Мати носить дитину в чреві майже дев'ять місяців. В цей час він харчується за рахунок її живлення і її здоров'я, потім вона годує його грудьми два повні роки, якщо захоче завершити годування. На це вказано наступному аяте:
«Мати носила його, випробовуючи знемогу за знемогою, і відняла його від грудей в два роки. Дякуй Мені і своїм батькам, бо до Мене предстоит повернення» (сура 31, аят 14).
Людина зобов'язана бути слухняним і зрадженим матери, не не послухатися її. Проте якщо вона закликає не послухатися аллаха, то він повинен відмовити їй в слухняності, оскільки здобуття благовоління аллаха і покора Йому найвище. Людина повинна підкорятися волі аллаха більшою мірою, чим волі матери. Але це не означає – говорити їй слова роздратування або лаяти її, навпаки, людина повинна відноситися до неї по-доброму, доброзичливо і м'яко, пояснюючи їй, що йому слід в першу чергу поклонятися аллаху. Аллах Всевишній сказав:
«А якщо вони вимушуватимуть тебе додати Мені сотоваришів, про яких у тебе немає знань, то не покоряйся їм, і будь добродеющим до них на цьому світі і слідуй шляхом тих, хто звернувся до Мене» (сура 31, аят 15)
Щоб показати, наскільки великі права батьків, аллах порахував їх задоволення умовою для того, щоб Він був задоволений мусульманином, а їх незадоволеність – приводом для Його гніву. Цим аллах спонукає мусульманина прагнути забезпечити батьків гідним життям, вільним від будь-яких неприємностей. Пророк, та благословить його аллах і вітає, сказав:
«Те, що викликає задоволення батьків, задовольняє аллах, а то, що викликає їх гнів, викликає і гнів аллаха». (Сахих ибн Хаббан, ч. 2, стор. 172 № 429)
Аллах рахує задоволення батьків і любовне піклування про них приводом для входу в рай. Абу Ілмама передав, що один чоловік сказав: «Про Посланник аллаха! Яке право батьків перед сином?», Пророк, та благословить його аллах і вітає, відповів:
«Вони твій рай або твоє пекло». (Сунан ибн Маджа, ч. 2, стор. 1208 № 3662) Це означає, що відношення до батьків визначає входження людини в рай або в пекло.
Іслам віддає перевагу піклуванню і турботі про батьків добровільним додатковим видам поклоніння: добровільній молитві, добровільному посту і так далі
Іслам відвів перше місце благодіянню до батьків, випередивши джихад на шляху аллаха, якщо джихад не «фард айн» (обов'язковий для всіх без виключення). Абдуллах ибн Амру ибн Аль-ас, та буде задоволений ними аллах, сказав: «Один чоловік прийшов до Пророка аллаха, та благословить його аллах і вітає, сказав: «Я прийшов присягнутися тобі в тому, що переселюся (до Медіни) і боротимуся на шляху аллаха, бажаючи нагороди від аллаха Всевишнього». Пророк запитав його: «А чи живий хто-небудь з твоїх батьків?», чоловік сказав: «Вони обидва живі », Пророк запитав його: «А ти хочеш отримати від аллаха Всевишнього нагороду?», чоловік відповів: Так. Тоді Посланник сказав йому:
«Повернися до своїх батьків і будь добрий до них»».
