному образі конкістадора можна пояснити особливостями національного характеру та впливом чисто історичного характеру. Потрібно виділити ще одну, найважливішу сторону образу конкістадора – це релігійна культура, а як раз вона у більшій мірі і керувала діяннями конкістадорів. Поряд із жадобою до золота своїм головним завданням конкістадори вбачали у навернені у католицьку віру невірних індіанців. Перехід індіанського населення в католицьку віру, його прилучення до іспанського способу життя (іспанізація) представлялися учасникам конкісти як одне із чудес, посланих всевишнім як нагорода Іспанії і її монархам за їхню відданість інтересам папського престолу й церкви. Такої ж думки дотримуються й нинішні церковні автори. Що ж "чудесного" було в переході індійського населення в католицизм? По-перше, стверджують хроністи, разюча швидкість, з якою він відбувався: жменька місіонерів навернула в християнство багатомільйонну масу індіанців за кілька років! По-друге, неймовірна легкість, з якою індіанці відрікалися від своїх "язичницьких" вірувань і переходили в католицьку віру. По-третє, їхня разюча відданість новій вірі, яку не могли похитнути ні звірства колонізаторів, ні масова смертність індіанців від епідемій, завезених у колонії завойовниками, ні нещадна експлуатація місцевого населення іспанцями, ні скандальне поводження церковників, що спростовувало їх власні піднесені проповіді. Дійсно, було чому дивуватися й захоплюватися сучасникам, тим більше якщо зрівняти ці грандіозні успіхи на місіонерській ниві в Новому Світлі із труднощами по зверненню до католицтва іудеїв і маврів в Іспанії або з незначними результатами тих же місіонерів у Китаї й інших азіатських і африканських країнах. У розглянутий період прилучення аборигенів до європейської культури й католицької релігії відбувалося стихійно, отримуючи більш-менш чіткі контури шляхом проб і помилок учасників міжцивілізаційної взаємодії. Потрібно коротко описати, як проходив сам процес навернення у християнство. Важливе місце в діяльності місіонерів займало знищення язичеських "ідолів", як вони називали скульптурні зображення індіанських божеств, а також спалення індійських рукописів, руйнування храмів і будь-яких інших предметів культу. Єпископ Мексики Сумаррага повідомляв в 1531 р., що в його єпархії іспанцями було знищено 500 індійських храмів і 20 тис. ідолів. Як правило, такого роду операції підготовлялися заздалегідь. У певне місце збирали "ідолів" і інші предмети культу. Туди ж зганяли індійське населення. Місіонери, одягнені у священникові одяги, з великими хрестами в руках з'являлися в супроводі іспанської влади й солдатів. Після врочистого богослужіння й відповідної проповіді іспанці, керовані місіонерами, приймалися знищувати ідолів, руйнувати храми. Ці операції повинні були довести індіанцям безсилля їхніх божеств й могутність християнського бога.
Відповідь на питання, чому індіанці так швидко відмовлялись від старих культів, можна знайти у наступному. Як уже було сказано вище, у індіанців існував міф, що блідолиці довгобороді боги покинули їх землю та переправились через море. Тому іспанців сприйняли за богів, або ж за їх посланців. Крім того, індіанці задовго до приходу іспанців вже поклонялись хресту, тому нововведення нової релігії не мало суттєвого спротиву.
