З прибуттям до США і Канади повоєнної
імміграції практично завершується формування ук-
раїнських етнічних груп у цих країнах Щоправда,
іммігранти українського походження прибувають у
Північну Америку з інших країн (наприклад, Ар-
гентини, Бразилії, ФРН), але їхня кількість не-
значна, вони не мають якогось помітного впливу на
процеси формування етнічних груп, як і ті, хто по-
одиноко прибуває з України
Від самого початку перебування у країнах
Північної Америки іммігранти з України вибудову-
вали своє організаційне життя, прагнучи, з одного
боку, адаптуватися до місцевих умов, а з іншого —
зберегти свою самобутність Однією з найпопу-
лярніших форм (поза церквою) організаційного
життя українців у США стали страхово-допомо-
гові товариства 1892 р вихідці із Закарпаття, в ос-
новному священики, заснували одне з перших таких
формувань "Соєдиненіє греко-католицьких рус-
ских братцтв в Северной Америке" Внаслідок
внутрішнього розколу та виходу з нього галичан і
408
Украї нці за межами Украї ни
пряшівчан останні 22 лютого 1894 р утворили
"Руський народний союз" з метою надання допо-
моги потерпілим, хворим, членам сімей загиблих \
тп Органом Союзу стала газета "Свобода", яка
щоденно виходить і понині є найбільшим ук-
раїнським виданням на Заході 3 1914 р ор-
ганізація має назву "Український народний союз"
(УНС) Нині він є найбільшою організацією ук-
раїнської громади у США й Канаді (центри —
Джерсі-Сіті й Торонто) Крім нього, слід згадати
Українську народну поміч (Чикаго—Торонто), Ук-
раїнський братський союз (Скрентон—Торонто),
Союз українців-католиків "Провидіння" (Філа-
дельфія), які й сьогодні здійснюють досить активну
ділову і фінансову діяльність
В останні два-три десятиліття серед українців
намітилася тенденція до організаційного оформлен-
ня за етнічно-фаховою ознакою Приміром, 1979 р
утворена Світова репрезентація українських інже-
нерів з центром у Філадельфії У Чикаго з 1977 р
діє Світова федерація українських лікарських това-
риств, основу якої складає Українське лікарське то-
вариство Північної Америки До речі, нагадаємо,
шо в 1990 р свій 3-й конгрес СФУЛТ провела в
Україні (Київ—Львів), а 4-ий (1994) — у
Дніпропетровську За таким принципом будують
свою роботу Об'єднання українських адвокатів
США і Канади, Товариства українських правників
у США, Конференція центральних українських
академічних професійних товариств, Украіно-Аме-
риканська асоціація Університетських професорів
Ведучи мову про структуру організованого жит-
тя українців у Північній Америці, варто пам'ятати,
що в Канаді і США діють численні українські бан-
ки, багато з яких користуються федеральними га-
рантіями системи "Певність", "Будучність", "Са-
мопоміч" У США вони діють у Чикаго, Нью-
Йорку, Балтиморі, Філадельфії, Детройті, Пассей-
ку, Джерсі-Cm (усього кілька десятків), у Канаді
— це передовсім Торонто, Монреаль, Вінніпег,
Оттава, Квебек, Едмонтон, Скарборо, Саскатун
Власне, у місцях найбільшої концентрації
вихідців з України ряд українців та їхніх нащадків
займають не останні місця в банківських сферах
обох країн Про їхній рівень свідчить те, що серед
них є працівники таких відомих установ, як Чейз
Манхеттен банк і Меллон банк, фінансові менед-
ї жери і власники кредитних страхових фірм
Суттєву роль у тому, що українці в Сполучених
► Штатах та Канаді мають можливість зберігати
свою етнічну специфіку, відіграє шкільне навчання
Насамперед — парафіяльні школи при українських
церквах, суботні програми, де українська тематика
посідає вагоме місце, недільні школи, які, хоч і зо-
середжені на релігійній просвіті, часто-густо вво-
дять курси української мови, пісні та історії
Значний позитивний вплив на збереження ук-
раїнської етнічності в Америці мають музеї, зокре-
ма Український музей-архів у Клівленді (США),
Село-музей спадщини української культури в Аль-
берті (Канада)
Про те, що культурну спадщину українського
народу плекають на американській землі, можна
переконатись на прикладі діяльності таких мистець-
ких колективів, як хори "Боян", "Прометей",
"Славута", "Сурма", "Троянда", "Ватра", "Дні-
про", "Молода думка", танцювальні ансамблі
"Байда", "Громовиця", "Червона рута", "Україна"
(США), художні колективи "Шумка", "Гопак",
"Трембіта", "Гагілка", "Полтава" (Канада)
З метою забезпечення спадковості у збереженні
традицій танцювального мистещва, в українських
громадах створюються дитячі осередки Так,
1978 р при центрі св Володимира й Ольги у Чика-
го почала діяти школа балету й народного сценічно-
го танцю, яка об'єднує дітей та молодь усіх вірос-
повідань і різних молодіжних організацій
(ПЛАСТ, СУМ, ОДУМ) 1985 р в Чикаго була
