Серед творів романтичного жанру варто згадати романи Марія (1867) колумбійця Хорхе Ісаакса (1837-1895), Сесілія Вальдес, або Горб Ангела (1-е видавництво - 1839) кубинця Сиріло Вільяверде (1812-1894), Куманда, або Драма серед диких індійців (1879) Еквадору Хуана Леона Мери (1832-1894), створені в руслі індіхенізма.
Реалізм і натуралізм. Природною реакцією на потяг романтизму до всього незвичайного і яскравого став інтерес частини авторів до повсякденного життя, її особливостей і традицій. Костумбрізм, один з напрямів в латиноамериканській літературі, назва якого сходить до іспанському «El costumbre», що переводиться як «вдача» або «звичай», випробував сильний вплив іспанського костумбрізма. Для цього напряму характерні зарисовки і нравоопісательниє нариси, причому події часто показані в сатиричному або гумористичному ракурсі. Костумбрізм згодом трансформувався в реалістичний регионалістський роман.
Поєднанням реалізму з натуралізмом відмічений роман бразильця Мануела Антоніу ді Алмейди (1831-1861) Спогади сержанта поліції (1845). Ті ж тенденції простежуються в прозі бразильця Алуїзіу Гонсалвіса Азеведи (1857-1913), серед найбільш відомих творів якого романи Мулат (1881) і Пансіон (1884). Реалізмом відмічені романи бразильця Жоакина Марії Машаду ді Ассиса (1839-1908), чия творчість вплинула на латиноамериканську літературу в цілому.
Модернізм (остання чверть 19 ст. - 1910-і). Латиноамериканський модернізм, для якого характерний тісний зв'язок його з романтизмом, випробував вплив таких крупних явищ європейської культури, як «парнаська школа», символізм, імпресіонізм і так далі При цьому, так само як і для європейського модернізму, для нього показово, що модернізм Латинської Америки представлений в переважній більшості поетичними творами.
Як інший значний представник латиноамериканського модернізму слід згадати мексиканця Мануеля Гутьерреса Нахеру (1859-1895). За життя цього автора світло побачила збірка Крихкі розповіді (1883), що представляв його як прозаїка, тоді як поетичні твори були зібрані лише в посмертних книгах Поезія Мануеля Гутьерреса Нахери (1896) і Вірші (1897).
Центральною фігурою латиноамериканського модернізму став нікарагуанський поет Рубен Даріо (1867-1916). Його збірка Блакить (1887, дополн. - 1890), що об'єднав вірші і прозаїчні мініатюри, став однією з найважливіших віх в розвитку цього літературного руху, а в збірці Язичницькі псалми і інші вірші (1896, дополн. - 1901) став кульмінацією латиноамериканського модернізму.
Видні фігури модерністського руху - мексиканець Амадо Нерво (1870-1919), автор численних книг, серед яких, - поетичні збірки Поеми (1901), Результат і квіти дорогі (1902), Голоси (1904), Сади моєї душі (1905) і збірки розповідей Мандруючі душі (1906), Вони (1912); перуанець Хосе Сантос Чокано (1875-1934), який активно брав участь в політичному житті Латинської Америки, зокрема, воював в рядах армії Франсисько Вільі в період Мексиканської революції. Після скидання президента Гватемали Мануеля Естради Кабрери, у якого він був радником, був засуджений до смерті, проте залишився в живих. Повернувшись в 1922 на батьківщину, Хосе Сантос Чокано був відмічений титулом «Національний поет Перу». Модерністські тенденції відбилися у віршах, об'єднаних в збірки Душа Амерік (1906) і Fiat lux (1908).
Необхідно згадати також болівійця Рікардо Хаймес Фрейре (1868-1933), автора збірок Варварська Касталія (1897) і Сни - це життя (1917), колумбійця Гильермо Валенсиа (1873-1943), автора збірок Вірши (1898) і Обряди (1914), уругвайця Хуліо Еррера-і-рейссига (1875-1910), автора циклів віршів Покинуті парки, Великдень часу, Водяний годинник (1900-1910), а також уругвайця Хосе Енріке Родо (1871-1917), одного з найбільших латиноамериканських мислителів, що розглядав ідею культурного синтезу в есе Аріель (1900) і що висунув ідею, що саме Латинська Америка повинна здійснити такий синтез.
Позитивне значення латиноамериканського модернізму позначилося не тільки в тому, що це літературна течія зібрала в свої ряди немало талановитих авторів, але і в тому, що воно відновило поетичну мову і поетичну техніку.
Модернізм активно впливав і на тих майстрів, які згодом змогли звільнитися від його впливу. Так, аргентинський поет і прозаїк Леопольдо Лугонес (1874-1938) починав як модерніст, що відбилося в поетичних збірках Золоті гори (1897) і Сутінки в саду (1906). Енріке Гонсалес Мартінес (1871-1952), відштовхуючись від положень модернізму, в збірці Таємні стежки (1911) порвав з цією традицією, ратуючи за нову поетичну систему.
