до вже названих, — революція промислова. Вона радикально змінила «обличчя» континенту. Передовсім це стосується міст, де
Кришталевий палац. м. Лондон
почали переважати кам’яні будівлі. Більшість пам’яток архітектури, що нині охороняються нашою державою, споруджені саме в ХІХ ст.
Архітектори ХІХ ст., прагнучи опанувати естетичні можливості но$ вих будівельних матеріалів і будівель$ ної техніки, іноді досягали значних результатів. Скажімо, це було видно в чимдалі ширшому застосуванні мета$ левих конструкцій, стимульованому прискореним розвитком металургії. Своєрідною емблемою новаторства архітектури ХІХ ст. можна вважати знамениту вежу інженера А. Г. Ей' феля, яка була зведена в Парижі в 1889 р. (до 100$річчя Великої фран$ цузької революції).
Проте найяскравішим виявлен$ ням нових можливостей архітектури стало застосування щойно винайде$ них цементу, бетону, залізобетону та збірних конструкцій. Сенсацією став так званий Кришталевий палац (ар$ хітектор Дж. Пакстон), споруджений у Лондоні для Першої всесвітньої промислової виставки (1851).
А взагалі в ХІХ ст. зачарування наукою було надзвичайно сильним.
Не випадково саме тоді в літературі виникла наукова фантасти' ка (творчість уже знайомого вам Жуля Верна). Тогочасні наукові відкриття сприймалися як своєрідне продовження великих гео$ графічних відкриттів.
Слушну думку відомого британського істо$ Світова література. рика Арнольда Тойнбі про те, що «центСистема мистецтв ральним явищем Нової історії стала драма тична й багатозначна зустріч Заходу з усім
іншим світом», чи не найдоцільніше можна застосувати саме щодо ХІХ ст. Звісно, євразійські Захід і Схід контактували й раніше, однак саме в ХІХ ст. військова та економічна експансія Заходу по всій земній кулі суттєво поширилася, відбулося відчутне посилен$ ня політико$економічних зв’язків між континентами і країнами, які до того сприймалися як неймовірно далекі одна від одної. Зростала також інтенсивність культурних обмінів, активно формувалося регіональне й зрештою — світове мистецтво. Недаремно саме на початку ХІХ ст. (1827) Йоганн Вольфганг Ґете висловив думку про настання доби «світової літератури» і запровадив цей термін до широкого наукового вжитку.
Саме від початку ХІХ ст. культура й література різних країн сві$ ту дають змогу впевнено говорити про них як про процес (культур$ ний і літературний), адже вони чимдалі повніше саме так усвідом$ люються їхніми творцями. Зрозуміло, що, з одного боку, світовий художній процес від його витоків ніколи не був якимось «унісон$ ним», буквальним повторенням етапів розвитку мистецтва, тим більше в масштабах усього світу. Проте, з іншого — не був він і прос$ тим механічним поєднанням ізольованих одне від одного, замкне$ них у собі локальних явищ. Адже національні й регіональні мистец$ тва, навіть у таких острівних державах, як, наприклад, Велика Британія чи Японія, ніколи не були абсолютно ізольованими від за$ гальноєвропейського та світового культурного процесу (згадайте хоча б уже знайоме вам поняття «мандрівний сюжет»).
У ХІХ ст. тривав розквіт музики, роль якої в культурному про$ цесі епохи була надзвичайно великою. Абстрагуючись від прямого зображення життєвих явищ, вона спроможна викликати цілісність і почуттєву конкретність переживань, причому в різномовних аудиторіях. У музиці закладена естетична потенційна можливість емоційно впливати на внутрішній світ людини, відтворювати жит$ тя в усій його складності й діалектиці розвитку. У ХІХ ст. музика дала людству таких талановитих музикантів, як Л. ван Бетховен, Ф. Шуберт, Р. Вагнер, Ф. Шопен, Дж. Россіні, Дж. Верді, Ж. Бізе, Г. Берліоз, П. Чайковський, М. Мусоргський. В Україні Микола Лисенко започаткував національну композиторську школу, а наприкінці століття створив знамениті опери «Тарас Бульба» (1890) і «Наталка Полтавка» (1899).
З$поміж просторових мистецтв у ХІХ ст. переважає живопис. У творах художників$реалістів життєві теми постають візуально кон$ кретизованими, соціальна проблематика — унаочненою. Особливо плідним стає станковий живопис, значення якого своєрідно наближа$ ється до художньо$естетичної ролі роману в літературі, здатного широ$ ко й детально зображувати явища та події конкретного життя людини й суспільства. Однак необхідно наголосити, що в ХІХ ст. у системі мис$ тецтв центральне місце належить художній літературі.
