Смекни!
smekni.com

Шпаргалка по философии (стр. 5 из 6)

Значну увагу проблемі творчості приділяли представники релігійної ф-кої думки Росії 2пол. 19 – поч. 20 ст (Соловйов, Бердяєв).Вони утверджували ідею про людину як творця.Людська сутність проявляється лише в творчості. Філософію вони піднімали до творчості. “Творча ф-ія” не може бути ф-ією академічною, державною, буржуазною. Філософ – вільний, незалежний, людина, яка ні до чого не пристосовується.

Вже на початку нашого століття була зроблена спроба створити окрему науку про творчі процеси мислення – еврилогію.У її започаткування зробили значний внесок Бердяев, Грузенберг, Лезін та ін. Після революції було створено Інститут еврилогії, який ліквідовано в 30-ті роки.

Філософські концепції Арістотеля

Арістотель – старогрецький філософ, учень Платона (“Платон мені дгуг, але істина дорожча”)

А. – засновник логіки (викладена в роботі “Органон”)

Ф-ія у А. Досить чітко виділяється з усієї сферизнання.Він розрізняє “першу” і “другу” ф-ію.Предметом “першої” ф-ії є не природа, а те, що існує поза нею,це наука “найбільш Божа”, бо володіє нею скоріше Бог, ніж людина.Тому А. Свою ф-ію назив. Теологією, вченням про Бога., але ф-ія А. Ширше теології, вона вивчає взагалі “ начала і причини всього існуючого, оскільки воно береться як існуюче”.

У А. Закони мислення є одночасно і законами буття.Осн. закон буття: одночасно існувати і не існувати не можна. А. Вважає, що суть буття речі – її форма.Форма – це не якість, не кількість , не відношення, а те що становить суть речі, без чого її немає, форму ніхто не творить і не виробляє, вони існують самі по собі і, будучи весеними в матерію Богом, начебто творять речі.Під матерією А. Розуміє:1) неозначену і безформну речовину;2)це,те з чого складається, і те, з чого річ виникає

Матерія і форма – два співвічні начала.Форма робить матерію дійсністю, тобто втіленням у конкретну річ.

Вчення А. Про душу: душу може мати тільки природне, а не штучне тіло.3 вида душі ; розумна душа притаманна людині і Богу, інші дві не існують без матерії.

Ф-ія А вплинула на ф-ію Нового часу.

Категорія буття її смисл і сецифіка.Основні форми буття.

Питання про те, як все існує, яке його буття, розглядаються в онтології(вчення про буття)Розглядаючи проблему буття, ф-ія виходить з того , що світ існує.Ф-ія фіксує не просто існування світу, а більш складний зв’язок всезагального хар-ру : предмети і явища світу.Вони разом з усіма їхніми властивостями, особливостями існують і тим самим об’єднуються з усім тим, що є, існує у світі.Природне і духовне, індивіди і суспільство існують у різних формах;їх різне за формою існування – передумова єдності світу.Всезагальні зв’язки буття проявляються через зв’язки між одиничними і загальними відношеннями предметів та явищ світу.

Серед основних форм буття розрізняються :

буття речей, процесів (буття речей, процесів, стан природи, буття природи як цілого; буття речей і процесів, вироблених людиною)

буття людини( у світі речей і сецифічне людське буття)

Буття духовного(ідеального), яке існує як індивідуальне духовне і об’єктивне (позаіндивідуальне) духовне;

буття соціального, яке ділиться на індивідуальне (буття окремої людини в історичному процесі) і суспільне буття.

Психоаналіз соціальних процесів та сучасний неофрейдизм.

Психоаналіз застосовується у ф-ії для пояснення особистісних , культурних та соціальних феноменів.

Всю історію людства, соціальні події, суспільне життя Фрейд намагається тлумачити з позицій власної теорії психоаналізу та біогенетичного закону.За такого підходу індивідуальний розвиток людини відтворює основні стадії розвитку людського роду.Перехід дитини від одного віку до іншого повторює ті основні етапи, які в своєму розвитку пройшло людство.

Психіка, за Фрейдом, - це засіб взаємозв’язку всіх епох. А соціокультурні стереотипи поведінки визначаються сімейно-сексуальними відносинами.При цьому буття людини тлумачиться як постійна боротьба між Еросом (інст. Життя) і Танатосом (інст. Смерті).Фрейд заперечує соціокультурні закономірності.Він вважає, що культура грунтується на відмові від задоволення бажань несвідомого.,а релігію він вважав загальнолюдським нав’язливим неврозом , формою масового божевілля .Вражений крахом культурних цінностей та насильницькою смертю тисяч людей в роки 1 світ. Війни, Фрейд підкреслює трагічність існування людини в суспільстві, він вважає, що суспільство розвивається неправильно.

Неофрейдизм виник в 30-х роках 20 ст.Осн. увага – дослідження соціально-філософських проблем

Н. Представлений багатьма течіями.

1)Індивідуальна психологія Адлера – психічна хвороба є результатом неусвідомленного потягу до переваги, яке збільшується почуттям неповновартості (тілесний недолік),Адлер не погоджувався з Фрейдом щодо перебільшення ролі сексуальності і несвідомого у поведінці людей, він акцентував увагу на ролі соц. чинників.

