Виходячи з результатів дослідження, викладених у цьому розділі, можна стверджувати, що тип “часопису новин” у світовій журналістиці сформувався ще в перші десятиріччя минулого століття і, незважаючи на деякі трансформації, зумовлені певними соціально-економічними умовами, дотепер займає цілком стабільну нішу на світовому ринку друкованої продукції.
Розділ 2. ПІК
Всеукраїнський тижневик “ПІК”(“Політика і культура”), засновником та видавцем якого є ТОВ “ПІК”, належить до наймолодшої генерації інформаційних часописів України й з моменту винекнення проекту планувався як “часопис новин”. Він певною мірою втілив досвід російських тижневиків, насамперед “Итогов”, дещо в його структурі успадковане від зарубіжних аналогів, але багато в чому відрізняється унікальністю й неповторністю свого обличчя.
Часопис виходить з 17 березня 1999 року, що дозволяє розглянути не лише етапи становлення видання, але й його трансформацію протягом трьох років існування. Напрямок розвитку формули часопису вимальовується особливо наявно при зіставленні сьогоднішнього часопису з його першим номером, тож розпочнемо аналіз тижневика з огляду саме цього номера.
Перший номер часопису починається програмними листами керівника проекту Зиновія Кулика та головного редактора Олександра Кривенка до читачів, у яких зроблена спроба висвітити концептуальні підвалини видання. Зокрема Зиновій Кулик у своєму звертанні зазначив: ”Чи можна при критичному аналізі сучасного стану нашого суспільства обійтися без зубоскальства та націоналоьного приниження? -Хотілось би…
Чи можливе публіцистичне осмислення реформ і державотворчих процесів на основі авторської співпраці журналістів, істориків, економістів, юристів, але без моралізаторства і претензій на абсолютну істину? – Маю надію…
Чи можна досягти гіпотетичних контурів майбутнього, не зламавши стійких деградуючих тенденцій сьогодення? Чи має перспективу українське в Україні ?- Вірю сам і сподіваюся на ваше розуміння і підтримку”.
До нього приєднався й Олександр Кривенко: “Нарешті зрозуміли - це не та країна, якої ми хотіли. Час йде, а віз стоїть. Залишається хіба втікати, бо завтра буде війна, - як каже земляк Скрябін. Цей журнал і є втеча. Тільки не од, а до: назустріч хвилі. А би пройти крізь неї, поки не накрила з головою. По той бік – тихі води, ясні зорі. А журнал – човен, яким туди маємо доплисти.
Політика і культура - два відра на одному коромислі проблем. Що несемо – те й питимем. Хочеться джерельної, з вершини. У піку тим, хто поїть каламуттю.
Зусиллями спраглих постає цей журнал. У ПІКу, на межі епох, зустрічаємось з Вами. Приєднуйтесь! ”
Вже з першого номера “ПІК” зарекомендував себе як якісно – масове видання, що чітко відбивається у його формулі й змістові.
На обкладинці першого номера розміщена фотографія у сіро-синьоватому кольорі на тлі якої ліворуч розміщені назви чотирьох найактуальніших статей, набрані червоним кольором. Назви статті яку ілюструє фотографія обкладинки, набрана великими білими літерами знизу обкладинки. Біля назв вказані сторінки. У верхній частині обкладинки ліворуч розміщені логотип і назва часопису: білі літери ПІК на червоному тлі, під ними на чорному меншими білими літерами – Політика і культура.
Друга й третя сторінки обкладинки зайняті рекламою. На четвертій сторінці обкладинки - фотографії під гаслом “Усе в ПІКу. Білих плям стає менше”. У першому номері фотографія займає третину обкладинки. У подальшому ( ще в трьох номерах 1999 й 2000 року)розміри фотографії поступово збільшуються до всієї площини обкладинки. У наступних номерах вона використовується як складова частина реклами журналу під гаслом “Білих плям стало менше” та “Запрошуємо до співпраці”.
З першого номера прийнято розподіл матеріалу за трьома блоками: “Час ПІК” (політичні події в Україні та за її межами), “ПІКова тема” (соціальне життя, соціальні події в Україні та інших країнах), “Стиль ПІК” (культура, спорт, мистецтво), матеріали яких займають приблизно однаковий обсяг тижневика. У 2002 році добавляються блок “Гроші ПІК”(економіка, гроші, енергетика), “Абзац ПІК”( культи, нагороди, різне) .
У першому номері, перший матеріал кожного з трьох блоків анонсується на сторінці змісту, яка структурно поділена на три частини: у верхній частині сторінки на червоному тлі розміщено у три колонки назви блоків та анонси трьох матеріалів номера, які складаються з маленької фотографії (або малюнка) до відповідної статті й підзаголовка, розміщеного справа від фотографії. Над фотографіями вказані сторінки. У назвах блоків головне слово подається великими білими літерами, залежне – вдвічі меншими чорними. Цей елемент обкладинки виконує ще й функцію розподілу змісту на три основні блоки: матеріал, який анонсовано, розпочинає відповідний блок.
Середню найбільшу частину сторінки займає перелік назв матеріалів, до яких наводяться хедлайни, тобто застосовується традиційна для часописів новин подвійна репрезентація матеріалу. Після підзаголовка надається ім`я та прізвище автора. Перелік матеріалів подано у три колонки, кожна з них супроводжується кольоровою фотографією до одного з матеріалів.