Насамкінець, саме на початку ХІХ ст. «остаточно складається за$ гальне розуміння мистецтва як системи взаємопов’язаних мистецтв… А центральне місце в цій системі посідає література» (Д. Наливайко).
Питання періодизації літературного
Періодизація процесу традиційно непросте. По$перше, літератури ХІХ ст. межі літературної доби зазвичай не збіга$ються з межами історичних епох: мистецькі явища не виникають обов’язково «у ніч з 31 грудня на 1 січня» якогось року, а надто року, який розмежовує два століття. По$друге, літературний процес у різних національних літературах розвивається не син$ хронно, а неодночасно й «нерівномірно». Так, романтизм спо$ чатку досяг розквіту в Німеччині, а вже звідти поширився на Францію. Отже, періоди його домінування в цих двох сусідніх країнах не збігаються. По$третє, літературні напрями часто «за$ ходять» один в інший або в різні мистецькі епохи. Наприклад, класицизм, романтизм і реалізм співіснували як у першій тре$ тині ХІХ ст. (т. зв. доба романтизму), так і в другій третині (т. зв. доба реалізму) і навіть у третій його третині (т. зв. доба ранньо$ го модернізму). Звичайно, представлені вони були в різних про$ порціях: у першому випадку переважав романтизм, а реалізм щойно зароджувався; у другому — домінував реалізм, а роман$ тизм неначе «відійшов на периферію», але водночас дав значні мистецькі шедеври.
Отже, за дещо «гастрономічним», але вельми влучним вислов$ люванням відомого філолога Густава Шпета, ці епохи відрізняють$ ся як два різновиди бутербродів: «масло із сиром» (романтизм із реалізмом) і «сир із маслом» (реалізм із романтизмом). І якщо під час такого «співіснування» домінував романтизм, то ця доба — за переважаючим, домінуючим (але не єдиним!), напрямом — назива$ лася «добою романтизму», якщо ж переважав (проте водночас не був єдиним) реалізм, — то «добою реалізму».
З усіх цих причин варто підкреслити, що чергування літератур$ них епох відбувалося не за схемою — «коли закінчився романтизм, тоді розпочався реалізм», а за схемою — «в конкретний період спів$ існували романтизм і реалізм, але домінував романтизм (або реа$ лізм)». Водночас, незважаючи на всі ці застереження, усе$таки більш$менш аргументованою і прийнятною може вважатися періо дизація літературного процесу ХІХ ст., подана в таблиці (для зручності користування в ній зазначено дати написання творів, які рекомендовані для вивчення за шкільною програмою).
ХУДОЖНЯ ЛІТЕРАТУРА XIX ст. | ||
ДОБА РОМАНТИЗМУ | ДОБА РЕАЛІЗМУ | ДОБА РАННЬОГО МОДЕРНІЗМУ |
Початок XIX ст. — 1830і роки | 1840–1860і роки | 1870і роки — кінець XIX ст. |
• 1818 — Дж. Байрон. «Мазепа» • 1819 — Е. Т. А. Гофман. «Крихітка Цахес на прі$ звисько Циннобер» • 1823–1831 — О. Пуш$ кін. «Євгеній Онєгін» • 1826 — А. Міцкевич. «Кримські сонети» • 1827 — Г. Гейне. «Книга пісень» • 1839–1840 — М. Лер$ монтов. «Герой нашого часу» • 1842 — М. Гоголь. «Шинель» | • 1831 — Стендаль. «Червоне і чорне» • 1830–1842 — О. де Бальзак. «Гобсек» • 1838 — Ч. Діккенс. «Пригоди Олівера Твіста» • 1846–1861 — М. Некрасов. Вірші • 1866 — Ф. Достоєв$ ський. «Злочин і кара» • 1873–1877 — Л. Тол$ стой. «Анна Кареніна» | • 1855–1891 — В. Вітмен. «Листя трави» • 1857 — Ш. Бодлер. «Квіти зла» • 1871 — А. Рембо. «П’яний корабель» • 1874 — П. Верлен. «Романси без слів» • 1871 — Е. Золя. «Кар’єра Ругонів» • 1891 — О. Уайльд. «Портрет Доріана Грея» |