20 століття. Латиноамериканська література 20 ст. не тільки незвичайно багата, принципово змінилося її положення серед інших національних літератур. Зміни відбилося вже в тому, що чилійська поетеса Габріела Містраль 1889-1957), перша з латиноамериканських літераторів, була відмічена в 1945 Нобелівською премією.
Величезну роль в цьому якісному стрибку зіграли авангардні пошуки, через які пройшли більшість відомих латиноамериканських літераторів. Чилійський поет Вісенте Уїдобро (1893-1948) висунув концепцію «креасьонізма», згідно якої художник повинен творити власну естетичну реальність. Серед його поетичних книг збірки на іспанській мові Екваторіал (1918) і Громадянин забуття (1941), і збірки французькою мовою Квадратний горизонт (1917), Раптом (1925).
Чилійський поет Пабло Неруда (1904-1973), що отримав Нобелівську премію в 1971, починав писати в авангардистській поетиці, вибравши як поетичну форму, найбільш адекватну його думку, «вільний вірш», з часом він переходить до поезії, де відбилася пряма політична ангажована. Серед його книг збірки Смеркове (1923), Місцепроживання - земля (1933, дополн. - 1935), Оди простим речам (1954), Нові оди простим речам (1955), Птахи Чилі (1966), Небесні камені (1970). Остання його прижиттєва книга Спонуку до никсоноубійству і хвали чилійської революції (1973) відобразила відчуття, які випробував поет після падіння уряду президента Сальвадору Альенде.
Ще одна найбільша фігура в літературі Латинської Америки - мексиканський поет і есеїст Октавіо Пас (1914-1998), лауреат Нобелівської премії за 1990, автор численних книг, зокрема збірок Дикий місяць (1933), Корінь людини (1937), Сонячний камінь (1957), Саламандра (1962).
З ультраізма, авангардистської літературної течії, починав аргентинський поет і прозаїк Хорхе Луіс Борхес (1899-1986), один з найбільш шанобливих і цитованих в 20 столітті авторів. Славу йому принесли збірки розповідей Загальна історія ганьби (1935), Сад стежинок (1941), що розходяться, Вигадки (1944), Алеф (1949), Делатель (1960).
Негрізм, літературна течія, мета якої полягала в розробці афроамеріканського спадщини, а також в тому, щоб ввести в літературу негритянське світосприймання, вніс значний внесок до латиноамериканської літератури. Серед літераторів, що відносяться до цієї течії, - пуерторіканець Луіс Палес Матос (1898-1959) і кубинець Ніколас Гильен (1902-1989).
П'єси аргентинця Роберто Арльта (1900-1942) і мексиканця Родольфо Усиглі (1905-1979) створювалися під очевидним впливом європейської драматичної традиції.
У числі тих, хто розробляв регіональний роман, уругваєць Орасио Кирога (1878-1937), колумбієць Хосе Еустасио Рівера (1889-1928), аргентинець Рікардо Гуїральдес (1886-1927), венесуелець Ромуло Гальегос (1864-1969), мексиканець Маріано Асуела (1873-1952). У розвиток індіхенізма внесли свій внесок Еквадор Хорхе Ікаса (1906-1978), перуанці Сиро Алегрія (1909-1967) і Хосе Марія Аргедас (1911-1969), Гватемала Мігель Анхель Астуріас (1899-1974), лауреат Нобелівської премії за 1967.
Нобелівською премією відмічені в 1982 колумбієць Габріель Гарсия Маркес (н. 1928) і в 2004 перуанець Маріо Варгас Льоса (н. 1936).
Розділ 2
Література Колумбії – найвідоміші письменники і твори
Серед літераторів Колумбії ми можемо назвати небагато тих, що відомі у світі. Хіба що – Хорхе Ісаакс, Хосе Асунсьон Сільва, Гільєрмо Валенсіа, Хосе Аустасіо Рівера і, звичайно, Габріель Гарсіа Маркес.
Колумбієць Хосе Асунсьйон Сильва (1865-1896) також заслужив славу тільки після своєї ранньої смерті (із-за матеріальних утруднень, а також тому, що значна частина його рукописів загинула під час корабельної аварії, поет наклав на себе руки). Його віршовану збірку побачило світло в 1908, тоді як роман Застільні бесіди - лише в 1925.
Кубинець Хуліан дель Касаль (1863-1893), що виступав з газетними нарисами, в яких роздяглася аристократія, прославився, в першу чергу, як поет. При його житті вишли в світло збірки Листя на вітрі (1890) і Сни (1892), а посмертно видана книга Бюсти і рими (1894) об'єднала в собі вірші і малу прозу.
Хосе Аустасіо Ріевара працював у жанрі регіонального роману. Гільєрмо Валенсіа – поет, автор збірок «Вірші»і «Обряди».
Творчість найвідомішого письменника Колумбії, лаурета Нобелівської премії Габріеля Гарсіа Маркеса ми розглянемо у наступному розділі.
Розділ 3