Під змістом, у нижній частині сторінки, зліва повторюється зменшений логотип часопису, справа – відомості про видавців, керівництво тощо. Зі складу редакції у першому номері названі лише керівник проекту та головний редактор.
Верхня частина початкової сторінки кожного блоку в основній частині часопису структурно повторює верхній елемент сторінки змісту: після назви блоку на кольоровому тлі за допомогою фотографій або малюнків та коротеньких анотацій праворуч фотографій анонсується три головні матеріали блоку. Над фотографіями вказуються відповідні сторінки.
Матеріали у блоках об`єднані за темами, які вказуються у верхній частині сторінки ліворуч й розпочинають кожну сторінку.
Серед тематичних рубрик блоків, започаткованих з першого номера, постійно (тобто такою, що входить до формули часопису як її структурний елемент) є рубрика “Рейтинг ненормативної мудрості” з підзоголовком “ПІКова сімка” у блоці “Час ПІК”. У анонсі цієї рубрики зазначається: ”ПІКова сімка” – це спроба в епоху техногенних революцій і нав`язливої комп`ютерізації продовжти справу наших прадідів-літописців – увічнення пам`яток усної народної творчості. Правда,з одним невеличким застереженням: оскільки народ нині воліє демократично мовчати, “ПІК” нотуватиме висловлювання більш говірких народних правителів. Відтак добірні естети вибератимуть з усієї філософської спадщини сім найкращих пам`яток, які карбуватимем у формі “Рейтингу ненормативної мудрості”.
Завершує першу сторінку цього розділу постскриптум:
“Р.S.”ПІКова сімка”є винятково науковим проектом. Тлумачення окремих розділів рейтингу як уїдання політиків є наслідком особистої фантазії читачів, за що редакція відплвідальності не несе.
Р.Р.S. Працівники редакції ПІКу на розумних умовах можуть скласти протекцію всім незаслужено обділено увагою Великого естетського журі”(ПІК, №1, 1999, с.9).
У рейтингу першого номера наведені висловлювання О.Мороза, О.Ткаченка, В.Чорновола, Н.Вітренко, В.Черняка, В.Медведчука та Рема Вяхірєва.
Ноу-хау першого номера тижневика було запровадження сторінки-пародії на рубрику колишніх політпросвітних журналів “Пропагандистові та агітатору”(с.19). Вона містить матеріали під гаслом “Геть недоторканість” – реакціяю редакції на дебати у Верховній Раді з приводу позбавлення депутатів юридичної недоторканості. У подальшому редакція від цієї рубрики відмовилась.
У першому ж номері було опробовано прийом подвійного хедлайну.”Піковці” намагалися виявити подвійний зміст назв деяких матеріалів за допомогою графіки, коли слова у назві, набрані іншим шрифтом, читається як друга назва, наприклад,: НЕ те тепер НАТО (с.14), ХТО грає – той МАЄ (с.18), РУХ напереДОдні ЮВІЛЕЮ (с.20), ЧИ винні ЄВРЕЇ, що українці БІДНІ? (с.24), Жіночі СВЯТА або ПОМСТА Святого Валентина (с.42) тощо. Цей прийом теж не знайшов поширення у подальших випусках тижневика.
Слід зазначити, що редакторська концепція та формула часопису були відразу добре продумані й щодо змісту, й щодо структури та дизайну видання. Усе це має вплив на читача.
Дизайн часопису, наприклад, опрацьований навіть до таких, на перший погляд, дрібниць, як колір – маркет блоків: для першого блоку – це червоний, який є водночас й кольором всього часопису. Він є у логотипі на сторінці змісту. Колір блоку “ПІКова тема” – синій, а блоку “Стиль ПІК” – зелений. У першому номері ці кольори використовуються у межах блоків як тло для анонсів на їх початку, вступів до статей, підкреслюються назви тематичних рубрик на початку сторінок. Відповідні кольорові стрічки-маркери кожного блоку нанесені у правому верхньому куті з правого краю кожної непарної сторінки. У першому номері на цих маркерах розміщена назва блоку, в подальшому вони надаються без неї й за шириною та місцем розташування співпадають з кольоровим тлом анонсів на сторінках змісту.
Перші примірники часопису виходили накладом 5 тисяч примірників, з 2000 року і до сьогодні наклад становить 22 тисячі.
Досьогодні формула часопису продовжує вдосконалюватися. Зміни тією чи іншою мірою торкаються всіх її складників.
Дизайн обкладинки став більш відповідний до стилю всього часопису. Введена трьохчастинна структура (як для сторінки змісту): верхня частина обкладинки містить назву-логотип часопису, яка розташована ліворуч й перекриває трьохкольорове тло, більшу середню частину якого займає чорна стрічка, на правому краї якої розміщена фотографія (іноді дві) або малюнок до одного з матеріалів із зазначеною на ній сторінкою. Головний матеріал номеру анонсується на середній частині обкладинки за допомогою великої кольорової фотографії на чорному фоні. Фотографія супроводжується хедлайном, набраним великими літерами, та посиланням на відповідну сторінку часопису.