свўтогляду та ўнтересўв численних представникўв нацўонально∙
ўнтелўгенцў∙. Укра∙нська народна творчўсть привертала до себе увагу,
викликала подив ў захоплення багатьох учених, дўячўв культури й за ме-
жами Укра∙ни. Вона безпосередньо впливала на розвиток укра∙нсько∙ ху-
дожньо∙ лўтератури, яка все частўше пўднўмала свўй голос на захист по-
неволеного народу й набувала революцўйно-демократичного змўсту. На
фольклорнўй основў створювались лўтературнў жанри комедўй, драм, тра-
гедўй, ўсторичних поем, продовжились традицў∙ народного бурлеску тощо.
З ХIХ ст. саме лўтература була головним носўїм ў поширювачем нацўо-
нально∙ та державницько∙ ўдей, формувала менталўтет маси, будила гро-
мадську думку, критикувала ўснуючий лад, була барометром, котрий вўдо-
бражував стан суспўльства. Це коло проблем, що складають особливий
предмет дослўдження, який можна розглядати як соцўологўю лўтератури.
Предметом ∙∙ ї дослўдження взаїмозалежностей та закономўрностей взаїмо-
дў∙ мўж масами, рўзними формами спўльностей ў тўїю сукупнўстю художнўх
образўв, ўдеалўв, ўдей, норм, котрў даї лўтература.
Завдяки масовому збору й дослўдженням фольклорного матерўалу цў
данў перетворювалися в ефективнў засоби боротьби за соцўокультурну са-
мобутнўсть укра∙нського етносу, за його мову, майбутнї; набуваючи час-
то вўдчутного полўтичного забарвлення, вони сприяли вўдродженню ўнтере-
су до минулого, пўдтримували вўру й сподўвання на краще майбутнї.
ГЛАВА II
5;1
- 7 -
Одним ўз перших мислителўв, хто закладав пўдвалини укра∙нсько∙
соцўологў∙, був Михайло Петрович Драгоманов (1841-1895) - людина енци-
клопедичних знань, рўзнобўчних наукових ўнтересўв, яскравого публўцис-
тичного таланту. З тих пўр, як з його ўменў була скинута завўса мов-
чачння, опублўковано немало праць, що характеризують творчий генўй
укра∙нського мислителя. Полўтична соцўологўя Драгоманова, певна рўч,
похўдна вўд його загальнотеоретичних, методологўчних переконань, уяв-
лень про сутнўсть ў завдання соцўологў∙ в цўлому. Соцўологўю вўн ро-
зумўв як унўверсальну, а з тим ў точну науку про суспўльство, "якўй ба-
гато з ўснуючих до цих пўр самостўйних наук повиннў стати вўддўлами".
Винятки не передбачалися нў для ўсторў∙, нў для полўтично∙ економўки,
нў для науки про державу. Драгоманов прагне не стўльки до диференцўацў∙
галузей суспўльствознавства, скўльки до теоретичного синтезу "науки
суспўльно∙ чи наук суспўльних, динамўка яко∙ чи яких ў ї ўсторўя".
Використовуючи загальнў методологўчнў установки першого пози-
тивўзму, Драгоманов вельми критично ставився до тих концептуальних по-
ложень його вўдомих представникўв, якў з рўзних причин не мўг прийняти
ў схвалити; досить енергўйно розвивав власнў ўде∙. Драгоманов був не
тўльки пропагандистом ў дослўдником позитивўстсько∙ соцўологў∙ в Росў∙
ў на Сходў Ївропи, а й фактично одним ўз спўвавторўв принципово ново∙
для того часу системи суспўльного знання.
М.Драгоманов визначаї соцўологўю як "науку про дўяльнўсть людини в
суспўльствў", а ўсторўю - як науку про звершену, минулу дўяльнўсть,
стявлячи вимогу, щоб цў науки давали "такў ж точно узагальнення, якў
дають ўншў науки, математичнў, фўзико-хўмўчнў ў бўологўчнў, тобто так
званў закони". Соцўологўчний метод Драгоманова одержуї розвиток ў про-
довження в сукупностў конкретних прийомўв ў процедур загальнонаукового
значення, серед яких звертаї на себе увагу насамперед порўвняльний ме-
тод, який широко використовуїтьсяв сучаснўй культурологў∙ та етносоцўо-
логў∙. Ўсторико-порўвняльний метод Драгоманов успўшно застосовуї не
тўльки в працях, присвячених питанням стародавньо∙ ўсторў∙, а й у тих,
що аналўзують мўжетнўчнў взаїмодў∙ на Сходў Ївропи, полўтичнў проблеми
Росў∙ та Укра∙ни, народну творчўсть укра∙нського народу, укра∙нський
нацўонально-визвольний рух.
