Ой, маленьких витоптала, великих забрала.
Руки назад пов’язала, під хана погнала...
ІСТоРІя — ТРАГІЧНА І ЗАХоПЛЮЮЧА 81
Не випадково саме в козаках український народ бачив своїх найбільш надійних захисників. от що писав мандрівний поет XVII сторіччя Климентій Зи
новієв:
...Козаків, немов святих, треба шанувати. Позаяк і кров свою в битвах проливають. Тим з небес подай свою, Господи, корону, Хто для нашої землі лагодить оборону.
одним із перших легендарних героїв українського козацтва став канівський староста
Перше згадування про українських козаків датується 1489—1492 роками. У скарзі кримського хана великому князеві Литовському «козаками» названі люди з Києва і Черкас, що в гирлі Дністра знищили турецький корабель.
Центром козацтва була Запорізька
Січ. Назва «Січ» походила від слів «сікти, рубати» і означала дерев’яне, зроблене з колод укріплення. У 1553—1554 роках канівський староста Дмитро Вишневецький зібрав розрізнені козацькі ватаги й побудував форт на острові Хортиця, заснувавши Запорізьку Січ.Хортицький замок
Байди. Середина
XVI століття
дмитро вишневецький («Байда»). він прославився своєю безкомпромісною боротьбою з турками і татарами. а ще тим, що став засновником першого укріпленого поселення на острові Мала Хортиця на дніпрі — прообразу знаменитої Запорізької січі. дмитро вишневецький не раз робив спроби об’єднати сили християнських держав Європи в боротьбі проти турків і криму, але у відповідь одержував порожні обіцянки. однак канівський староста був людиною дії, і його сухопутні та морські походи тримали татар і турків у постійному страху.
У 1558 році вісім тисяч козаків на
Д. Вишневецький легких суденцях — «чайках» — під командуванням вишневецького обрушилися на кримське ханство, а в 1559 році Байда спробував захопити головну турецьку твердиню — фортецю азов.
під час одного з походів у Молдавію, що знаходилася в залежності від турецького султана, вишневецький потрапив у полон. Молдавський правитель видав його туркам, і ті жорстоко закатували свого заклятого ворога. це відбулося в константинополі в 1564 році. пам’ять про подвиги Байди збереглася в народних піснях.
82 ЧАСТИНА II НЕРОЗГАДАНА ТАЄМНИЦЯ УКРАЇНИ
Згодом українських козаків почали поділяти на низових, городових і реєстрових. Низовими козаками називалися ті, котрі жили на Січі — укріпленому козацькому поселенні.
Городові козаки жили в містах, а реєстровими числилися ті, що вступали на службу — спочатку польській короні, а пізніше московським царям. При цьому ім’я козака заносилося в особливий документ — реєстр, що давало йому деякі привілеї.
У Запорізькій Січі діяла оригінальна форма демократичного самоврядування зі своїми власними законами.
Такі слова і явища з козацького побуту, як «кіш», «курінь», «сагайдак», «шабля», «кобза», «шаровари», «ватага», «осавул», «булава», «барабан» і багато які інші зберігають пам’ять про зв’язки козацтва з тюркським населенням Північного Причорномор’я і Приазов’я. Куренем називалося і приміщення, в якому жили січові козаки, і військова одиниця, з безлічі яких складалося Запорізьке військо. Усіма курінними справами відав курінний отаман. Козак Мамай — узагальнений образ козаказапорожця. Подібні зображення протягом трьох століть поширювалися в Україні, Криму, на Кубані, Дону і навіть на Волзі. |
С. Васильківський «Запорожець»
війська ЗапорізькогоГербова печатка Бойова дисципліна Запорізьке військо було регулярним, і значна його
частина жила в січі, займаючись щодня вишколом. Гарнізон січі був здатний негайно дати відсіч ворогові. Запорожці славилися високою боєздатністю, тому що за кілька днів могли зібрати багатотисячне військо. «У таборах у них дисципліна, як у давніх римлян, а бойовою доблестю і поінформованістю у військових справах вони не поступаються жодній нації у світі»,— писав про козаків польський учений Ш. старовольський.
У 1575 році козаки на чолі з Богданом ружинсь-
84 ЧАСТИНА II НЕРОЗГАДАНА ТАЄМНИЦЯ УКРАЇНИ
з магнатом Калиновським, винним у смерті його батька.
У 2030х роках XVII століття козацькі повстання проти Польщі спалахували одне за одним. їх очолювали отамани Павлюк, острянин (засновник міста Чугуєва на Харківщині), Гуня. І хоча всі ці народні збурювання були жорстоко придушені польською владою, вони стали свого роду «репетиціями» козацької революції під керівництвом Богдана Хмельницького. «Недишкретне» послання
восени 1674 року за наказом турецького султана кримський хан напав на січ. козаки відбили всі атаки. У відповідь на підступництво татар козаки під проводом кошового отамана івана сірка влітку 1675 року рушили в похід на крим, що виявився пере-
Яків Острянин
Іван Дмитрович Сірко (?—1680) — прославлений козацький полководець, про якого ще за життя розповідали легенди й складали пісні. Він провів 55 військових походів проти Османської імперії і жодного разу не програв бою!можним. повернувшись із походу, іван сірко відправив кримському ханові послання: «Ми, за прикладом древніх предків і братів наших, вирішили постаратися за образу і засмучення віддати і помститися вашій ханській милості і всьому ханству рівним за рівне, але не таємно, як ви вчинили, а явно, по-лицарськи... І якщо це наше «гостювання» у вашому ханстві видалося вам «недишкретним» (недостатньо скромним,— прим. ред.), то, можливо, так воно і є». вирішивши знищити січ, розгніваний турецький султан Мухамед IV зажадав, щоб козаки добровільно здалися йому як непереможному лицареві. У посланні-відповіді козаки, не вибираючи виразів, посміялися над самовпевненістю султана і висловили сумнів у його непереможності.
І. Рєпін «Запорожці пишуть листа турецькому султанові». Харківський художній музей
Невдоволення сваволею могутніх польських магнатів ще з часів Люблінської унії жевріло на українських землях. Народ відчував потрійний гніт: національний, релігійний і феодальний. Але особливе збурювання зріло в середовищі козацтва, не задоволеного забороною польської влади ходити в походи на турків і татар.
Українська православна знать також була незадоволена розбратами і безладдям, що панували в польській державі. одним із тих, хто постраждав від свавілля та безкарності магнатів, був і Богдан Хмельницький, досвідчений воїн, людина твердої волі і надзвичайного розуму.