Іслам дав жінці право на спадок, в той час, як в доісламський період, жінка була позбавлена такого права, більш того, її самої успадковували, як річ. Аллах Всевишній сказав:
«Об тих, які увірували! Вам не дозволено успадковувати жінок проти їх волі. Не чините їм перешкоди, щоб понести частину приданого, яке ви їм дали» (сура 4, аят 19).
Омар ибн аль-Хаттаб, та буде задоволений їм аллах, сказав:
«У доисламский період ми не зважали на жінок, поки аллах не визначив для них в Корані їх права і їх долю».
Жінка, як і чоловік, правоспроможна і має право вільно розпоряджатися своїм майном: набувати власності, продавати або купувати без якого-небудь опікуна, якщо це не протирічить нормам шаріату. Аллах Всевишній сказав:
«Об тих, які увірували! Витрачайте ( в ім'я аллаха) якнайкращі з придбаних вами благ» (сура 2, аят 267);
«Воістину . чоловікам, що подають милостиню, і жінкам, що подають милостиню, чоловікам, що постять, і жінкам, що постять, зберігають цнотливість чоловікам і жінкам, що зберігають цнотливість, і чоловікам, що часто поминають аллах, і жінкам, аллах підготував прощення і велику нагороду» (сура 33, аят 35).
Іслам рахує пошана до жінки знаком здорової, благородної особи. Пророк, та благословить його аллах і вітає, сказав:
«Найбільш досконалою вірою володіє той з віруючих, хто відрізняється якнайкращою вдачею і кращими з вас є ті, хто краще за всіх відноситься до своїх дружин».
Жінка, як і чоловік, повинні вчитися, набувати знань.
Жінка і чоловік мають однакове право на хороше виховання. Іслам рахує виховання дівчаток і їх забезпечення благою справою, нагорода за яке - входження в рай. Пророк, та благословить його аллах і вітає, сказав:
«Хто містив трьох дівчаток, добре виховав їх, видав заміж і добре відносився до них, той увійде до раю». (Сунан аби Дауд, ч. 4, стор. 338 № 5147)
Жінка, як і чоловік, повинні нести відповідальність за виправлення суспільства, спонукаючи до добра і утримуючи від зла. Аллах Всевишній сказав:
«Віруючі чоловіки і жінки є помічниками і друзями один одному. Вони велять здійснювати схвалюване і забороняють негоже, здійснюють салат, виплачують закят, покоряються аллаху і Його Посланникові. Аллах змилується над ними. Воістину, аллах – Могутній, Мудрий» (сура 9, аят 71).
Жінка, подібно до чоловіка, має право дати притулок що потребує захисту.
Право надати притулок що потребує захисту однаково мають як чоловік, так і жінка. Це явно видно з хадиса переданого розум Хані бинт аби Таліб. Вона сказала: «Того року, коли була узята Мекка, я прийшла до Посланника аллаха і йому сказала: «Син моєї матери вирішив убити чоловіка, якому я надала притулок.» Посланник аллаха, та благословить його аллах і вітає, сказав:
«Об розум Хані, ми надали притулок тому, кому дала притулок ти» ». (Сахих аль-Бухари, ч. 1, стор. 141 № 350) Указуючи на гідність жінки в ісламі, Пророк, та благословить його аллах і вітає, сказав:
«Справді, жінка дає притулок тим, хто потребує захисту ». (Сунан ат-Тирмизий, ч. 4, стор. 141 № 1579)
В деяких випадках, іслам надав чоловікові певні права, позбавивши їх жінки, не встановивши повної рівності між ними.
Іслам зобов'язав батьків піклуватися про своїх дочок, даючи їм фізичне, розумове і духовне виховання
Дочка має право на годування грудьми, хороше звернення, турботу і забезпечення гідним життям . Це вважається в ісламі обов'язковим боргом отця.
Батьки зобов'язані вибрати хороші імена для своїх дітей. Якщо між подружжям виникають розбіжності і вони розведуться один з одним, то мати, в першу чергу, має право на виховання дітей. Іслам дав їй це право завдяки її співчуттю.
Шаріат наказав рівність і справедливість між дітьми. Вони – дівчатка і хлопчики – мають однакове має рацію на хороше звернення і батьківську ніжність і співчуття. Адже аллах Всевишній сказав:
«Справді, аллах наказує вершити справедливість, і благочестиві діяння, і щедрість по відношенню до родичів, і він забороняє погані гріхи, і непристойність і беззаконня. Так Він наставляє вас, щоб ви напоумилися.» (сура 16, аят 90).
Якби справедливість і рівність не були наказані священним Кораном і священною сунной Пророка, та благословить його аллах і вітає, то мусульмани віддавали перевагу б жінці над чоловіком.
Іслам поважає думка жінки щодо вибору чоловіка. Її згода обов'язкова для дійсності браку. Якщо хто-небудь хоче одружуватися на ній, вона має право сама вирішити погодитися або відмовитися. Пророк, та благословить його аллах і вітає, сказав: «Не слід видавати заміж жінку, не порадившись з нею, а діву без її згоди».
