А можливість була насгіравді унікальною. Петро І у цей час загрузнув під стінами Нарви, потенційний союзник Мазепи Карл XII перебував поруч, у Польщі, й під його тиском польським королем обрали Станіслава Лещинського - «маріонетку» шведів. Мазепа ж і не думав про розрив із Москвою, підступно заманив Палія до свого табору, заарештував його як шведського агента і відправив у Москву, звідки того потім заслали до Сибіру. Так Палій із вірного союзника став лютим ворогом Мазепи. Це була величезна помилка Мазепи, що потім відгукнулася йому під Полтавою.
Крім того, гетьман знищив людей, які могли би із ним іти проти імперії. Страта впливових на Гетьманщині Кочубея та Іскри внесла розкол у ряди старшини. їхня смерть відштовхнула від Мазепи декого з козацьких самостійників, серед яких і чернігівського полковника Павла Полуботка («другого Мазепу», за словами Петра І).
Мазепа був за своєю натурою придворним. Можливо, й вік давав про себе знати. На жаль, у найрішучіший момент гетьману забракло бійцівських якостей. У ситуації, що тоді склалася, було не досить бути лисом. Належало бути ще й левом, щоб учинити гідний опір Петрові та перетягнути на свій бік старшину, яка вагалася. Мазепа ж явно почував себе невпевнено в ролі революціонера. Крім того, напевно, до останнього моменту він не втрачав надії на примирення із Петром.
Війська Мазепи підчас битви перебували в обозі. Вони уникали боротися з військами Петра і дотримувалися суворого нейтралітету, обумовленого Мазепою в договорі із шведським королем і оголошеного в його деклараціях по всій Україні. Річ у тім, що Мазепа, будучи глибоко набожним християнином, уважав смертним гріхом проливати кров своїх земляків та одновірців і дотримувався цього з рішучою твердістю, не схиляючись на жодні переконання. І тому ніхто не доведе, що мазепинці були причетними до вбивства хоча б одного росіянина.
Чому ж населення Малоросії не підтримало Мазепу та його прибічників?
В очах населення виступ Мазепи виглядав як старшинська змова. Звісно, що олігархи не викликали співчуття з боку простолюдинів. У свою чергу, Мазепа та його соратники, здається, не відчували необхідності в масовій підтримці їхньої ризикованої справи. (Звідси відверто слабка ідеологічна підготовка повстання).
Крім того, взагалі для європейських аристократів того часу, що боролися з тиранією, була характерною ставка на іноземні держави. Рішення Мазепи приєднатися до шведського короля фактично призвело до розколу козацького війська на старшину й рядове козацтво. А реакція розколотого суспільства була, загалом, передбачуваною. Це була звичайна реакція дезорієнтованої маси - байдужа пасивність і зрадництво. Як тут не пригадати розповідь Геродота про поведінку кіммерійців перед загрозою скіфської небезпеки? [4, 306].
Вступ шведів у Малоросію зовсім не був схожий на ворожу навалу. Шведи нічого в обивателів не вимагали й не забирали, а що потрібно - купували за готівку.
Незважаючи на те що, на відміну від московських військ, шведські війська не чинили насильства та грабежів, населення почало проти них партизанську війну. Інакше кажучи, ми маємо справу з проявом типового релігійного фундаменталізму.
Як повідомляє автор «Історії Русів», народ тутешній був подібний тоді до диких американських індіанців. Народ, виходячи з укриттів своїх, дивувався смиренності шведів, але за те, що вони розмовляли між собою незрозумілою мовою та зовсім не хрестилися, вважав їх за нехристів і невірних, а побачивши, що вони їдять у п'ятницю молоко й м'ясо, вирішив, що вони безбожні бусурмани, і убивав їх усюди, де тільки малими партіями й поодинці знайти міг, а іноді забирав їху полон і перепроваджував до Государя, за що давали йому плату, спершу грошима по кілька карбованців, а потім - по чарці горілки з вдячністю: «Спасібо, хахльонок!».
Тому від питання «Кого зрадив гетьман Мазепа?» давно настав час перейти до розгляду питання «Хто зрадив гетьмана Мазепу?».
Вище вже йшлося про генерального суддю В. Кочубея та полтавського полковника І. Іскру, які з особистих мотивів донесли на Мазепу. Заплямував своє ім'я й прилуцький полковник Ніс, який зрадив героїчних захисників Батурина. Він показав уразливе місце в обороні гетьманської столиці. Полонену старшину та всіх беззбройних міщан, які були у своїх будинках і ніякої участі в задумах Мазепи не брали, Меншиков, який керував облогою, наказав убити усіх до одного, не помилувавши ні жінок, ні старих, ні навіть немовлят.
Як же Петро подякував зрадникам за їхню самовідданість?
3. «Помста Петра» за «зраду» Мазепи
В «Історії Русів» розповідається про те, як після перемоги під Полтавою цар зробив великі милості полоненим шведам. Він нагородив російських генералів, офіцерів, видав підвищену платню рядовим. Одні тільки малоросіяни лишилися в презирстві, тобто без нагороди й подяки, хоча вони у знищенні шведських військ найбільше за всіх показали запопадливість і старання. Усе це було забуто, й вони лишилися без винагороди і шанування, словом, «віддали їм злом за благо й ненавистю за любов».
