СІЧІ».
Аби закріпити домінування вірних Президентові політичних сил,
Л.Кучма запропонував створити «коаліційний уряд, який спирається на
парламентську більшість». Він заявив про доцільність перетворення
України на парламентсько-президентську республіку. Опозиція зрозуміла
94 Советское Приднестровье. №72, 19.09.2002. Білгород-Дністровський. Річ про Адамівську Січ. №11,
серпень 2002. Адамівка.
95
272 Річ про Адамівську Січ. №101, грудень 2003. Адамівка.
ці намагання режиму зберегти владу і почала акцію «Повстань, Україно!»
(«Наша Україна», СПУ, КПУ, БЮТ). Учасники акції ставили за мету
відставку Л.Кучми.
Логічним продовженням «касетного» скандалу став «кольчужний»
(звинувачення в продажу Іраку, нібито з санкції Л.Кучми, комплексів
протиповітряної оборони «Кольчуга»).
Опозиція влаштувала на Європейській площі столиці «народний
трибунал», засудивши Л.Кучму. Нова штучна парламентська більшість
Верховної Ради за поданням Президента обрала Прем'єр-Міністром
В.Януковича.
. У степах в пониззі Дністра (тут розташована Адамівська сільська громада)
козаки оселилися в 1709-1710 роках Це була мазепинська еміграція та колонізаційна
хвиля, викликана зруйнуванням Чортомлицької Січі. Ще одна еміграційна хвиля
(після руйнації Нової Січі у 1775 р.) спричинила появу Аккерманської паланки, яка
входила до складу Дунайського козачого війська.
На початку 90-х років групою ентузіастів з козацьких родів було відтворено
Білгород-Дністровську (Акерманську) козацьку паланку, яка сьогодні складається з 7
куренів. Один з цих куренів - Адамівський.
Виховний потенціал Кодексу людського буття Українського козацтва (кодекси
лицарської честі, лицарської звитяги та заповіді милосердя) забезпечує формування
духовного стану молодих козаків - громадян України, що в народі зберігся як
розуміння козацького духу.
Вирішивши за основу виховання молоді у громаді обрати козацьку педагогіку,
ми зосередили увагу на формуванні всебічно розвиненої особистості українця
(національне виховання у формі козацько-лицарського), свідомих громадян,
громадських діячів через участь молоді у діяльності Адамівського куреня
Українського козацтва, осередку жіночої громади Українського козацтва,
Адамівського куреню «Молодої Січі» (дитячої та юнацької незалежної громадської
організації) та органів учнівського самоврядування.
Тепер ми маємо таку систему виховання козака та берегині: родинно-
дошкільне виховання козачати та лелі, родинно-шкільне виховання джури та дани,
громадсько-родинне виховання козака та берегині.96
СИСТЕМНА ДИФЕРЕНЦІАЦІЯ ТА ІНДИВІДУАЛІЗАЦІЯ НАВЧАННЯ. ПОСІБНИК
«ФОРМИ, МЕТОДИ, ПРИЦЙОМИ КОЗАЦЬКО-ЛИЦАРСЬКОГО ВИХОВАННЯ»
А. НАПРЯМКИ
Цілісну особистість сучасного козака-лицаря ми формуємо в результаті
багатогранної навчально-виховної роботи, насамперед таких напрямків діяльності
батьків, учителів, вихователів, представників громадських організацій (зокрема,
Українського козацтва):
Блок 1. Культура тіловиховання.
96 В.Тимофєєв. Освіта. №52, 6-11.11.2002. Київ.
Від козацьких секретів здоров'я, тіловиховання - до олімпійських вершин.
Працюючи в цьому напрямку, ми плекаємо у кожного юного козака міцне здоров'я,
загартовуємо тіло і дух, формуємо уміння досягати перемог на спортивних іграх.
Рідну Україну захищай по-лицарському, до загину. Тут формуємо уміння
захищати рідну мову, культуру, землю, готовність спростовувати теоретичні ідеї,
фальшивки всіляких недоброзичливців, людей по-ворожему настроєних до нашої
незалежності.
Досліджуємо і практично відроджуємо військово-спортивне мистецтво наших
пращурів: верхової їзди, стрільби з лука, володіння списом, шаблею, іншими видами
козацької зброї, подолання природних перешкод, керування човном під веслами та
вітрилами, різних видів боротьби та протиборств, в т.ч. бойового гопака, козацького
багатоборства.
Блок ІІ. Духовна культура.
Козацькому роду - нема переводу. В процесі реалізації завдань цього
напрямку роботи виховуємо в юних козаків родинні цінності, повагу до свого роду,
бажання примножувати його славу Добром, Правдою, Красою.
Організовуємо дослідження кожним юним та молодим козаком, класними
загонами славної історії українського козацтва - від його зародження до зміцнення в
епоху П.Сагайдачного, Б.Хмельницького, І.Мазепи.