Ні отець, ні опікун не має права примусити дівчину вийти заміж проти її волі. Аїша, та буде задоволений нею аллах, сказала: «До Посланника аллаха, та благословить його аллах і вітає, прийшла одна жінка і сказала: «Про Посланник аллаха! Мій отець змусив мене вийти заміж за сина свого брата». Посланник аллаха надав їй вибір (погодитися з цим браком або відмовитися від нього).
Шаріат наказав дотримуватися рівності і справедливості не тільки в прояві відчуттів до дітей дівчаткам і хлопчикам, але і в матеріальному відношенні.
Людина не повинна дати перевагу ні хлопчикам, ні дівчаткам, даючи своїм дітям дари. Всі діти однакові.
Іслам наказав дотримуватися справедливості і рівності по відношенню до дітей, навіть в самих незначних речах, як, наприклад, коли отець цілує своїх дітей.
Раз ми говоримо про турботу ісламу про дітей, то доречно вказати на турботу ісламу про сиріт, оскільки сиротіння надає небезпечний вплив на психіку дітей. Воно може привести до того, що дитина-сирота зіб'ється з правильного шляху, особливо якщо суспільство не гарантує його права, не виконує свій обов'язок перед ним, не відноситься до нього із співчуттям і не надає йому милосердя.
Іслам приділяє велику увагу сироті, хлопчикові і дівчинці. Він зобов'язав близьких родичів піклуватися про них. Якщо у сироти немає родичів, то турботу про нього і його виховання бере на себе ісламське суспільство.
Іслам також приділяє велику увагу дитині-підкидьку (хлопчикові або дівчинці). Він має право на те, щоб мусульмани і мусульманська держава піклувалися про нього, як піклуються про сироту.
Махр – невід'ємне право дружини. Шаріат зобов'язав чоловіка дати махр дружині, вважаючи його обов'язковою умовою укладення шлюбного договору.
Характерною рисою Ісламського шлюбного законодавства є надання можливості обмеженої полігамії, іншими словами, мова йде про мусульманське багатоженство, і оскільки навколо цього питання постійно циркулюють усілякі чутки і домисли, необхідно розглянути його детальніше. Почнемо з того, що всі аспекти мусульманської полігамії досить жорстко регламентовані Шаріатом і ніякі винятки при цьому не допускаються: правовірний мусульманин має законне право мати не більш чотирьох дружин одночасно, але тільки в тому випадку, якщо він у стані виконати всі необхідні для цього умови. По-перше, треба підкреслити, що ці жінки є його законними дружинами і кожна повинна бути добре інформована про наявність всіх інших, тому кожне весілля в мусульман обов'язково повинне бути обнародуваним і супроводжуватися урочистістю, а ніяке таємне співжиття не допускається. Якщо в мусульманина до моменту вступу в шлюб немає в наявності інших законних дружин, то духовна особа, що здійснює обряд одруження, повинна перед початком церемонії попередити наречену про те, що вона має право зажадати від свого нареченого принесення урочистої клятви, зміст якої зводиться до того, що він добровільно відмовляється від свого права на полігамію і клянеться не вступати в інші шлюби, поки зв'язаний з нею сімейними зв`язками. Якщо наречений відмовляється принести таку клятву, а наречена наполягає на своєму, то одруження скасовується, і люди розходяться в пошуках більш придатної для себе пари, ну а якщо наречений усе-таки приніс таку клятву ім'ям Всевишнього Аллаха, а згодом її безсовісно порушив, тоді імам, який проводив обряд, а також присутні на ньому свідки повинні привселюдно оголосити цього мусульманина клятвопорушником, при цьому суспільна думка, як правило, постає на сторону зрадженої дружини, і загальний осуд, звичайно, примушує віруючого виконати свою урочисту обіцянку.
По-друге, відповідно до канонів Ісламу, кожній заміжній жінці надається окреме приміщення: будинок, квартира або ж окрема кімната з усією необхідною обстановкою і господарськими речами, а також утримання її у розумних, доступних чоловікові межах, тому правовірний, що має більш однієї дружини, зобов'язаний забезпечувати усіх в однаковому ступені, не роблячи між ними ніякої різниці. Святий Пророк неодноразово повторював: "Якщо чоловік, що має дві дружини, не буде однаково справедливий до обох, то в Судний День його буде очікувати подвоєння гріхів." Крім того, правовірний зобов'язаний ночувати в кожної дружини в порядку черги, а якщо по тій чи іншій причині йому захочеться порушити встановлений порядок, то на це йому необхідно одержати згоду тієї дружини, чиї права при цьому ущемляються.
По-третє, віруючий повинний утримувати усіх своїх дітей від усіх законних дружин, не роблячи між ними ніякої різниці, а також усіляко підтримувати між своїми дружинами мир і згоду. Крім перерахованих вище умов мається також велика кількість інших не менш важливих шаріатських обмежень, приміром, мусульманину не можна женитися на рідній сестрі своєї дружини і тому подібні тонкощі. У цілому, у мусульманському світі загальна кількість подібних полігамних шлюбів у принципі невелика і переважна більшість чоловіків живуть щасливо, обмежуючись моногамним шлюбом.
Ніхто з близьких родичів дружини не має права узяти що-небудь з махра без її згоди.
Махр свідчить про право жінки на власність. Чоловік не може не виплачувати махр, навіть якщо дружина згодна на це. Після одруження дружина має повне має рацію розпоряджатися махром як бажає.