Для залякування населення імперія задіяла могутній апарат репресій. Безпощадний терор мав на меті зломити опір українців. Причому, репресії проти відкритих ворогів - мазепинців почалися ще до Полтавської битви. Йдеться про знищення Меншиковим Батурина - гетьманської столиці. За даними британського посла в Росії Чарльза Вітворта, тоді в Батурині було зарізано шість тисяч чоловік, на вік і стать уваги не звертали. Батуринська трагедія завершилася пожежею. Місто було з усіх кінців підпалене й перетворене на згарище. Така ж доля спіткала більшу частину України. Загони царського війська, роз'їжджаючи по Україні, палили і грабували всі житла без винятку.
Розповідають, що Мазепа перед самою смертю наказав подати йому скринькуз паперами й спалив їх, сказавши присутнім: «Нехай сам я буду нещасливий, а не ті численні патріоти, про яких вороги мої не гадали чи думати не наважувались: але доля жорстока все зруйнувала на невідомий кінець!» [1, 105].
Якже трагічно помилявся великий гетьман щодо диявольської винахідливості слуг імперії. «Коли, - пише автор «Історії Русів», - треба було ліквідувати таких мазепинців, провини яких ніякими способами не можна було довести, їх покарали за ординарні «шкідництва», а саме: що в тих вівці і барани дорогоцінні, яких цар роздав був на утримання в Україні,поздихали від недбалості та злих намірів, тих мазепинців, що не про баранів думали, лише про політику - «про свої сейми й вибори».
Цей привід надто вже нагадує політичні процеси над «шкідниками» в 30-х рокахXX століття. У XVIIІ столітті хохлів-саботажників карали за знищення царських баранів, а в XX столітті - за поломку сталінських тракторів.
Під час допиту полуботківців стався трагікомічний епізод. Генерального писаря Савича в Таємній канцелярії сам Петро запитав: «Чи знав він про злий намір товаришів його та земляків, які душили баранів», а він відповідав із звичною малоросійською ввічливістю: «Не скажу Вашеці!». За ці слова його засудили на катування. На щастя Савича, канцелярист Володьковський, який чекав своєї черги, заявив Петрові, що слова Савича «Не скажу Вашеці!» не означають упертості чи навмисного заперечування, а означають вони ввічливе: «Не можу сказати Вашій Величності» чи «Не знаю». Цар зупинив катування Савича, але послав у Малоросію спеціального чиновника довідатися, чи дійсно так говорять у Малоросії. Ця філологічна експертиза коштувала скарбниці сімдесят карбованців, які з катованого Савича й були стягнені.
Взагалі, в часи правління Петра Великого Таємна канцелярія працювала, так би мовити, «на повну котушку». Так, у Лебедині були проведені масові страти українців, запідозрених у зраді. Звірства «царського КДБ», за свідченням автора «Історії Русів», викликали шок. Багатьох старшин і козаків, яких запідозрили в симпатіяхдо Мазепи через те, що вони не з'явилися на загальні збори для виборів нового гетьмана, витягували прямо з будинків і віддавали на тортури в містечку Лебедин поблизу Ахтирки. Провина їхня встановлювалася відповідно до їхніх визнань, адля визнань надійним засобом були катування, що їх вели з усією акуратністю й відповідно до Соборного уложення, тобто ступі-нями й по черзі: канчуками, батогом і розжаренимзалізом, і тіла від того кипіли, шкварились і здіймалися.
Тих, хто пройшов одні тортури, піддавали іншим. Жертву звичайно колесували або четвертували. А забавою вважали вішати та голови рубати. У такий спосіб було страчено близько дев'ятисот чоловік (місце їхнього поховання в Лебедині тепер відоме підназвою «Гетьманці»). А щоб замучені козаки не мали спокою й на тім світі, їх посмертно відлучили від церкви.
У тій же «Історії Русів» читаємо, як частина українського війська була послана в Роменщину для того, щоб покарати українське населення, яке співчувало шведам: «Похід на Роменщину мав на меті випробувати, як на пробному камені, вірність і старанність військ малоросійських», доручивши їм каїнову роботу. «І ці війська, немов збожеволілі, із замруженими очима й із скам'янілим серцем: різали свою ж таки безневинну братію».
Французький посол доповідав у Париж: «Україна залита кров'ю, зруйнована грабежами і являє скрізь страшну картину варварства переможців». Варварські методи боротьби проти мазепинської політичної еміграції - ще одна ганебна сторінка російського самодержавства.
У 1710 році гетьманом був обраний Пилип Орлик (1672 - 1742), спадкоємець чеського баронського роду, частина якого в XV столітті жила в Польщі, а інша частина - в Пруссії. У 1702 році Орлик був Генеральним писарем при гетьмані Мазепі. Відомий він також як автор двох поетичних збірок. Його синГригорій став генералом французької армії, членом Таємної ради короля Людовіка XV з приводу його смерті сам Людовік XV висловив співчуття вдові. Центральний аеропорт французької столиці Орлі названий так тому, що розташований на місці колишнього маєтку Орликів.