Видатний російський філософ І.А. Ільїн (1883-1954) так визначив співвідношення держави і церкви: "Церква і держава взаємно чужорідних - по встановленню, за духом, по гідності, за метою і за способом дії. Держава, що намагається привласнити собі силу і гідність церкви, творить блюзнірство, гріх і вульгарність. Церква, яка намагається привласнити собі владу і меч держави, втрачає свою гідність і зраджує своєму призначенню. Церква не повинна брати меча - ні для насадження віри, ні для страти єретика або лиходія, ні для війни ... в цьому сенсі церква «аполітична», завдання політики не є її завдання; засоби політики не суть її кошти; ранг політики не є її ранг ».
Аналіз законодавства та практики дозволяє виділити 2 основних види статусу церкви в державі:
1). Державна церква, закріплення її привілейованого становища порівняно з іншими віросповіданнями.
2). Режим відділення церкви від держави і школи від церкви.
Статус державної церкви передбачає тісну співпрацю держави і церкви, яка охоплює різні сфери суспільних відносин, а також різні привілеї для релігійних організацій, що належать до державної церкви. У Великобританії офіційної
державною церквою є англіканська (протестанську-єпископальна) церква, головою якої виступає монарх. У дореволюційній Росії такий статус був у Російської православної Церкви.
Для статусу державної церкви характерний ряд особливостей:
1) У сфері економічних відносин - за церквою визнається право власності на широке коло об'єктів: землю, будівлі, споруди, предмети культу і т.д. в багатьох випадках держава звільняє власність церкви від оподаткування або істотно знижує податки на неї. Так, до жовтня 1917 року Російська православна Церква була звільнена від податків і цивільних повинностей.
2) Церква отримує від держави різні субсидії та матеріальну допомогу. Наприклад, у Великобританії держава за свій рахунок містить капеланів в армії і у в'язницях. У дореволюційній Росії православна Церква отримувала великі субсидії від держави (приклад - 1907 рік - 31 млн. рублів на утримання церковного апарату).
3) Церква наділяється низкою юридичних повноважень - вона має право реєструвати шлюб, народження, смерть, в ряді випадків - регулювати шлюбно-сімейні відносини.
4) у галузі політичних відносин церква має право брати участь у політичному житті країни, в тому числі і через представництво церкви в державних органах. Так, у Великобританії представники вищого духовенства англіканської церкви засідають в палаті лордів. Православна Церква у дореволюційній Росії була частиною державного апарату. Синод складався з представників духовенства, що призначаються за розпорядженням царя. Всі керівні державні посади має право займати лише особи, які сповідують державну релігію (Данія, Норвегія, Парагвай, Швеція та ін.)
5) В області релігійних відносин союз церкви і держави полягає в тому, що глава держави навіть при республіканській формі правління дає релігійну клятву або присягу при вступі на посаду. Церква бере участь і в коронації монархів.
6) Церква має широкі повноваження в галузі виховання та освіти підростаючого покоління, веде релігійну цензуру друкованої продукції, кіно, телебачення. Обов'язкове викладання релігії передбачено законодавством Австрії (за згодою батьків), Швеції, Італії, Іспанії у всіх початкових, середніх і спеціальних школах, в навчальних закладах з підготовки вчителів та вихователів дитячих садків. У Великобританії вивчення релігії є обов'язковим предметом в початкових і середніх державних школах. В Ізраїлі в усіх школах обов'язково вивчення іудаїзму.
Державних церков у Європі залишилося небагато: лютеранська Церква в Норвегії, Швеції і Данії, англіканська Церква в Англії. У Фінляндії лютеранська церква наділена особливим статусом. У конституції Греції православ'я визнається переважною релігією. На практиці ж становище церкви в цих країнах мало чим відрізняється від її існування в державах, що вибрали режим відділення. Наприклад, англійська королева офіційно є главою англіканської Церкви, але посада її швидше номінальна, насправді англіканської Церквою керує релігійна ієрархія. Проте для ухвалення певних рішень, що гойдаються внутрішньої організації Церкви, потрібно голосування в парламенті. Таким чином, статус державної релігії, навіть у пом'якшеній сучасній формі, все ж таки ставить Церква у велику залежність від держави
Майже в тридцяти мусульманських країнах державною релігією офіційно визнаний іслам. У конституціях та інших конституційних актах Марокко, Пакистану, Йорданії, Бахрейну, ОАЕ та інших країн закріплена концепція ісламської форми правління і відповідно привілейоване становище ісламу, роль якого в мусульманських державах особливо велика. Релігія регулює всі сторони життя суспільства за допомогою правової системи, заснованої на вченні ісламу - мусульманського права. Конституційне оголошення ісламу державною релігією служить закріпленню верховенства мусульманського права по відношенню до прийнятих державою законів. Дослідники відзначають, що жодне з арабських держав не встановлює світського характеру держави. Навіть там, де конституція не проголошує іслам державною релігією, цей не означає відокремлення релігії від держави, а лише служить визнанням існування крім ісламу інших конфесій (Лівія, Судан).