Організовуємо вивчення героїчного життя, подвижницької діяльності, високого
військового мистецтва керівників повстань отаманів С.Наливайко, І.Сірка,
Т.Федоровича, І.Богуна, М.Кривоноса, І.Мазепи, П.Орлика, П.Полуботка,
П.Калнишевського, І.Гонти, М.Залізняка. Допомагаємо козачатам виконувати
конкретну програму вивчення козацького визвольного руху, козацького краєзнавства,
туризму та екскурсій козацькими шляхами, пошук козацьких могил та цвинтарів, їх
упорядкування, встановлення пам'ятних знаків, вивчення молоддю козацьких
родоводів під гаслом „Шукай, козак, свій родовід!"
Любіть Україну, як сонце любіть. Продовжуючи патріотичні традиції, звичаї
наших пращурів-язичників, які були сонцепоклонниками, і віруючих козаків, ми
навчаємо кожного молодого козака і козачку палко і ніжно, самовіддано любити свою
калинову, вишневу країну, по-синівському служити їй корисними справами.
Козацькими шляхами - до висот української духовності. Тут на міцному
науковому грунті, культурно-історичних традиціях козацтва формуємо високу мораль,
силу волі і силу духу підлітків і юнаків. Допомагаємо їм оволодіти основами
української козацької філософії, ідеології, психології, національного характеру і
світогляду.
Допомагаємо відроджувати козацькі мистецькі традиції кобзарства, лірництва,
гуртового співу, танцю, дотепного влучного слова, різьбярства, художнього розпису,
художньої вишивки, іконопису. Допомагаємо вивчати і застосувати на практиці
козацькі знання: народної медицини, астрономії, агрономії, метеорології, кулінарії.
Проводимо індивідуальну, групову, масову культурно-просвітницьку роботу,
спрямовану на те, щоб кожен учень - член козацького осередку займався
самопізнанням і саморегулюванням, самовдосконаленням, розвивав свої
інтелектуальні здібності і фізичні можливості, пізнавав сутність й особливості
козацької ідеології (філософії, світогляду, моралі, етики, естетики, характеру,
правосвідомості). Проводимо кваліфікаційні конкурси, олімпіади, змагання з різних
напрямків розвитку здібностей учнів.
Розбудова незалежної України, осягнення нею в майбутньому в багатьох
галузях життя світового рівня розвитку неможливо без пізнання і творчого
відродження національно-духовних пластів минулого (зокрема, козацької духовності).
Пізнання її ідейно-морального, виховного потенціалу має вирішальне значення у
формуванні вільної, з стійкими морально-вольовими якостями, силою духу
особистості.
Українська козацька духовність - це історично сформована система духовних
багатств лицарської верстви рідного народу, яка виробила і в своєму бутті, способі
життя відобразила найвищі цінності цього національної душі, філософії, світогляду,
характеру, моралі, естетики, правосвідомості, ідеології, - у цьому понятті українець
розкривається як активний діяч історії свого народу, господар рідної землі і держави,
володар, охоронець, примножувач національних матеріальних і духовних багатств.
Нині нам потрібен у громадському, шкільному і родинному житті культ
лицарства, духовних багатств козацтва. Лицарський дух не дасть нудити багатьом
людям у духовній ницості, історичному безпам'ятстві.
В діяльності козачат прищеплюється козацько-лицарська духовність, зміст
якої складають:
а). Духовне життя козаків - синівська любов до Матері-України, землі-
годувальниці, рідного краю, заповітів батьків і дідів, материнської мови, рідної
культури, історії та ненависть до всього чужого, ворожого, що заважало жити на
своїй землі і було спрямовано на гальмування і нищення людського в людині
(гармонія любові і ненависті);
права, "вольності" козаків, право власності (на землю, скот, реманент), ідеї
власності, здобутої своїми руками, кмітливістю і підприємницькою думкою;
ідея Бога як захисника народу, України; лицарі свято берегли віру батьків і
дідів, духовні здобутки предків.
Б). Козацька філософія - козаки обґрунтували волю людини як головний дар
життя, її природне право на свободу і незалежність, найвищими цінностями вважали
людину, народ, національну державу;
кожна людина - складова частина народу, нації;
стійкість і цілісність, соборність нації залежить від того, чи усвідомлює кожен її
представник необхідність згуртованості в міцну духовну спільноту.
В). Козацький світогляд - провідними були ідеї Бога, України-Батьківщини,
свободи особистості і волі народу, збереження спадщини предків, їхньої духовності,
переконання в торжестві народної правди, перемоги добра над злом, ідеали
незалежності України;
уявлення, погляди на підступництво і зраду, на міщанське животіння, на
пасивне очікування добра, коли зло саме зникне, на байдужість до долі України як на
гріхи людей; зраду вважали найтяжчим злочином перед товариством, народом,
своєю державою, Богом;
козаки плекали, культували ідеали братства, побратимства, згуртованості і
єдності людей для досягнення шляхетних цілей
г). Козацький характер - почуття багатства, емоційна наснага, внутрішня
невичерпна енергія;