Життя за заповідями Ісуса Христа приносить людині внутрішній мир і
душевний спокій, відводить почуття страху і неспокою, які стають причиною багатьох
хвороб, що підтверджують лікарі-психіатри.
Якщо ми бажаємо бачити нашу країну процвітаючою в усіх сферах життя, то
молоде покоління треба виховувати в дусі християнської моралі».
4
Вже традиційними у школі стали козацькі таборування та свята «А ну-мо,
хлопці-козаки!». Авторка та ведуча свят - депутат райради Н.П. Галицька. Творчих
доробок у Наталії Павлівни багато - це і туристський гурток із традиційним літнім
таборуванням на березі моря, і спортивні секції, і танцювальний колектив.
Таборування в нашій школі є складовою частиною фізкультурно-оздоровчої
роботи, підсумком чергового етапу фізичного розвитку козачат. Система ця
базується на традиціях запорожців. Постійне виконання фізичних вправ разом із
загартуванням виховували той тип козаків, які легко переносили спрагу та голод,
спеку та холод і були надійними захисниками всього українського народу.
На жаль, сталося так, що з періоду знищення Запорізької Січі всі наступні
уряди Росії та України постійно і цілеспрямовано проводили роботу з дискредитації,
в першу чергу, морального обличчя козаків. їх характеризували як грубих невігласів,
п'яничок, які жили тільки за рахунок війни та розбоїв.
Але як натовп п'яничок міг неодноразово бити найкращу тоді в Європі армію -
турецьку, і як натовп п'яничок міг за 1,5 доби на «чайках» веслувати морем до
Стамбулу, наводити жах на султана своєю появою, брати Синоп, Кафу, визволяти
бранців-невільників?!
«Шинкарям наказуємо, щоб не називалися козаками, й вилучаємо їх від себе і
на майбутнє таких до нашого війська приймати не будемо», - сказав гетьман
П.Сагайдачний у 1617 році.
Безчестя козацтва проводилося для того, щоб українці не знали своєї історії.
Народ, що не спирається на могутнє коріння своєї історії, легко тримати в покорі,
йому легко нав'язувати чужі звичаї, культуру, освіту, ідеологію. Це ми бачимо
сьогодні.
.Спостерігаю таборування та сягаю думками наперед: треба мати, розвивати
й зміцнювати дитячу організацію в школі - вона підмурок колективної виховної
роботи, бо наш педагогічний корабель накренило у бік індивідуалізації навчання і
виховання, і це призвело до того, що багато школярів відмовляються від шкільної
«індивідуальності» на користь неформальних, а іноді і злочинних угруповань та
об'єднань, які не надають особистості всі можливості для самоствердження і
психологічного комфорту. В багатьох з них панують міцний груповий тиск, жорстка
система підкорення, свавілля лідерів, але здебільшого підлітки не покидають їх, а
навпаки, цінують дуже високо.
Відмовившись від виховання у колективі та через колектив, ми практично
відмовились від виховання взагалі. Відомо: не може бути успішним виховання
громадянина-господаря своєї країни, якщо дитина, підліток не набуватиме у ці роки
досвіду відповідальності за виконання певних функцій в організації життя класу,
школи, громади.
Наша виховна система (козацька педагогіка) спирається на владу спільності:
взаємодопомога, відчуття іншого, підкорення спільно обраним законам. Ніхто не має
права образити іншого, бо дістане відсіч від усього дитячого гурту. Ніхто не може
порушити закони життя класу, школи - цього йому не дозволять. Стриманість,
ввічливість, повага до старших, міра в одязі, відповідальність за виконання своїх
обов'язків упевнено увійшли в життя Молодої Січі - братства козачат.
Далекоглядні педагоги розуміють необхідність відновлення чіткої організації
(системи) виховної роботи в школі. Козацько-лицарське виховання - це лише один з
можливих шляхів українського національного виховання.
В Адамівській школі введена практика - по завершенню заходу пропонувати
учасникам написати статтю до шкільної газети «Річ про Адамівську Січ» із аналізом
цього заходу: для чого його проводили, які помилки допустили, побажання
організаторам, передбачувані й непередбачувані наслідки. Пишуть і вчителі, і учні.
Вважаю, що не треба відривати дітей від гріховної землі, робити з них янголів,
які потім, у дорослому житті, пасують перед труднощами. Адже саме життя корегує
нашу виховну діяльність й чада виростають не «цукерками», а нормальними живими
дітьми. У цьому вища правда життя
... Не завжди сьогодні цінують працю педагога, позитивні наслідки якої
проявляються через багато років. Але, як сказав Кобзар: «Ми не лукавили з тобою,
ми просто йшли. У нас нема неправди за собою.»
Вже сьогодні ми розуміємо: як би не склалася подальша доля Адамівської
школи, лицарське виховання - непересічне явище в теорії та практиці національної
освіти.
Історія вчить: ефективне те, що утверджує своє. А своє у нас - козацтво
- спосіб життя вільної людини, яка зі зброєю в руках захищала Богом дані їй
вольності й права, зокрема, - право на свободу.
