66. Огороднов Д.М. Музыкально-певческое воспитание детей в общеобразовательной школе. - К.: Освіта, 1981. - 152 с.
67. Олексюк О. М.музична педагогіка: Навчальний посібник. – К.: КНУКіМ, 2006. – 188 с.
68. Островський В.М., Сидір М.В. Вчимося музики. 1 клас. Посібник-зошит для загальноосвітніх навчальних закладів. - Тернопіль: Навчальна книга - Богдан. - 2007. - 64 с.
69. Павленко Ю.І. Щоб учитися було цікаво. - К.: Вища школа, 1989. - 120 с. Падалка Г. Учитель, музика, діти. - К.: Муз. Україна, 1982. - 144с.
70. Паламарчук А.І. Позакласна музично-виховна робота зі школярами молодших класів // Музика в школі. - 1981. - Вип. 7. - С. 14-16.
71. Панкевич Г. Искусство музыки. - М.: Знание, 1987, - 112с. 55.
72. Печерська Е. Казкові сюжети на уроках музики // Початкова школа. - 1996- №11.-С.ЗЗ.
73. Печерська Е. Навчання музичної грамоти на уроках // Початкова школа. - 1995.-№12.-С.42.
74. Печерська. Е., Петрова Н. Урок музики в контексті культуротворчості // Початкова школа. - 2006. - № 4. - С. 27-29.
75. Приходченко К.І. Витоки творчості. Розробки уроків та позакласних заходів з розвитку творчих здібностей учнів. Посібник. - К.: Сталкер, 1998- 410 с.
76. Програми та поурочні розробки для середніх загальноосвітніх шкіл. Музика 1-4 класи. / Авт. кол.: О. Ростовський, Р. Марченко, Л. Хлєбнікова, З. Бервецький. – К.: Перун - 1996. –- 128 с.
77. Програми для шкіл (класів) з поглибленим теоретичним і практичним вивченням музики: 1-11 класи. - К.: Рад. шк.,1990. - 120с.
78. Психологический анализ музыкального развития младших школьников / Под ред. Е. И. Игнатьева. - М.: АПН РСФСР, 1960. - 330 с.
79. Ригина Р.С. Уроки музики в начальных классах. - М.: Просвещение, 1979.
80. Рогозіна В.О. Особливості методики розвитку творчих здібностей молодших школярів // Мистецтво та освіта. - 1997. - № 2. - С. 8-10.
81. Ростовський О.Я. Методика викладання музики в початковій школі. - Тернопіль: Богдан, 2000. -215 с.
82. Ростовський О, Хлєбнікова Л. Які почуття передає музика //Початкова школа. -2001.-№ 9.-С. 39-42.
83. Руденко Н. К. Формування творчих здібностей учнів 5-9 класів у позаурочній роботі засобами музичного мистецтва. - Автореф. Дис. к. п. н. К-2004 -22 с.
84. Рудницька О.П. Педагогіка: загальна та мистецька- К.: ІППО, 2002- 270 с.
85. Савченко О.Я. Розвивай свої здібності: Навчальний посібник для молодших школярів. -К.: Освіта, 1995. - 159 с.
86. Савченко О.Я. Сучасний урок у початкових класах. - К.: Магістр, 1997. – 256 с.
87. Самолдіна К. Використання рухів на уроках музики в загальноосвітній школі // Музика в школі. - 1980. - Вип.. 6. - С. 31-35.
88. Силіна Г.Т. Питання формування творчої активності дітей молодшого шкільного віку в педагогічній літературі кінця XIX початку XX століття // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. - Херсон, 2001. - № 14. - С. 39-43.
89. Сисоєва С.О. Підготовка вчителя до формування творчої особистості учня. - К.: Поліграф книга, 1996. - 406 с.
90. Ставинська Л.М., Юцевич Ю.Е. Співочий розвиток учнів // Початкова школа. - 1986. - № 4. - С. 28-29.
91. Сухомлинський В.О. Вибрані твори: У 5 т. т. - К.: Радянська школа, 1977. - Т. 3.-670 с.
