Смекни!
smekni.com

Адамівський курінь (стр. 66 из 102)

38 В.Тимофєєв. Советское Приднестровье. №63, 14.08.2000; №67, 28.08.2000. Білгород-Дністровський.


розвиненої особистості. Адже формування патріота, громадського діяча починається
з участі в дитячих і юнацьких громадських організаціях.

Ще в середині 90-х років ми звернули увагу на виховний потенціал Кодексу
людського буття Українського козацтва (Кодекси лицарської честі, лицарської звитяги
та Заповіді милосердя). Він має забезпечити формування та виховання того
духовного стану молодих громадян України, який в народі зберігся як розуміння
козацького духу, того особливого соціального становища українського козака в
суспільстві, що слугував опорою народу й українській державі протягом віків. Тому ми
і вирішили за основу виховання молоді у громаді обрати козацьку педагогіку.

У вихованні національно свідомих козаків та берегинь наш педагогічний
колектив бачить три ступені: 1 .Родинно-дошкільне виховання козачати та лелі.
2.Родинно-шкільне виховання джури та дани. 3.Громадсько-родинне виховання
козака та берегині.

Кожен з етапів козацько-лицарського виховання має свої особливості й
проводитися:

родинно-дошкільне - через роботу з батьками дошкільнят та введення
спеціальних курсів до програми дитячого садочка;

родинно-шкільне - у формі роботи Адамівської школи козацько-лицарського
виховання: а) класна робота за рахунок варіативної частини з основних дисциплін
козацько-лицарського виховання; б) позакласна робота за рахунок гуртків, у формі
Козацької республіки (одна з форм самоврядування учнівського колективу) та
класних козацьких загонів; в) позашкільна робота у формі діяльності дитячо-юнацької
організації «Молода Січ» Українського козацтва;

громадсько-родинне - у формі діяльності місцевого осередку Українського
козацтва (Адамівського куреня) та жіночої громади Українського козацтва.

Основна мета Адамівської школи козацько-лицарського виховання -
формування в родині, школі й громадському житті творчої особистості козака-лицаря,
захисника рідної землі з яскраво вираженою українською національною свідомістю й
самосвідомістю, світоглядом і духовністю. У період розбудови незалежної України в
громадському, шкільному і родинному житті нам потрібен насамперед культ
лицарства. Лицарський дух не дасть нудити в духовній ницості й історичному
безпам'ятстві. Тому введення потенціалу козацько-лицарської духовності у виховний
процес значно полегшить формування вільної, зі стійкими морально-вольовими
якостями, силою духу особистості.

Наш практичний досвід стверджує, що сільська школа (зокрема, Адамівська
школа козацько-лицарського виховання) на сучасному етапі може і повинна бути
центром духовного життя, берегинею сільського духу. Але для цього їй потрібно бути
національною, мати національно налаштовані кадри, лицарів духовності в самій
школі, а в підґрунті - сформовану громадську думку та козацькі звичаї й традиції.»39

29. ЧЕРВЕНЬ-СЕРПЕНЬ 2000. ЯК ЦЕ РОБИТЬСЯ В АДАМІВЦІ.

Йшло формування партійних організмів, діяльність яких згодом
збурила українське суспільство. Виникла «Громада» (Дніпропетровськ,
1993), яку очолив О.Турчинов. Вона поставила за мету відродити
традиції дореволюційної, шевченківської «Громади», синтезувати ідеали
європейської соціал-демократії, українську національну ідею і
загальнолюдські християнські цінності, характерні для лібералів. Згодом
лідером її став П.Лазаренко. Зусиллями О.Турчинова та Ю.Тимошенко
партія швидко збільшувала свої лави. Сформувалася партія

39 В.Тимофєєв. Сільська школа. №5, 20.09.2000. Київ.


«Батьківщина» (лідер Ю.Тимошенко); у Верховній Раді створено «Блок
Юлії Тимошенко».

Виникла партія «Регіони України» (лідер - спочатку
В.Семиноженко, згодом В.Янукович).

Створено виборчий блок «Наша Україна» на чолі з В.Ющенком.

Потужно продовжували працювати Соцпартія (О.Мороз), Компартія
(П.Симоненко).

В №4 обласного науково-методичного педагогічного журналу
«Наша школа» з'явилася стаття Чешенко О. І. «Виховна робота: досвід,
пошуки», де розказувалося про досвід роботи педагогічного колективу
Адамівської школи козацько-лицарського виховання.

Почесний гість Адамівської школи на святі останнього дзвоника -
Павло Михайлович Ігумнов привіз проект розпорядження голови
райдержадміністрації про створення Координаційної ради з питань
розвитку Українського козацтва в районі й запропонував мені увійти до її
складу в якості секретаря Ради (мої функції - організація роботи Ради -
планування роботи, налагодження співпраці із відділами, структурами,
організаціями, контроль за виконанням планів, рішень й т.д.). Я дав
згоду.