Оскільки іслам має мету укріплювати зв'язки між людьми, а не поривати їх, він наказав благодіяння до батьків і турботу про них, навіть якщо вони іновірці. Асма, та буде задоволений нею аллах, сказала: «Моя мати, а вона була многобожницей, прийшла до мене. Я запитала Посланника аллах: «Моя мати прийшла до мене, бажаючи отримати щось, чи так можна мені підтримувати з нею споріднений зв'язок?», він відповів:
«Так, підтримуй з матерью споріднений зв'язок»». (Сахих аль-Бухари, ч. 2, стор. 924 № 2477)
Іслам остерігає від того, що не послухалося батьків, непокора ним і не виконання обов'язків по відношенню до ним. Пророк, та благословить його аллах і вітає, сказав:
«Справді, аллах Всевишній заборонив вам не послухатися матерей, не платити те, що ви повинні сплатити, просити те, на що ви не маєте права, закопувати новонароджених дівчаток живцем і вважає таким, що засуджує марнослів'я, зайві питання і марнотратство».(Сахих аль-Бухари, ч. 5, стор. 2229 № 5630)
Щоб спонукати мусульманина проявляти турботу і доброту по відношенню до батьків, Посланник аллаха, та благословить його аллах і вітає, пояснив, що прояв доброти і благодіяння до батьків є приводом для того, щоб аллах Всевишній слухав його благанням.
Іслам рахує благодіяння і доброту до батьків приводом для спокутування гріхів і для того, щоб аллах пробачив гріхи. Абдуллах ибн Умар, та буде задоволений аллах ними обома сказав:
«Один чоловік прийшов до Посланника аллаха, та благословить його аллах і вітає, і сказав: «Про Посланник аллаха, я зробив великий гріх. Чи можу я покаятися аллаху?» Посланник аллаха, та благословить його аллах і вітає, сказав: «Чи живі твої батьки?» Чоловік відповів: «Ні». Пророк запитав: «А чи є у тебе тітка (з боку матери)?» Чоловік відповів: «Так». Пророк сказав: «Тоді надай благодіяння їй»». (Сахих ибн Хаббан, ч. 2, стр, 177 № 435) У ісламі тітка (з боку матери) по гідності прирівнюється матери. Пророк, та благословить його аллах і вітає, сказав:
«Тітка (з боку матери) по гідності прирівнюється матери». (Сахих аль-Бухари, ч. 2, стор. 960 № 2552)
Іслам спонукає виконувати обов'язки перед батьками і після їх смерті. Малік ибн Рубай’а сказав: «Коли ми сиділи у Посланника аллаха, та благословить його аллах і вітає, до нього прийшов чоловік з лазні Салама і сказав: «Про Посланник аллаха, чи можна надати благодіяння моїм батькам після їх смерті?» Пророк, та благословить його аллах і вітає, сказав:
«Так, молитися за них, просити у аллаха вибачення для них, виконати те, що було обіцяне ними, підтримувати споріднені зв'язки з тими, з ким ти зв'язаний тільки через них і надавати благодіяння їх друзям»».
Право на аборти та протизаплідні засобиНе секрет, що деякі віруючі не мають уяви про те, чи дозволяє Іслам робити аборти і використовувати якісь протизаплідні засоби, у той же самий час відношення Ісламу до цього питання дуже серйозне і неоднозначне.
З одного боку, Іслам завжди вітав народження можливо більшої кількості дітей, для того, щоб чисельність віруючих із століття в століття неухильно примножувалася. З іншого боку, на сьогоднішній день існує чимало країн, у тому числі і мусульманських, з надлишковим народонаселенням і до питання подальшого збільшення чисельності своїх співгромадян їм потрібно підходити дуже відповідально, оскільки як тільки населення нашої планети перевищить цифру в 11 мільярдів, людство попросту не зможе існувати. Кількість людей на Землі подвоїться вже через якихось 20-25 років, причому майже весь приріст прийдеться на найменш розвинуті країни, і якщо усе залишиться без яких-небудь змін, то з врахуванням того, що вже сьогодні біля чверті населення земної кулі голодує, у майбутньому хронічний голод неминуче приведе людей до канібалізму.
