9. Період 1950-80-х років.
Фотографія 1950-80-х рр. характеризується подальшим розвитком фоторепортажу і жанрової фотографії. Яскравою антимілітаристською спрямованістю відрізняються, напр., воєн. репортажі В. Бішофа, Р. Капи, Д. Сеймура, створені під час американської агресії у В'єтнамі і ін. гарячих точках планети. Тенденції до епічної величавості в трактуванні дикої природи (А. Адамі, США), психологізму (Т. дель Тваней, Італія; Д. Харісиадіс, Греція), напруженості (б. Брандт, Великобританія) експресіоніста властиві зарубіжним фотомайстрам. У розвитку фоторепортажу велика заслуга прогресивних фотодокументалістів (А. Картье-Брессон, Франція; Р. Аведон, Ф. Холцман, США; Ф. Ройтер. Італія; У. Раух, ФРН). Серед провідних фотомайстрів країн Східної Європи виділяються Т. Лер (Німеччина), Л. Ложіньській, Е. Хартвіг (Польща), Е. Пардубські (Чехо-Словаччина), Л. Альмаши (Угорщина), А. Міхаїлопол (Румунія), І. Ськрінській (Болгарія) і ін. Продовжує інтенсивно розвиватися прикладна фотографія, де комерційні задачі переплітаються з достовірно мистецтв. творчістю, що тяжіє до створення засобами фотомонтажу, рекламного фото і т.п. своєрідних фрагментів гротесково-сатиричні літописи сучасної епохи. Сучасний етап в розвитку документальної фотографії характеризується різноманіттям жанрових форм і творчих манер. Поява нової апаратури сприяє спеціалізації безлічі майстрів у області визначених тим і напрямів.
10. Фотографія в Росії.
Перші науч. спостереження фотохиміч. дії світла на розчин солей заліза були проведені А. П. Бестужевим-Рюміним в 1725 р. Після відкриття фотографії для ознайомлення з методом Талбота Петербурзька Академія наук направила ученого І. X. Гамеля 9 Лондон. У 1839 р. він прислав до Росії докладний опис методу Талбота, а також камеру і устаткування для геліографії і дагеротипа. У області фотохімії були виконані роботи хіміка Ю. Ф. Фріцше і фізика-експериментатора Петербурзького університету В. В. Лермантова (1845-1919) по дослідженню електро-хим. природа процесу прояву (1877-79), І. В. Болдирева (1850-98) по створенню гнучкої негорючої підкладки для емульсивних шарів (1881). Перша фабрика по виробництву фотопаперу була відкрита в Петербурзі (1862) А. Н. Сухачевим, пізніше з'явилися фабрики А. Феліша, "Вся Росія" (До. І. Фрейландт), "Перемога" (Занковській), "Ірис" (І. Покірний). Перша на території Російської імперії фабрика оптіч. інструментів, к-рая виробляла і фотооб'єктиви - анастигмати з оптіч. скла, що ввозиться з-за кордону, була відкрита у Варшаві в 1899 р. У 1915 р. в Петербурзі на імператорських фарфоровому і скляному з-дах була зроблена спроба організувати виробництво оптіч. стекла. У 1916 р. у англ. фірми братів Ченс була придбана ліцензія на спосіб проїз-ва оптіч. стекла. У 1917 р. в Росії існували оптіч. майстерні Обухівського з-да, майстерні Герца і Цейса, Московські фабрики (майстерні Таубера і Цветкова, Триндіна і Швабі), а також ремонтні майстерні в Києві, к-римі керував В. П. Лінник, основоположник збрешемо. сов. оптотехникі. На початку 20 в. підготовка фахівців для оптіч. приладобудування велася в Ремісничому училищі Цесаревича Миколи. Курс фотографії читав професор Н. А. Петров в Київському політехніч. ін-те (з 1906).
Камера-обськура стала відома в Росії ще у середині 17 в. Перший фотоапарат був виготовлений в 1840 р. А. Ф. Грековим (1800-55). У 2-й половині 19 і початку 20 в. у Росії випускалися ручні фотоапарати (майстерні І. До. Акимова; "Фотос", 1903), штативні для початківців (майстерні Н. До. Клячко, 1882; А. А. Полікарпова). Майстерні І. Покорного знаходилися в Києві, Одесі, Ростове-на-Доні, І. І. Карпова, Н. До. Клячко, Якобсона - в Петербурзі, Акимова, І. С. Аксакова - в Москві. З отечеств, фотоапаратів можна відзначити стереофотоаппараты І. Ф. Александровського (1854), Д. П. Езучевського (1875), котушковий фотоапарат з роликовою касетою Л. У. Ваdumpcoup.cgi"882 р. Варнерке за заслуги у області фотографії був удостоєний "Медалі Прогресу" - вищої нагороди Королівського фотогр. суспільства Великобританії, володарями к-рой могли стати тільки видатні учені і діячі у області фотографії. В кінці 1880-х рр. набули поширення подвійні фотоапарати І. І. Карпова, удостоєні золотих медалей на Всеросійській виставці 1896 р. "Російський фотографічний журнал" (1896, № 4) писав: "Така майстрова, як майстерня І. І. Карпова, що не обмежується копіюванням різних зразків, але прагнуча удосконалювати їх, створююча нові типи камер і інших приладів і сприяюча цим самим розвитку російської фотографічної промисловості, заслуговує всякого заохочення".