92. Теплов Б.М. Психология музыкальных способностей / Избранные труды: В 2-х т. т. - М.: Педагогика, 1985. - Т. 1. - С. 42-222.
93. Тушева В. Творчі завдання на уроках музики // Початкова школа. - 1997. -№ 6.-С. 30-33.
94. Уланова С. І. Світоглядно-методологічні основи формування музично-естетичної культури // Художня освіта і проблема виховання молоді. 36. наук, статей. - К.: Міносвіти України, ІЗМН, 1997. - С. 3-11.
95. Халабузарь П., Понов В., Добровольская Н. Методика музыкального воспитания: Учебное пособие. -М.: Музыка, 1989. - 176 с.
96. Хлєбнікова Л.О. Урок музики у шестирічних учнів // Початкова школа. -1988. -№ 9. -С. 18-21.
97. Черноиваненко Н.М., Дмитриева ЛГ. Методика музыкального воспитания в школе. - М.: Просвещение, 1989. - 207 с.
98. Шаталов В.Ф. Педагогическая проза. - М.: Педагогика, 1980. - 85с.
99. Шацкая В.Н. Музыкально-зстетическое воспитание детей и юношества. -М.: Педагогика, 1975. - 197 с.
100. Шевчук А. Сучасні підходи до організації музичної діяльності дітей: методичні рекомендації // Дошкільне виховання. - 2000. - № 2. - С. 6-8.
101. Шинкаренко А.І., Лупак Н.І. Розучування пісень з музично-ритмічними рухами // Початкова школа. - 1989. - № 3. - С. 55-57.
102. Шинкаренко А.І. Урок музики, як урок мистецтва // Початкова школа. -1996. -№ 4. -С. 33-36.
103. http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/ITZN/em4/content/07popeso.htm О. Пінчук
104. http://edu.ukrsat.com/labconf/tezy/8/mmpk.html Н. Самойленко
105. http://edu.ukrsat.com/labconf/tezy/8/didactic.html І. Регейло
106. http://vio.fio.ru/vio_45/cd_site/Articles/art Г. Аствацатуров
Додаток А
Шановні батьки!
Звертаємось до вас з проханням прийняти участь в анкетуванні з проблем музичного виховання дітей молодшого шкільного віку. Ваші відповіді на поставлені в анкеті запитання допоможуть краще організувати навчально-виховний процес.
Запитання анкети:
1. Чи вважаєте Ви доцільним використання на уроках музики мультимедійної продукції?
Так
Ні
2. Чи забезпечена Ваша дитина можливістю працювати за комп’ютером в домашніх умовах?
Так
Ні
3. Які види музичної діяльності найбільше полюбляє ваша дитина?
Спів (без музичного супроводу, під музику)
Гра на музичному інструменті (вказати якому)
Слухання музики
Дякуємо за участь в анкетуванні.
Додаток А 1
Шановні колеги!
Звертаємось до вас з проханням прийняти участь в анкетуванні з проблем музичного виховання дітей молодшого шкільного віку. Ваші відповіді на поставлені в анкеті запитання допоможуть краще організувати навчально-виховний процес.
Запитання анкети:
1. Чи вважаєте Ви доцільним використання на уроках музики мультимедійної продукції?
Так
Ні
2. Чи забезпечена ваша школа необхідним методичним забезпеченням для роботи з мультимедійним посібником?
Забезпечена
Не забезпечена
Частково забезпечена
Дякуємо за участь в анкетуванні.
Додаток Б
Приклад комбінованого уроку
Тема уроку: РОЗВИТОК МУЗИКИ І РОЗВИТОК ОБРАЗУ
Вступ
Ми знаємо різноманітні прийоми розвитку музики. Серед них: виконавські, симфонічні, жанрові, динамічні, темпові, ладові та темброві.
Бесіда про твори Едварда Гріга
На уроках музики вже звучали твори норвезького композитора Едварда Гріга. Пригадайте, які саме. (Симфонічні п’єси „Ранок” і „Весільний день у Трольхаугені”).