Зацікавленість колоністів у плодах праці індіанців привела до того, що результати "іспанізації" чітко стали проявлятися в соціально-економічній сфері. У той же час, у даній області явно простежувався й індіанський вплив на матеріальну культуру й, відповідно, на побут іспанських першопоселенців. Культурний розрив між представниками Старого й Нового Світла переборювався по обидва боки, а не тільки з боку аборигенів, як припускала метрополія. Компроміс був досягнутий і в питаннях управління. Корінне населення зберегло інститут громади, завдяки якому відтворювало багато традицій в умовах іноземного панування. Язичницький світ як би відкуповувався від завойовників, виплачуючи трибуто й виконуючи різні повинності на користь іспанців. Досвід першого років поширення католицизму показав, що індіанці формально приймали хрещення, зберігаючи при цьому колишній спосіб життя, звичаї й обряди. Больших успіхів у справі євангелізації місіонери могли домогтися лише за умови створення редукцій, у яких взаємодія аборигенів з їхніми духовними наставниками повинна була стати більш тісною. Також автор хотів би звернути увагу на таку суттєву та цікаву рису конкісти, як легалізм, тобто прямо таки незрозуміла для того часу тривога корони за свою законність у Новому світі. Здається, ні одна імперія настільки не комплексувала з приводу своїх прав на колоніальні володіння. Так, католицькі королі продали у рабство індіанців, яких привіз Колумб зі своєї першої подорожі, але буквально на наступний день засумнівались, чи правильно вони поступили, і адресували свої сумніви багато чисельним теологам та юристам. Ті порадились та дали відповідь: ні, недобре ви вчинили, Ваша Величність, після чого індіанці були викуплені з рабства та за рахунок королівського двору відправлені назад, додому. Прагнення до законності дуже часто доходило до абсурду. Коли Мексика уже 15 років була під владою іспанців, віце-король Антоніо де Мендоса знову зібрав усіх касиків і ще раз попросив їх визнати себе васалами Карла V. Але і це ще не все. У 1605 році іспанська колоніальна влада розшукала нащадків імператора ацтеків Монтесуми, запропонувала їм відмовитись від притягань на Мексику, за що їм пропонувалась пожиттєва рента. Ці гроші справно виплачувались аж до 1820 року, коли Мексика стала незалежною. Як ми бачимо, іноді бумагомарання доходило до абсурдних масштабів, і це показує нам ще одну сторону характеру діяльності іспанців – це прагнення до легалізму. Трохи більше уваги хотілося б приділити воєнному аспекту конкісти, адже її характер був перш за все завойовницьким. Один з най живучіших міфів у інтерпретації конкісти – перевага конкістадорів у озброєнні. Картина складається така: індіанці побачивши коней, падають ниць на землю, почувши грім від пострілів у паніці розбігаються куди очі бачать. Уся конкіста перетворюється на якесь побиття немовлят. Тому потрібно хоча б у загальних рисах розібратися у воєнних перевагах іспанців. Перш за все потрібно сказати про коней. Конкістадор Варгас Мачука називає коней головною зброєю конкістадорів. Збереглося багато свідчень, за якими індіанці, побачивши коней, завмирали, і падали на землю з неймовірним страхом. Але досить швидко індіанці зрозуміли, що вершник та кінь – це дві різні істоти, але зберегли страх та благоговіння перед цими істотами. Але й це продовжувалось недовго. Після більш детального ознайомлення з невідомою істотою, індіанці дійшли висновків, що вони були простими живими істотами, яких можна поранити та вбити, тому під час багато чисельних битв індіанці вправною рукою цілились в голову коням. Іншим видом "живої зброї" іспанців були собаки. З багаточисельних гравюр ми бачимо, як іспанці травили собак на індіанців. Собаки винюхували засади, переслідували тубільців. Тепер порівняємо холодну зброю іспанців та індіанців. Кінь та меч – два головних види зброї іспанців. У індіанців не було зброї такої гостроти та міцності. Він легко проштрикав накидки індіанців із вовни, крім того був на порядок довший. По мірі того, як відходили у минуле рицарські обладунки, а все більшого поширення набувала вогнепальна зброя, важкий меч став зменшуватись. Конкістадори використовували меч завдовжки трохи більше метра та вагою близько кілограма. Після меча основним видом зброї конкістадора був спис. А точніше сказати, він був основним, тому що він брався за меч лише в тому випадку, коли ламався спис. Крім того, у ходу у конкістадорів були арбалети. Індіанці досить презирливо ставились до цього виду зброї, тому що поки з арбалету робився постріл, до зі звичайного луку можна було вистрілити разів зо 10. Тепер розглянемо, якими видами зброї користувались індіанці. Списи були вище людського зросту. Наконечник робився з обсидіану або міді. Дротик був коротший й легший за списа, наконечник виготовлявся із кременя або обсидіану. Лук. Тятива робилася із сухожиль тварин. Лук вважався "низькою" зброєю диких мисливських племен. Цей момент знайшов відбиття в рукописах, у яких з луком зображувалися варварські племена або персонажі з ранньої ацтекської історії. Палаш. Найпоширеніший вид зброї. Дерев'яна пластина, товщиною біля трьох пальців, у верхній частині мала пази в які вставлялися обсидіанові леза ("цементувалися" сполукою з особливого кореня й блакитної глини, змішаних із кров'ю кажана або клеєм з калу черепах). Були також дворучні варіанти цієї зброї. Щит. Щит був плоским, круглої або овальної форми й робився з бамбука, очерету або вогнестійкого дерева, підбивався бавовною, а зовні міг покриватися шкірою, черепаховим панциром, прикрашатися мозаїкою з каменів або пір'я, а також золотими, мідними або срібними деталями. За повідомленнями іспанців деякі щити були настільки міцні, що їх неможливо було пробити пострілом з арбалета, не говорячи вже про індійські стріли. Але основну перевагу іспанці здобули за допомогою вогнепальної зброї.Ось чого-чого, а з цим видом зброї індіанці ніяк не могли справитись.