2)Сексуально-економічна теорія Райха – Р. Вважав фрейдизм і марксизм взаємодоповнюючими, він намагався на основі психоаналізу інтерпретувати взаємовідносини між ек. базисом та ідеологією.

Фромм – осн. представник неофрейдизму, вірний основним положенням психоаналізу, був переконаний , що критерієм соц. Розвитку є самопочуття людини – психологічна вдоволенність чи невдоволенність загальною життєвою ситуацією.Згідно з концепцією Фромма, не соц. структура суспільства формує потреби людини, а навпаки.Ф. виділив такі типи соц. хар-рів:експлуаторський, нагромаджувальний, ринковий, рецептивний.

Філософія американського прагматизма.

Прагматизм (от греч. – дело, действие), субъективно-идеалистическое философ. учение.

Возникло в 70-х гг. 19 в. в США и получило наибольшее распространение в 20 в. В период до 2-й мировой войны 1939-45 Осн. идеи высказал Пирс, затем Джемс, Дъюи, Мид.Обвинив всю прежнюю ф-ию в отрыве от жизни, в созерцательности, П. выступил с программой “реконструкции философии” : ф-ия должна быть не размышлением о первых началах бытия и познания, чем она считалась со времен Аристотеля, а общим методом решения тех проблем, к-рые встают перед людьми в различных жизненных

(проблематических) ситуациях, в процессе их деятельности, протекающей в непрерывно меняющемся мире.Согласно П., опыт никогда не дан нам изначально как нечто определённое, но все объекты познания формируются нашими познават. усилиями в ходе решения возникающих жизненных задач.Функция мысли - в преодолении сомнения, к-рое явл. помехой для действия(Пирс), в выборе средств, необходимых для достижения цели(Джемс) или для решения проблематической ситуации(Дъюи).Идеи, понятия и теории – это лишь инструменты или планы действия.Их значение , по П., целиком сводится к возможным практическим действиям .Соответственно “истина определяется как полезность...” или работоспособность идеи, из этого определения вытекает абсолютизация роли успеха, превращение его в содержание понятия истины. С конца 1930-х гг. влияние П. в американ. ф-ии начинает ослабевать.С иммиграцией ряда европ. ф-фов получают распространение др. фил. течения. Однако П. продолжает оказывать влияние на решение мн. методологич. и логич. проблем, в значит. мере определяя и стиль политич. мышления в США.

Проблема людини в філософії

Эпоха Возрождения проникнута пафосом автономии чел-ка, его безграничных возможностей. Представление Декарта о мышлении как единственно достоверном свидетельстве чел. существования (мыслю, следовательно существую) легло в основу новоевроп. рационализма, к-рый именно в разуме, мышлении усматривает специфич. особенность чел-ка, его сущность.

У Канта вопрос «Что такое чел-к?» формулирует как осн. вопрос ф-ии.

Ч-к принадлежит к 2 мирам – природной необходимости и нравств. свободы. Для нем. классич. ф-ии определяющим явл. Представление о чел-ке как о субъекте духовной деятельности, создающем мир культуры, как о носителе общезначимого сознания, всеобщего идеального начала – духа, разума. Критикуя эти идеи нем. идеализма, Фейербах осуществляет антропологич. переориентацию ф-ии, ставя в центр её чел-ка, понимаемого прежде всего как чувственно-телесное существо.

В 19-20 ст. доминирующими становятся внемыслит. способности и силы (чувство, воля) Ницше - воля к власти, Шопенгауер – (волюнтаризм-все подчиняется слепой воле, воля к жизни) Проблема личности – центральная для концепции чел-ка в экзистенцианализме (одинокий чел-к с его крайним индивидуализмом, с чувством обреченности, тревоги, безнадежности и страха.) Екзист-м оторвал чувства от разума, чел-ка от общества.

Проблема истины в философии. Критерии истины.

Истина занимает центр. место среди проблем гносеологии. Все ученые, фил-фы обращаются к проблеме истины. " Истина- дочь времени"-зависимость истины от времени (историии, эпохи). Аристотель-создатель классической истины, корреспондентской теории истины. Согласно Ар. истина- есть знание, мысль, высказывание, соответствующее действительности или предмету.

ИСТИНА (мысль, знание, представление) - образ

I

ПРЕДМЕТ - корреспондент.

Форма истины - субъективна. Истина- адекватное отражение в познании объективной реальности познающим субъектом.

Но философы заметили, что сущ. противоположное для истины понятие-заблуждение-содержание сознания, не соответствующее реальности, но принимаемое за истиное, это момент, часть истины. Нарушение правил логики, неумение использовать методы- причина заблуждений. Забл. имеет объективную природу, источник. Оно играет важную гносеологическую роль в процессе познания. Ведь наш разум не может сразу фотографировать истину, поэтому через заблуждение мы приходим к истине.

Сущ. такое понятие, как ошибки. Их источником явл. субъект, человек, поэтому ошибки имеют субъективную природу. Истина- это процесс, ведь объект есть процесс, он развивается. А изменения мира приводят к изменению знаний о нём.