Провідна ідея тематичної зміни становить той стержень, який об'єднує в одне
ціле все розмаїття справ та форм дозвіллєвої діяльності, робить час перебування
в оздоровчому закладі цікавим і корисним для дітей. Вибір теми зміни дає змогу
підвищити ефективність роботи працівників оздоровчого табору, допомагає їм
зосередитися на обраному напрямі, конкретизувати мету та завдання роботи,
підібрати матеріали, поліпшити свої знання, результати діяльності.
День 1
День 2
День 3
День 4
День 5
День 6
День 7
День 8
День 9
День 10
День 11
День 12
Таблиця 4. План роботи табору на зміну.
Ранок День Вечір
Зустріч та інструктування дітей. Екскурсії по табору. Знайомство в загонах.
Медична та спортивна Концерт-експромт «Козацькому Вибори загонових отаманів
діагностика. роду нема переводу». та старшини; їх посвята.
Робота органів Урочисте відкриття табірної Козацька рада. Вибори
самоврядування в загонах. зміни «Чорноморські козаки». кошового отамана та
Презентація козацьких загонів. старшини; їх посвята.
Справи загону. Купання,
оздоровчі процедури.
Справи загону. Купання,
оздоровчі процедури.
Козацьке шоу «Вогонь, вода та
мідні труби».
Справи загону. Купання,
оздоровчі процедури.
Справи загону. Купання,
оздоровчі процедури.
«Козача» - сюжетно-рольова
гра на природі.
Справи загону. Купання,
оздоровчі процедури.
Справи загону. Купання,
оздоровчі процедури.
«Джура» - сюжетно-рольова
гра на природі.
Зустріч із Чорноморськими
козаками.
Відкриття малих козацьких ігор.
Козацьке спортивне шоу «Сила
та грація».
Виступ ансамблю української
народної музики «Гроно».
«Колодач» - конкурси в
загонах.
«Козача» - сюжетно-рольова
гра на природі.
Супер-шоу «Летючі
шаровари». Запуск повітряних
зміїв.
День сміху та козацького
дотепного слова.
«Джура» - сюжетно-рольова
гра на природі.
Музично-розважальна
програма «Берегиня».
Козацька танцотека.
Музично-розважальна
програма «Козацька пісня».
Козацька танцотека.
Музично-розважальна
програма «Мій отаман
найкращий».
Посвята в Козачата та Лелі.
Проводять Чорноморські
козаки.
Вогнище «Козацький куліш».
Козацька танцотека приколів.
Посвята в Джури та Дани.
Проводять Чорноморські
козаки.
День 13 Справи загону. Купання,
оздоровчі процедури.
«Отаман Сірко» - командні
вистави-сценки за козацькими
мотивами.
Козацька танцотека.
День 14 Справи загону. Купання,
оздоровчі процедури.
День 15 «Січ» - сюжетно-рольова гра
на природі.
День 16 Справи загону. Купання,
оздоровчі процедури.
День 17 Справи загону. Купання,
оздоровчі процедури.
Закриття малих козацьких ігор. Костюмована козацька
Нагородження переможців. танцотека.
«Січ» - сюжетно-рольова гра Посвята в Козаки та
на природі . Берегині . Проводять
Чорноморські козаки.
День іменинника «З днем
народження , козак!»
Гала-концерт «Пернач».
Вогнище «Козацька
картопля».
Прощальна козацька
танцотека.
День 18
Від'їзд козаків та козачок.
Дорога додому.
Домашній вогник.
СУЧАСНЕ ХАРАКТЕРНИЦТВО
За історичними даними, поляки не наважувалися атакувати козацького загону,
якщо за чисельністю не переважали в декілька разів. А козацька сотня могла
впевнено протистояти загону ляхів у тисячу шабель. За іншими свідченнями, козак-
гопаківець-характерник, що досконало володів бойовим мистецтвом, міг самотужки
вести бій з трьома яничарами.
Відродження характерництво почалося із відродженням козацтва. На
теперішній час на Україні діють школи національних видів боротьби «Спас»,
«Собор», «Сварга», «Хрест», «Бойовий гопак» (із своїми філософськими системами
та центрами в Запоріжжі, Львові, Чернігові, Києві, Корсунь-Шевченкові, Одесі), які
працюють в оздоровчому, фольклорному, спортивному та бойовому напрямках.
Пройшли перші чемпіонати України з національних єдиноборств за програмою фул- і
семі-контакту.
У характерників існує своя система класифікації, що відповідає ступеню
оволодіння бойовим мистецтвом. Тих, хто починає освоювати ази, називають
«новак»; далі слідують три учнівських ступеня - «жовтяк», «сокіл», «яструб» (третій,
другий, перший спортивний розряд). Наступний перехідний рівень - «джура»
(кандидат в майстри спорту). Після цього йдуть три найвищих ступеня - «козак»,
«характерник», «волхв» (майстер спорту, майстер спорту міжнародного класу,
заслужений майстер спорту). Відмінність ця передається моделлю стрижки.
Бойові мистецтва козаків-характерників, які практикувалися у Запорізькій Січі й
практикуються дотепер, не вузько направлені, а є всеохоплюючою системою
підготовки, що перетворює юнаків у відмінно тренованих і освічених воїнів.