У тих державах, де одна з релігій оголошена державною, можуть існувати й інші релігії, але їх статус більш обмежений у порівнянні з офіційною церквою. Наприклад, урядовим меморандумом 1918 року на території британських колоній допускалася діяльність місіонерських організацій католицької церкви, які мають статус «визнаних товариств», тобто товариств, чия діяльність пересвідчувалася Вестмінстерським архієпископом. У Росії в становищі «терпимою» релігії перебував іслам. Духовні справи мусульман були віднесені до ведення МВС. Особи неправославного віросповідання офіційно іменувалися іновірцями.
У деяких країнах встановлено формальне рівність всіх релігій, що є ознакою демократичного суспільства (Ірландія, Аргентина), так як закріплюється терпимість по відношенню до інших релігій. Однак це рівність не завжди дотримується на практиці. Зокрема, в Італії, де в 1984 році уряд і Ватикан підписали конкордат, скасовує положення католицької релігії в якості єдиної державної релігії Італії, позиції католицизму проте дуже сильні.
Режим відділення церкви від держави існує у багатьох країнах - у сучасній Росії, у Франції, в Німеччині, Португалії та ін Даний режим обумовлений частіше за все прагненням позбавити церкву монополії на виконання ідеологічної та інтеграційної функцій, оскільки церква має потужний потенціал впливу на свідомість людей. Він характеризується наступними особливостями:
1) Держава та її органи не вправі контролювати ставлення своїх громадян до релігії і не ведуть обліку громадян за цією ознакою.
2) Держава не втручається у внутрішньоцерковне діяльність (якщо при цьому не порушуються діючі закони). Зокрема, держава не втручається у зміст віровчень, обрядів, церемоній культу та інші форми задоволення релігійних потреб, у внутрішнє самоврядування релігійних організацій, у взаємини органів релігійних організацій, в їхні стосунки з віруючими, а також у витрачання коштів, пов'язаних з релігійними потребами.
3) Держава не надає церкви матеріальної або який-небудь інший, в тому числі фінансової, підтримки.
4) Церква не втручається у справи держави, а лише займається питаннями, пов'язаними з задоволення релігійних потреб громадян. Держава, зі свого боку, охороняє законну діяльність церкви і релігійних організацій.
5) Церква не виконує будь-яких державних функцій.
Сьогодні в більшості західних країн церква відділена від держави, але відділення не розуміється, як у Франції початку століття або, тим більше, як у колишньому СРСР. Релігійні меншини користуються релігійною свободою без дискримінацій. церква не втручається в державні справи і, навпаки, держава не втручається у справи церковні. Відділення не виключає і співпраці між державою та релігійними організаціями в деяких справах.
У 1976 році відділення церкви від держави відбулося в Іспанії, а в 1984 навіть в Італії, незважаючи на історично найтісніший зв'язок італійської держави з центром католицької церкви (Ватикан).
Режим відділення церкви від держави не означає відсутність всякого контролю з боку держави за діяльністю релігійних організацій. Держава не ухиляється від правового регулювання їх статусу та діяльності. Так, Франція, проголосивши в 1905 році відділення церкви від держави (Закон від 9 грудня 1905 року), тим не менше використовувала певні засоби контролю місіонерської діяльності у своїх колишніх колоніях, наприклад контроль за змістом проповідей, встановила дозвільний порядок відкриття місіонерських шкіл, а також регулювала допомогою законів деякі елементи внутрішньоцерковної організації (утворення церковно-територіальних округів, статус місіонерських організацій).
Режим відділення церкви від держави передбачає правове регулювання діяльності релігійних організацій, що забезпечує певний баланс церковно-державних відносин і дозволяє співпрацювати церкви і державі при вирішенні соціальних питань. При регламентування правового статусу релігійних організацій законодавство більшості держав виходить з визнання свободи совісті та віросповідання, тобто права сповідувати будь-яку релігію, вільно обирати і поширювати релігійні переконання.
2.4 Проблеми взаємовідносин держави і церкви
Хоч даний параграф і носить різке назву «проблеми», почати я хотів би, швидше за все, з розбіжностей, як категорії менш істотною.
Що ж, було б помилкою думати, що відносини між державою і церквою завжди складалися без взаємних претензій. Не буду загострювати свою увагу на минулому, а зверну свій погляд в даний час, розглянувши деякі розбіжності і проблеми у відносинах між державою і церквою як у Росії, так і за кордоном.