Для того, щоб задовольнити основні потреби населення планети в майбутньому, необхідно інтенсифікувати світову економіку в 5-10 разів, однак наслідки такого різкого промислового росту, для і без того гинучої в смозі і промислових відходах блакитної планети, будуть воістину катастрофічними. Тому вже сьогодні люди усього світу повинні вимірювати кількість народжуваних дітей зі своїми реальними фінансовими можливостями, щоб не прирікати їх на напівголодне існування. Це зовсім не означає, що питання народжуваності в слаборозвинених країнах світу повинні санкціонуватися міжнародним "Комітетом з вагітності" при ООН, просто люди там повинні міркувати, що роблять, і думати про те, чим же вони згодом будуть годувати своїх дітей, до того, як лягають у ліжко, а не після, тим більше, що робити аборти через відсутність засобів на виховання дитини віруючим мусульманам категорично забороняється.
У той же самий час, відповідно до канонів Ісламу, до 4-місячного терміну, тобто до тієї миті, коли ангел у момент оформлення плоду вдмухує в нього безсмертну душу, вагітність дозволяється переривати в наступних випадках: по-перше, якщо вона протікає не благополучно і загрожує життю жінки; по-друге, якщо вагітність може серйозно підірвати її здоров'я і загальний фізичний стан; і нарешті по-третє, якщо медики науковим шляхом установили, що в даному конкретному випадку дитина неодмінно народиться безнадійно хворою чи психічно неповноцінною.
Ніяких інших основ для аборту Іслам не дає, що ж стосується використання протизаплідних засобів, то, оскільки їхнє застосування є більш кращим, чим рятування від небажаної вагітності за допомогою аборту, вважається використання сучасних контрацептивів цілком припустимим з погляду мусульманської моралі.
Загальновідомо, що обов'язки в мусульманській родині розподіляються з урахуванням особливостей кожної статі: чоловік зобов'язаний бути захисником, годувальником, забезпечувати матеріальні потреби родини, а жінка - господарювати, виховувати дітей і, якщо хоче, - працювати за спеціальністю в жіночому колективі.
Неминучі труднощі спільного проживання повинні переборюватися мусульманами на твердій підставі принципів любові і справедливості, для цього чоловік і дружина повинні уступати один одному, зберігаючи ніжні паростки сімейної єдності, вчасно гасити вогонь взаємного невдоволення і не доводити відносини до такого стану, поки розлучення буде здаватися їм єдиним виходом з нестерпно напруженої ситуації. У Корані сказано: "Дружина і чоловік, жінка і мужчина мають взаємні права згідно того, що справедливо" (2. 228), це означає, що вони повинні глибоко поважати один одного і відноситися до своєї половини з повагою. Святий Пророк Мухаммед у своїх хадисах постійно закликав чоловіків не кривдити своїх дружин і пояснював їм, що якщо сімейна пара живе кожний сам по собі, а не один для одного, якщо вони не розуміють, що сімейне щастя обумовлене їх взаємністю, то вони звичайно ж не зможуть зазнати всіх невимовних радощів шлюбу, що у стані подарувати їм щасливе сімейне життя. Він не раз говорив своїм послідовникам: "Кращим з вас є той, хто добре відноситься до своєї родини (дружини і дітей), ну а я краще усіх відношуся до своєї", і він дійсно був найкращим сім'янином серед мусульман, тому що Пророк був одружений як звичайна людина, при цьому він залишив нам прекрасний зразок сімейного життя і на питання про характер Мухаммеда його дружина Аіша звичайно відповідала: "Його характер - Коран". На відміну від західного суспільства, де найменше розходження в смаках між чоловіком і дружиною вважається достатньою підставою для розірвання шлюбу, а незначні конфлікти - доказом того, що сімейний союз уже безнадійно зруйнований, Ісламом передбачене використання будь-якої можливості, щоб запобігти розлученню. Розлучення взагалі дозволяється віруючим мусульманам тільки в тому випадку, якщо він є найменшим злом; якщо між чоловіком і дружиною постійно відбуваються скандали, це означає, що в даний момент у родині вже геть-чисто відсутнє духовне єднання її членів, взаєморозуміння і любов.