Слухання та аналіз п’єси Едварда Гріга
Щоб перевірити свої знання та вміння визначати прийоми розвитку музики, прослухаємо ще один із творів норвезького композитора Едварда Гріга.
Поміркуйте, що композитор хотів намалювати засобами музики.
Які прийоми розвитку музики використав Едвард Гріг?
Композитор передає картину весняної природи. Можна відчути свіжий подих повітря, торкання ніжних промінців сонця, шепіт молодої травички, дивування красою перших весняних квіточок… Створити такий образ композитор зміг за допомогою змін динамічних відтінків і темпів. Саме тому п’єса Едварда Гріга „Навесні” є прикладом динамічного та темпового розвитку музики.
Продовження розучування української народної пісні
Наступною на уроці прозвучить українська народна пісня „Верховино, світку ти наш”. У ній висловлена безмежна любов до рідного краю, оспівана неповторна краса природи Прикарпаття. Широкий протяжний заспів чергується зі швидкою коломийкою.
Сьогодні ми розучимо приспів.
Розучувати слід у повільному темпі, щоб добре засвоїти вигадливу мелодію коломийки. Зверніть увагу на розспіви шістнадцятими нотами та на необхідність легкості у їх виконанні. У швидкому темпі цей уривок спочатку заспівайте на склад «ля», що сприятиме вираженню його танцювального характеру, а надалі – вже зі словами.
Виконаймо всю пісню в характері із супроводом!
Караоке. Пісня „Верховино, світку ти наш”
Слухання. Г. Майборода. „Гуцульська рапсодія”
Український композитор Георгій Майборода ввів у свою «Гуцульську рапсодію» мелодію пісні „Верховино, світку ти наш”. Прослухайте цей твір повністю, простежте за різноманітними прийомами симфонічного розвитку (жанровим, мелодійним, динамічним, темповим і тембровим).
Демонстрація української народної пісні „Грицю, Грицю, до роботи”
Композитор може використовувати різноманітні прийоми, щоб сприяти розвитку образу, який втілений у музичному творі. Прикладом цього є українська народна пісня „Грицю, Грицю, до роботи”.
Прослухайте і поміркуйте, який характер цього твору? Про що в ньому розповідається?
Аналіз прослуханого твору
Пісня „Грицю, Грицю, до роботи” – жартівлива розповідь про ледачого Гриця. Робити не хоче, а як їсти, то він – перший. Створенню саме такого образу сприяє темповий, динамічний, виконавський прийоми розвитку.
Чи буває в житті так, як у цій пісні?
Так. Це життєвий образ. Народ навіть вигадав прислів’я про ледарів. Наприклад, „Як їв – то впрів, як робив – то змерз”.
Розучування пісні „Грицю, Грицю, до роботи”
Підсумки уроку
Сьогодні ми побачили, що композитор може використати різноманітні прийоми розвитку музики для створення яскравого музичного образу; прослухали твір Едварда Гріга „Навесні”, розучили українські народні пісні „Верховино, світку ти наш” та „Грицю, Грицю, до роботи”.
Додаток Б1.
Приклад уроку контролю знань
Тема уроку: КОМПОЗИТОР. СЛУХАЧ. ВИКОНАВЕЦЬ (ПІДСУМКОВИЙ УРОК ЗА РІК)
Вступ
Сьогодні в нас підсумковий урок за рік. І ми проведемо його у вигляді тестування.
Зичимо успіху!
Тестове завдання 1
У наведеному переліку позначте прізвища українських композиторів
М. Лисенко
М. Глінка
М. Леонтович
Г. Майборода
М. Вербицький
П. Чайковський
Д. Кабалевський
О. Бородін
Тестове завдання 2
Автори Гімну України
П. Чубинський, М. Вербицький
М. Лисенко, П. Чубинський
М. Вербицький, М. Лисенко
Тестове завдання 3
Місто, що є батьківщиною баркароли
Рим
Венеція
Варшава
Тестове завдання 4
Українські думи відрізняються від історичних пісень ...
Імпровізаційно-речитативним характером мелодики