відкрита школа українського балету
До справи збереження української ідентичності
на Американському континенті безпосередньо при-
четна преса Тф<і газети, як "Гомін України", "Ка-
надійський фармер" (Канада), "Свобода", "Аме-
рика" (США) та інші є дійовими чинниками існу-
вання української діаспори за океаном
Українська діаспора в Австралії — наймолодша
за часом існування українських поселень у за-
рубіжному світі За період з кінця 40-х до середи-
ни 60-х рр українська етнічна група зросла від
кілька сот до 21424 чол Вони розселені практично
у всіх штатах Австралії Причому більшість (до
97%) мешкає у містах майже 35% українців осіло
у штаті Новий Південний Уельс (адм центр —
Сідней), 32,6 — у штаті Вікторія (Мельбурн),
16,7 — у штаті Південна Австралія (Аделаїда),
7,3 — у штаті Західна Австралія (Перт), 5,8 — у
штаті Квшсленд (Брісбен), 1,5 — на території фе-
деральної столиці (Канберра)
Організаційне життя українців в Австралії бере
свій початок від 1950 р , коли в Мельбурні на з'їзді
представників українських громад було засновано
Об'єднання українців в Австралії (ОУА), перейме-
409
Історія У краї ни
новане 1953 р у Союз українських організацій в
Австралії (СУОА) Сьогодні він налічує близько
20 організацій У великих містах українські грома-
ди мають свої народні доми, при яких діють мис-
тецькі колективи, наприклад, "Боян" у Сіднеї,
"Гомін — в Аделаїді
Помітними осередками української етнічності в
Австралії є суботні школи (на кінець 80-х рр їх тут
налічувалося 12), Центр українських студій універ-
ситету Макворі (Сідней), Відділення українських
студій при університеті Монаш у Мельбурні, газе-
ти "Вільна думка" (Сідней) та "Церква і життя"
(Мельбурн), а також видавництва "Просвіта',
"Ластівка" "Українська книга ', "Байда букс"
Українці
в країнах
Південної Америки
Г
І ерші українські сліди у Південній Америці
І пов'язані ще з XVII— XVIII ст з такими
прізвищами, як Баделяк, Возняк, Добрий,
Дорошенко Початок масової імміграції у Латинсь-
ку Америку припадає на кінець XIX ст Серед
країн, до котрих прибували українці, були пере-
довсім Аргентина та Бразилія
За певними джерелами, у Бразилії (початком
імміграції українців у цю країну вважається 1872
р ) на зламі XX ст мешкали понад 47 тис ук-
раїнців За період першої хвилі імміграції (1897 —
1914) в Аргентині поселилося близько 14 тис чол
Уяву про умови існування українських переселенців
у Південній Америці дає опис поселень у Бразилії
у книзі Ю Федоріва "Історія церкви в Україні"
Він, зокрема, звертав увагу на те, що ця країна бу-
ла чи не найтяжчим з усіх місць нового поселення
"перших українців" Нерідко іммігранти опинялися
тут у мало або зовсім не заселених пустелях,
преріях, бразильських пралісах і сельві Осідаючи в
майже непридатних для нормального життя місце-
востях Південної Америки, кожен український пе-
реселенець в Аргентині мав право за досить висо-
кими цінами придбати до 50 га "червоної землі', а
в Бразилії — значно більше Як бачимо, землі вис-
тачало, але починати слід було "з нуля , тобто з
цілини, що, втім, не завадило українцям організову-
вати фермерські господарства Часто-густо, однак,
вони поповнювали найбідніші верстви населення,
влаштовувалися на будівництво залізничних колій,
промислових підприємств і портів, наймалися бат-
раками на сезонну роботу до власників кавових
плантацій, поміщиків та на тваринницькі ферми,
ставали прислугою у місцевої знаті
Друга хвиля української імміграції до Південної
Америки припадає на період між Першою і Другою
світовими війнами Імміграція цієї хвилі має свої
особливості, які відрізняють її від попередньої
Звернемо увагу на такі 1) більш широкий соціаль-
но-класовий спектр, 2) відбувається якісна ево-
люція від суто заробітчанської до т зв колоніза-
торської імміграції, коли значна частина українців
прибуває сюди з намірами осісти на тривалий час і
освоювати можливості Аргентини та Бразилії, 3)
основний потік українських переселенців спрямо-
вується до Аргентини (у попередній хвилі перевага
надавалася Бразилії), куди прибувало від 50 до 60
тис чол , 4) помітне збільшення у складі пересе-
ленців інтелігенції, високий рівень політичної свідо-
мості (це зумовлювалося наявністю діячів та симпа-
тиків УНР)
Третя хвиля імміграції українців у ці країни на-
лежить до перших повоєнних років, а в наступний
період туди приїздили хіба що поодинокі українці, й
не стільки з України, скільки з інших країн поселен-
ня Головна відмінність цього потоку іммігрантів по-
лягає в тому, що до переселення їх штовхали
здебільшого політичні причини Власне, імміграція
до Південної Америки у цей час була частиною
т зв політичної імміграції