Підготовка козака - це й філософська школа, і система світогляду, основана на
перевазі сил добра і світла над силами темряви. Козаки повинні мати чудову фізичну
підготовку, досконало володіти зброєю, вміти заліковувати рани, готувати їжу, знати
іноземні мови і навіть писати вірші і музику. Спеціальні підрозділи вивчають
мистецтва ведення нічного бою, маскування та розвідки, мають навички тривалого
перебування під водою і непомітного наближення до противника.
ЧОТИРНАДЦЯТИРІК
Звичаєвий кодекс козака-характерника
Нарід кожен пильнується оком Господнім. Гріхи наші гноблять нащадків наших.
Справою Божою єсть посполітнеє діло козацьке за віру Христову, за волю та рідну
землю. Корогви наші - то тінь Покрови Богородиці. Доля народу - козацька доля.
Коли супостати рабують народ, - встають козаки за долю своїх батьків, жінок та дітей
своїх. Юдивим та фарисеям не панувати на нашій землі. Праведне діло для рук
козацьких. Не купімося на нові підманки, бо за ласою слідом - нове ярмо.
Моніторинг здоров'я козачат нашої школи свідчить, що профілактична
фізкультурно-оздоровча робота освітнього напрямку у формі козацько-лицарського
тілодуховиховання має істотну перевагу перед традиційною фізкультурно-
спортивною: при традиційній формі роботи в школі займаються фізкультурою та
спортом лічені одиниці - кращі спортсмени; основна ж маса школярів до спорту
байдужа - вчителям не до них, вони зайняті «зірками»; наша ж система роботи
дозволяє займатися фізкультурою практично всім школярам.
Історично ця система тілодуховиховання формувала той тип козаків, які легко
переносили спрагу та голод, спеку та холод і були надійними захисниками
українського народу.
Ганьблення козацтва (та системи тілодуховиховання) проводилась для того,
щоб українці не мали своєї історії, а точніше, забули її. Народ, що не спирається на
могутнє коріння своєї історії, легко тримати в покорі; йому легко нав'язувати чужі
звичаї, культуру, освіту, ідеологію. Це ми бачимо сьогодні.
Ось чому наш шкільний колектив намагається відродити козацький дух,
виховати реальну силу, здатну захистити свободу і незалежність нашої країни, особу,
яка могла б вплинути позитивно на всі сторони суспільного життя України і залишити
глибокий слід у нашій духовності та ментальності - без козацького здоров'я цього не
зробити!..
ПОВІДОМЛЕННЯ В ШКІЛЬНІЙ ГАЗЕТІ
Від дітей - до батьків!
Відзначати День працівника сільського господарства в Адамівці стало
традицією. Учні школи разом з сільськими аматорами сцени завчасно готувалися до
свята.
В святковий день трударі полів та ферм зібрались в залі сільського Будинку
культури. Чарівно лунали зі сцени українські пісні у виконанні жіночого ансамблю
«Надія». Глядачам молодшого віку дуже сподобалися сучасні танці у виконанні
учениць 3 класу Козубенко І., Вронської В., Назарової К., Лавриненко М. Гучними
оплесками зустрічали присутні кожен вихід на сцену Коваля Олександра. У його
виконанні звучали пісні сучасних авторів. І ніхто не залишився байдужим до
невмирущих Параски та Палажки (виконавці Кисляк О. та Черненко Л.) і читання
гуморесок Лавриненко Віталієм.
Через тиждень самодіяльні артисти порадували своїм виступом мешканців
села Благодатне. Присутні в залі були задоволені виступом нашого колективу. І в
знак подяки «благодатненці» піднесли артистам великого смачного торта.112
112 Річ про Адамівську Січ. №90, листопад 2003. Адамівка.
ПОВІДОМЛЕННЯ В ШКІЛЬНІЙ ГАЗЕТІ
Петрекс.
Філія «Ксерокс» українсько-шведської компанії «Петрекс» була утворена в місті
Білгороді-Дністровському ще навесні 1994 року. Філія орендувала приміщення в
турготелі «Русь». Там Адамівський Осередок Козацтва друкував свій «Козацький
вісник». З весни 1995 року філія орендує приміщення в Ощадбанку (спочатку на
другому поверсі, через рік - на першому). Тут директор Тимофєєв В.Я. друкував
газети Адамівського Осередку Козацтва та Адамівської школи.
Уходили на другу роботу (як правило, з підвищенням - до Одеси, Київа) старі
кадри; приходили новачки. На момент, коли в «Петрексі» почала друкуватися газета
«Річ про Адамівську Січ», там працювали (й дотепер працюють) Соловйова Тетяна
Євгеніївна, Надзьонова Ольга Петрівна, Ганницька Світлана Петрівна.
Філія друкувала Тимофєєву В.Я. трьохтомник «Адамівська Січ - школа
козацько-лицарського виховання», за який директор Адамівської школи отримав
авторське свідоцтво, а згодом й звання «Кращий освітянин України».
Філія «Ксерокс» «Петрекса» надає різноманітні послуги: ксерокопіює,
масштабує, ламінує, проводить набір та розпечатку комп'ютерних текстів та ін. Ціни
помірні (проте, колись ця фірма «здирала» з директора Адамівської школи 50 копійок
за лист - при 40 у конкурентів; але ціна себе виправдовувала - дівчата робили
газету дуже якісно! - у фірмі працює цифрова машина - тут є авто й фото режими).