Не ініціювала плідну працю й морально-
політична атмосфера, що культивувалася як у
суспільстві, так і в творчих колективах зокрема
Немало вчених за вільнодумство зазнавали ре-
пресій
355
Історія У краї ни
Нелегкими були 60—80-1 рр і для працівників
гуманітарних наук Періоди „відлиги", реакції і за-
стою тут також проявилися Так, після XX з'їзду
КПРС дещо полегшився доступ історикам, літера-
турознавцям та мистецтвознавцям до архівів Роз-
ширилася тематика досліджень Дещо поліпшилася
мовна ситуація, зокрема вдалося перевидати
„Словник української мови" Б Грінченка 3 1957 р
почали виходити такі журнали, як „Радянське пра-
во", „Економіка Радянської України", „Народна
творчість та етнографія", „Український історичний
журнал" та ін Було опубліковано ряд документаль
них збірників, з обов'язкового вжитку вилучено
„Короткий курс історії ВКП(б)"
Процес наближення суспільних наук до істо-
ричної правди та реальної дійсності був складним і
суперечливим, бо на зміну одному культу приходив
інший І на догоду кожному вимагали „творити"
науку, прославляти існуючий політичний режим,
виводити „закономірності' „Ідеологічні потреби
партії" зумовлювали передусім вивчення проблем
соціалістичного і комуністичного будівництва
Незмінною складовою праці науковців усього спек-
тра суспільних наук мали бути т зв „класовий
підхід" та критика буржуазно-націоналістичних
концепцій
Незважаючи на тотальний контроль ук-
раїнськими вченими-економістами, істориками,
філософами, філологами, літературознавцями та
мистецтвознавцями в 60—80-і рр було опубліко-
вано ряд цікавих наукових розробок Так, історик
М Брайчевський написав кілька глибоких наукових
розвідок із давнього історичного минулого України,
зокрема „Коли і як виник Київ", „Походження
Русі", „К происхождению древнерусских городов"
1972 р друком у Торонто з'явилася праця вченого
„Приєднання чи возз'єднання", в якій була піддана
критиці офіційна інтерпретація Переяславської уго-
ди, викладена в „Тезах про 300-річчя возз'єднання
України з Росією, 1654—1954 рр ", і діячів ко-
зацької державності У 1979 р завершив свою істе-
рико-філософську працю „Лист до російських та
українських істориків" історик та філолог Ю Бад-
зьо В ній він заперечує теорію про т зв „триєди-
не" походження трьох слов'янських народів —
російського, українського і білоруського Нестан-
дартно підходили до вивчення історичного минуло-
го українського народу та його культури такі істо-
рики, як О Апанович, Я Дзира, О Компан.І Бой-
ко, філософ Є Пронюк, літературознавці Є Кири-
люк, І Дзюба та ін
Науковими колективами було видано ряд фун-
даментальних праць з історії України, держави і
права, археолопї, філософи, літератури і мистецтва,
які, втім, не одержали однозначно позитивної
оцінки наукової громадськості, особливо за-
рубіжної Серед них варто назвати такі багатотомні
публікації, як „Історія Української РСР", „Історія
міст і сіл Української РСР", „Археологія Ук-
раїнської РСР", „Історія українського мистецтвоз-
навства", „Історія української літератури", „Слов-
ник української мови", „Украінсько-російський
словник" Були випущені також Українська Ра-
дянська Енциклопедія, Радянська енциклопедія
історії України та ін
Далеко не всі найважливіші проблеми, події та
явища суспільно-культурного й економічного життя
знайшли своє адекватне відображення на сторінках
названих видань
На практиці науково-дослідні установи України
все більше інтегрувалися в систему наукових
складів СРСР, а фактично Роси, нерідко перетво-
рюючись в їх периферійні придатки, втрачаючи не
тільки національне, а й наукове обличчя
Управління наукою все більше монополізувалося
невеликою групою вчених-адміністраторів з Моск-
ви і Ленінграда, які, зімкнувшись із владними
структурами, мали вирішальний вплив в Академії
наук СРСР У руках останньої зосереджувалася
основна науково-виробнича та видавнича база,
інформаційні канали та формування наукових на-
прямів За таких умов навіть незначні прояви опо-
зиційності в середовищі науковців жорстоко кара-
лися Так, у 70-і рр в результаті чергової ідео-
логічної чистки за невчинені злочини було позбав-
лено роботи ряд працівників інститутів хімії
полімерів, теоретичної фізики, археологи, історії,
літератури, фольклору та етнографи, психологи,
нафти і газу та ін Немало наукових україномовних
журналів, що почали видаватися під час „відлиги",