«Як і в усіх школах району, в Адамівці пройшло свято останнього дзвоника.
Але спочатку про саму школу. Це не зовсім звичайний навчальний заклад, а школа
козацько-лицарського виховання, єдина в усій області, а й, можливо, і на Україні.
Головний козак та лицар - сам директор школи Валерій Якович Тимофєєв, людина
незвичайних здібностей. Коли в Одесі проводився ярмарок педагогічних ідей, героєм
його став В.Тимофєєв. За розробку методики козацько-лицарського виховання він
отримав авторське свідоцтво та диплом першого ступеня. Досвід Тимофєєва буде
узагальнено й видано окремою книгою. Як знати, можливо, це стане поворотним
моментом в національній педагогіці.

Юні козаки-лицарі об'єднанні в загони козачат, джур, молодиків. Так
називаються ступені молодого козацтва. Прийом проводиться урочисто. Хвилюючий
ритуал, але це окрема тема.

Спочатку козацькими традиціями й звичаями захопилися хлопчаки, - розказує
Валерій Якович, - а потім й дівчатка заявили, - чим ми плохіше?! Вони теж об'єднанні
в окремі загони. В залежності від віку, вони називаються лелі, дани, берегині.

Школа вишикувалась на урочисту лінійку. Від святкових нарядів й багатьох
квітів рябить в очах. Під звуки козацького маршу (акомпанує на баяні директор
школи) вноситься державний прапор. Залишивши баян, Валерій Якович підходить до
столу президії й звертається до учнів із словом. Підводяться підсумки навчального
року. Вважаю, ними були задоволені й школярі, й учителі, й батьки. 14 відмінників, 30
учнів закінчили рік на «відмінно» та «добре». Для невеликої сільської школи добрий
результат.

В школі немає другорічників. Усі переводяться в наступні класи. Всі
дев'ятикласники допущені до екзаменів, - підводить підсумки директор.

Відмінникам вручено похвальні листи. їм дозволено першими звернутись із
словами до випускників. Вони ж пов'язали червоні стрічки дев'ятикласникам
«Випускник 2000».

Учні четвертого класу (вони теж випускники, тільки початкової школи)
підготували для своїх старших товаришів невеликий концерт. Багато привітань,
добрих слів прозвучало в цей день на адресу випускників.


Останній дзвоник - свято не тільки для школярів. У школярів багато гостей.
Галина Іванівна Шелестян закінчила цю школу 42 роки тому. їй було цікаво
подивитись, які ж вони, сьогоднішні випускники. Одна з перших випускниць
Адамівської школи побажала школярам всього самого доброго. Прозвучало слово
класного керівника дев'ятого класу Раїси Миколаївни Буравицької.

- Ви будете жити вже в третьому тисячолітті. Живіть щасливими, здоровими й
ніколи не забувайте , що ваші корені тут - в Адамівці, Авидівці, Благодатному.

Голова Адамівської сільської ради А.Коноваленко подякував педагогічному
колективу, який, не зважаючи на труднощі, зміг добитися значних успіхів, а дітей за
те, що вони добре вчилися й працювали на колгоспних ланах.

Від імені районної державної адміністрації виступив заступник голови
райдержадміністрації П.Ігумнов. Він тепло поздоровив педагогічний колектив й
школярів із закінченням ще одного навчального року, сказав, що всі проблеми, з
якими сьогодні стикається народна освіта, влада району близько приймає до серця й
робить все можливе, щоб цих проблем було менше.

Свято останнього дзвоника в Адамівці мало походило на офіційний захід. Воно
проходило якось по-домашньому. Перед строєм випускників простелена гірлянда з
кленового листа. Випускники дружно перешагують через неї. Це символічний крок до
нового життя. А тим часом місце їх занимають випускники майбутнього року. На святі
присутні мами випускників. Вони вручають своїм дітям обереги - вишиті рушники «на
щастя, на долю».

Багато пісень було проспіване в цей день, веселих та сумних. Й всюди із
своїм баяном встигав Валерій Якович. Випускники вручили йому таємний конверт,
який можна буде скрити лише у 2015 році.

Ось звучить останній дзвоник. Його подає відмінник, першокласник Діма
Даниленко. Останній дзвоник нашого тисячоліття. Слідуючий прозвучить вже в ХХІ
сторіччі.

Після свята відбулася зустріч педагогічного колективу із Павлом
Михайловичем Ігумновим. На ній було обговорено проблеми, які турбують сьогодні
вчителів й директора школи».40

ПОВІДОМЛЕННЯ В ШКІЛЬНІЙ ГАЗЕТІ

«У школі козацько-лицарського виховання повинно бути козацьке учнівське
самоврядування, але з гарантуванням прав берегині. Тому в школі є Узгоджувальна
Рада Джур та Дан, яка складається з Ради отамані загонів та Ради Дан (Берегинь)
загонів.

До Узгоджувальної Ради Джур та Дан на правах співголів Ради входить
Головний отаман Ради Джур та Дан та Головна Берегиня Ради Джур та Дан.

Узгоджувальна Рада Джур та Дан разом із Писарем Ради Джур та Дан складає
Координаційну Раду цікавих справ.