Слід також відзначити фотоапарат для кольорової зйомки Э. Козловського, на який йому був виданий "привілей" (авторське право) в 1889 р., "Панорамограф" Р. Тіле (1898), фотокамеру з автоматичним регулюванням експозиції І. Полякова (патент 1899). Значні отечеств. роботи по фотозатворах В. Сабанєєва (1880), З. А. Юрковського (1882), І. І. Філіпенко (1885), С. Васильева (1889). Для пропаганди фотографії в 1878 р. при Російському техніч. суспільстві був створений відділ світлопису і її застосувань - п'ятий (фотографічний) відділ. Перший російський фотогр. журнал "Світлопис" був виданий в Петербурзі в 1858 р. художником Р. Н. Оже. За період з 1858 по 1917 р. було випущене ок. 50 разліч. журналів. Серед діячів російської фототехніки слід зазначити А. Ф. Грекова, що одержав весною 1840 р. фотогр. зображення; І. У. Болдирева, що запропонував в 1878 р. короткофокусний об'єктив і удостоєного нагород на Міжнародній виставці винаходів і удосконалень в Лондоні (1885); засновника російської оптотехникі А. Л. Гершуна (1868-1915); У. І. Срезневського (1849-1937) - видного ученого у області фотографії, конструктора похідних фотолабораторій, фотокамер для зйомки в наукових експедиціях (1883), віце-президента фотоконгресу в Брюсселі (1897), одного із засновників Всесвітнього фотографічного союзу в Парижі (1900).
11. Вітчизняні фоторепортери.
Перший російський дагеротип і відтиснення з нього були відправлені до Франції, де в листопаді 1840 р. Д. Ф. Араго зробив про них повідомлення на засіданні Паризької академії наук. Влітку того ж року Греків відкрив в Петербурзі "художній кабінет", а в 1841 р. випустив в Москві брошуру "Живописець без кисті і без фарб, знімаючий всякі зображення, портрети, ландшафти і проч.. у справжньому їх світлі і зі всіма відтінками в декілька хвилин". У 1840-е рр. почав свою роботу і відомий російський фотохудожник З. Л. Льовіцкий. Особливо хороший зроблений ним груповий знімок російських письменників. У 1849 р. фотомайстер відкрив в Петербурзі заклад дагеротипа "Світлопис", в 1859 г.- майстерню в Парижі, яка стала одним з кращих салонів по виготовленню портретів в Європі. Він неодноразово удостоювався нагород на міжнародних виставках.
З. Л. Льовіцкий був володарем золотої медалі, виданої за фотографічні роботи на Всесвітній виставці в Парижі (1851). У 1850-е рр. виділявся А. І. Деньер (1820-92) - випускник Академії мистецтв, що відкрив в Петербурзі заклад "Дагеротипа художника Деньера" (1851) і альбом фотографічних портретів відомих осіб, що видав, в Росії, до якого увійшли зображення відомих російських мандрівників, вчених, лікарів, артистів, письменників. Останнім яскравим представником російських фотографів ранньої пори став ще один випускник Академії мистецтв В. А. Каррік (ок. 1827-78). Він відомий жанровою і видовою зйомкою селян районів Центральної Росії. Колекції В. А. Карріка були показані (поза конкурсом) на міжнародних виставках в Лондоні і Парижі. У 1876 р. майстер був удостоєний звання фотографа Академії мистецтв. Цього звання був удостоєний і А. О. Карелін (1837-1906), що відкрив павільйон в Нижньому Новгороді. У. І. Срезневській писав в 1900 р.: "Фотографічна композиція зародилася в Росії, і перший, хто показав в Європі цей новий шлях, був Карелін", фотограф був удостоєний Золотої медалі на міжнародних виставках в Едінбургу і Парижі. Відмінним фотохронікером був один з перших професіоналів раннього російського фоторепортажу До. К. Булла (1853-1929).
Основоположником російського публіцистичного фоторепортажу вважається М. П. Дмітрієв (1858-1948), що відкрив в 1886 р. свою фотографію в Нижньому Новгороді. Відомі його "Волжськая колекція", в якій Волга знята від витоків до гирла в середньому через кожні чотири версти; альбом "неврожайні 1891-92 роки в Ніжегородськой губернії"; альбом Всеросійської пром. і художньої виставки 1896 г.; портрети А. М. Гіркого, Ф. І. Шаляпіна. Пропагандистом живописного (пікторіального) стилю у фотографії став Н. А. Петров (1876-1940), багаторічний голова київського суспільства фотографів-любителів "Дагер", організатор міжнародних фотовиставок в Києві на початку 20 в., автор многочисл. публікацій з питань техніки мистецтв, фотографії, про шляхи її розвитку, робіт у області фотопортрета.
Серед інших фотографів-художників почала 20 в. виділявся своїми жанровими знімками на теми селянського життя З. А. Лобовіков (1870-1941). Учасник мн. міжнародних виставок, З. А. Лобовіков був удостоєний нагород на Всесвітній виставці в Парижі, першій Міжнародній виставці фотографії в Петербурзі, Дрезденськой виставці (1909), в Будапешті (1910), на Гамбургській фотовиставці. Фотомайстер був членом-кореспондентом Дрезденського суспільства розвитку фотографії, почесним членом Лондонського фотографічного салону (1910).
12. ФОТОЖУРНАЛІСТИКА СЬОГОДНІ
На останньому фестивалі фотографії в Перпіньяне в черговий раз була проголошена смерть фотожурналістики. Гуру фотографії скаржилися на відсутність роботи, втрату багатьма фотоагентствами самостійності і їх підлегле положення по відношенню до найбільших корпорацій, таким як Corbis, Getty і Hachette, які за останні роки успішно провели кампанію по придбанню і самих агентств, і фото-колекцій, і імідж-банків. На даний момент ця трійка цілком в змозі впливати на ринок і самостійно вирішувати, що саме гідне публікації, а що - ні.