Козаку найперше - воля!
Козаку найперше - честь!109
*** ** ***
39. ВЕРЕСЕНЬ-ГРУДЕНЬ 2003. ЗІРКА СУМЛІННЯ НАМ СЯЄ.
ПОВІДОМЛЕННЯ В ШКІЛЬНІЙ ГАЗЕТІ
Перший дзвоник.
.Якість освіти найперше залежить від рівня професіоналізму вчителя. Одна з
головних складових його праці - уміння органічно об'єднувати навчальний та
виховний процес. Учитель виховує, незалежно від свого бажання, особистим
прикладом, відношенням до учнів навіть даже більше, ніж словами.
На обласному ярмарку педагогічних ідей та технологій була представлена
робота «Школа козацько-лицарського виховання - гуманістична основа становлення
109 В.Тимофєєв. Чорноморські новини. №74, 09.10.2003; №78, 23.10.2003. Одеса. Советское
Приднестровье. №101, 13.08.2003; №103, 15.08.2003; №104, 16.08.2003; №106, 20.08.2003. Білгород-
Дністровський.
особистості»; її автор - директор Адамівської школи В.Я.Тимофєєв отримав
авторське свідоцтво.110
ПОВІДОМЛЕННЯ В ШКІЛЬНІЙ ГАЗЕТІ
Країна Липованія.
Допитливості дитячій немає меж. Хочеться пізнавати нове і в науках, і в
навколишньому світі. В цьому році учні школи вирішили ближче познайомитись з
визначними місцями рідного краю. Екскурсії для них не новина, діти за останні роки
були в Київі, Умані, Одесі, Львові. А тепер, на зароблені кошти, вирішили поїхати в
Ізмаїл та Вилкове (на батьківщину директора школи Тимофєєва В.Я.). Затамувавши
подих, школярі слухали екскурсоводів в музеї Олександра Суворова і в діорамі
«Штурм Ізмаїла». А яка цікава була зустріч по футболу в селі Муравльовка, тим
більше що виграли з рахунком 2:0. Чимало вражень залишилось в дітей і про
вилківську «Венецію»: це і катання на магуні (великий човен) по Дунаю, і відвідання
екологічного центру «Вилківський заповідник». Ні з чим незрівнянні пішохідні
прогулянки по кладках над єриками. Додому повернулись всі задоволенні, з
найкращими враженнями.111
В Одесі відбулася обласна науково-методична конференція
«Здорова дитина - здорове майбутнє». Я виступив із доповіддю
«Козацьке тілодуховиховання - основа фізичного та морального
становлення особистості».
КОЗАЦЬКЕ ТІЛОДУХОВИХОВАННЯ - ОСНОВА ФІЗИЧНОГО ТА МОРАЛЬНОГО
СТАНОВЛЕННЯ ОСОБИСТОСТІ
З досвіду роботи колективу Адамівської школи козацько-лицарського
виховання Білгород-Дністровського району Одеської області
«Козак був здоровий, вільний від хвороб,
в сто років тільки в силу брався. Тому жив
і весело, і довго.»
Д. Яворницький.
У Запорозькій Січі виховання юнаків - майбутніх воїнів - було підпорядковане
фізичному розвиткові та загартуванню. Козаки досить ефективно вміли
використовувати оздоровчі сили природи та гігієнічні фактори для оздоровлення і
загартування людей. Під впливом регулярних дій зовнішнього середовища (сонця,
повітря, води) відбувалося поступове пристосування організму до змін, що сприяло
профілактиці різноманітних захворювань, зміцненню здоров'я та повноцінному
довголіттю.
Все в їх житті характеризувалося різноманітністю, збалансованістю та
повноцінністю і разом з тим простотою та помірністю: сонце, повітря, вода, їжа,
народна медицина та ін. Взагалі запорожці дивились на простоту і помірність як на
одну з важливих і необхідних умов перемог в боротьбі з ворогами: тільки той, хто
переміг себе, свої надлишкові потреби, спроможний перемогти недруга. Головна
ознака козацтва - простота, різноманітність і помірність - забезпечувала високу
працездатність і міцне здоров'я.
110
Советское Приднестровье. №115, 02.09.2003. Білгород-Дністровський. Річ про Адамівську Січ.
№70, вересень 2003. Адамівка.
111
2003 Річ про Адамівську Січ. №18, листопад 2002. Адамівка.
Таким чином, систематичне виконання фізичних вправ разом з ефективною
системою загартування виховали той тип козаків, які легко переносили спрагу та
голод, спеку та холод і були надійними захисниками всього українського народу.
Цілісна особистість козачати в школі козацько-лицарського виховання
формується в результаті багатогранної навчально-виховної діяльності шкільного
колективу; тілодуховиховання - провідний напрямок цієї роботи.
Таблиця 1.
Цикли та напрямки козацько-лицарського виховання.
Цикли предметів
КУЛЬТУРА ТІЛОВИХОВАННЯ
ДУХОВНА КУЛЬТУРА
культура предметної
ДІЯЛЬНОСТІ
ІУ СОЦІАЛЬНА КУЛЬТУРА