були переведені на російську мову
Літературно-художня
творчість
В
ідлига, що тривала меншеЮ років, позначи-
лася тією чи іншою мірою на творчості ба-
гатьох письменників і художників, демокра-
тизуючи і, гуманізуючи Ті У 60—80-і рр ук-
раїнська література поповнюється творами одного з
натхненників шістдесятництва, відомого письмен-
ника О Гончара („Тронка", „Циклон", „Собор",
356
Наростання системно і кризи тоталітарного ладу
„Берег любові", „Твоя зоря", „Чорний яр"), рома-
нами і повістями М Стельмаха („Чотири броди",
„Дума про тебе", „Правда і кривда"), П Загре-
бельного (, Розгін", „Диво"), В Дрозда („Катаст-
рофа"), І Білика („Меч Арея"), В Земляка („Ле-
бедина зграя", „Зелені млини"), О Чендея („Бе-
резневий сніг") Інтерес громадськості викликала
творчість романістів історичного спрямування
РІваничука, Ю Мушкетика, РФедоріва, РІван-
ченко Плідно працювали О Коломієць, М Заруд-
ний та інші драматурги, п'єси яких ставилися теат-
рами України й інших республік Українську поезію
збагатили новаторські твори І Драча, Д Павличка,
В Голобородька, Л Костенко, А Малишка
Непересічний талант і громадянську мужність
виявив поет, літературознавець і критик з Донеччи-
ни В Стус Переслідуваний і гнаний, він лише за
кордоном зумів опублікувати книжку прекрасних
поезій „Зимові дерева"
Високим громадянським звучанням були позна-
чені поетичні твори І Калинця „Вогонь Купала" та
самвидавні збірки, збірка М Осадчого „Квос
его
Трагічною була доля М Руденка, поета, пись-
менника і публіциста, ветерана^ійни з німецько-
фашистськими загарбниками Його літературний
доробок багатий і різноманітний Перу М Руденка
належать роман „Вітер в обличчя', „Остання шаб-
ля", фантастичні повісті „Чарівний бумеранг",
„Народжений блискавкою", трагедія „На дні
морському" Наприкінці 60-х рр вийшли три
збірки поета „Всесвіт у тобі", „Сто світил",
„Оновлення" Всі вони одразу по виході були забо-
ронені, як і попередні збірки Автора заарештували
Перебуваючи в ув'язненні, психіатричній лікарні,
поет пише цикл віршів „Я вільний", поему
„Хрест", збірки лірики „Прозріння", „За грата-
ми"
Письменники України попри всі труднощі, пе-
реслідування і репресії продовжували працювати
над історичною та сучасною тематикою
ГСнепрьов підготував у 70-і рр повість „Ненько
моя, ненько" про процес „Спілки визволення Ук-
раїни", яка вийшла за кордоном Є Сверстюк, що
багато віддавав сил боротьбі за збереження
національних традицій, написав есе „Собор у риш-
тованні" — історично-філософський твір про тра-
гедію сучасної України Справжнім шедевром був
видрукуваний 1980 р віршований роман Ліни Кос-
тенко „Маруся Чурай", що в яскравих образах
змальовує епоху Б Хмельницького В центрі твору
— народна поетеса і співачка Маруся Чурай, ав-
торка багатьох пісень, що здобули велику попу-
лярність серед людей
1981 р у видавництві „Молодь" вийшла збірка
„Лебеді материнства" В Симоненка У ній — по-
езії, новели, гумористика, публіцистика видатного
поета і прозаїка
Із політичного забуття повернулося до нас на
початку 90-х рр ім'я талановитої поетеси І Рату-
шинської, засудженої в 70-і рр „за антирадянську
діяльність" на 7 років виправно-трудової колони
суворого режиму та 5 років заслання І Іоетична
слава київської правозахиснищ у світі була такою,
що на і'і захист виступали РРейган, М Іетчер,
Ф Міттеран її звільнення вимагала Нобелівські
лауреати академік А Сахаров, поет И Бродський,
багато інших письменників та політичних діячів В
Україні поетесу мало хто знав, тоді як Гі книгу
„Сірий — колір нади" було перекладено на всі
європейські та японську мови Британський книж-
ковий клуб включив іі до тих 30 книг, які щороку
підносяться королеві У США й було визнано
найкращою релігійною книгою року У списку бест-
селерів у Швеції вона також стояла на першому
місці
Через крижану товщу застою і всезаборонства з
великими труднощами пробивало собі шлях нова-
торство у кінематографі і музиці, образотворчому й
театральному мистецтві Видатним явищем ук-
раїнського кіно стала творчість С Параджанова,
Ю Іллєнка, Л Осики, О Фіалка, О Савченка,
РСергієнка, К Муратової Скарбницю українсько-
го кіно поповнили такі талановиті стрічки, як „Тіні
забутих предків", „Камінний хрест", „Вечір на Іва-
на Купала", „Білий птах з чорною відзнакою",
„Криниця для спраглих', „Подарунок на іменини",
„Соломія Крушельницька", „Меланхолійний
вальс", „Розпад ", „Поріг" та ін