Особливу увагу М.П.Драгоманов придўляї соцўологў∙ полўтичних
5;1
- 8 -
вўдносин. Тут його цўкавлять насамперед проблеми влади, взаїмовўдносин
мўж державою ў суспўльством, мўж загальногромадянськими прўоритетами та
особистими правами, ўндивўдуальною свободою; одне слово, широке коло
питань, яке в сучаснўй термўнологў∙ визначаїться як предметна сфера ет-
нополўтологў∙ - науки, що виражаї етнонацўональний аспект соцўально-по-
лўтичних процесўв.
Учений ясно бачив, що влада як суспўльне явище неперервно еволюцў-
онуї; поточна полўтика мўнлива, пўдлягають змўнам ў фундаментальнў,
здавалось би, основи полўтичного устрою. Тому не ўснують ў не можуть
ўснувати будь-якў ўнститути влади, полўтичнў чи правовў установи, якў
мали б претендувати на безперечну, позаўсторичну сталўсть. Полўтичне
життя за сво∙м змўстом ї процесуальним, тут усе рухаїться, виникаї,
деякий час впливаї на суспўльство й поринаї в небуття; старе змўнюїться
новим, причому цў процеси в цўлому закономўрнў, - така методологўчна
установка Драгоманова в дослўдженнў тих проблем, якў в сучаснўй соцўо-
логўчнўй науцў визначають предметне поле соцўологў∙ влади.
Треба пўдкреслити, що М.Драгоманов намагався в багатьох сво∙х пра-
цях довести до свўдомостў спўввўтчизникўв, що вўн не ворог нацўональним
ўнтересам Укра∙ни, що в сво∙х ўсторичних ў соцўологўчних дослўдженнях
вўн виходить ўз загальнолюдських ўнтересўв: "...людина мусить прийти до
того, що сама по собў думка про нацўональнўсть ще не може довести людей
до волў й правди для всўх ў не може дати ради для впорядкування навўть
державних справ. Треба пошукати чогось ўншого, такого, що б стало вище
над усўма нацўональностями та й мирило ∙х, коли вони пўдуть одна проти
друго∙. Треба шукати всесвўтньо∙ правди, котра була б спўльною всўм на-
цўональностям".
Загальна соцўологўчна концепцўя ўсторичного процесу М.П.Драгомано-
ва пропагована ним як новий ў функцўональний метод пўзнання дўйсностў,
ўсторў∙, ї досить вагомим внеском в ўсторўю розвитку соцўологўчно∙ дум-
ки. Вўн ўшов у ногу з кращими досягненнями фўлософў∙, етнографў∙,
соцўологў∙. Значний пласт творчостў мислителя звернений до дослўдження
полўтико-ўдеологўчних процесўв, якў вўдбувалися у суспўльствў, ў в
сво∙х пошуках вўн вийшов на новий для укра∙нських гуманўтарних наук
рўвень - рўвень полўтично∙ соцўологў∙. Соцўологўчне розумўння ўсторич-
ного процесу, застосування порўвняльного методу в ўсторичнўй науцў зу-
мовило подальший прогресивний розвиток молодо∙ укра∙нсько∙ соцўологў∙.
5;1
- 9 -
Визначне мўсце в ўсторў∙ фўлософсько∙, соцўологўчно∙, соцўально-
полўтично∙ думки займаї видатний укра∙нський мислитель, учений, пись-
менник, суспўльно-полўтичний дўяч Ўван Якович Франко (1846-1916).
Творча дўяльнўсть Ў.Я.Франка енциклопедично рўзностороння - охо-
плюї проблеми ўсторў∙, економўки, фўлософў∙, соцўологў∙, фольклористи-
ки, лўтературознавства, естетики публўцистики. Вўн залишив глибокий
слўд в ўсторў∙ укра∙нсько∙ культури - в поезў∙, прозў, драматургў∙, пе-
рекладав з росўйсько∙, нўмецько∙, англўйсько∙, французько∙, чесько∙,
польсько∙, словацько∙ мов.
Соцўологўчна спадщина Франка багата ў рўзноманўтна. Вона не лише
вўдобразила головнў досягнення ївропейсько∙ соцўологўчно∙ думки ХIХ -
початку ХХ ст., а й розвинула новў ўде∙ та принципи актуальних на той
час соцўальних проблем. соцўологўчнў питання розробляються ученим у
працях "Про соцўалўзм", "Наука та ∙∙ становище щодо працюючих класўв",
"Мислў о еволюцў∙ в ўсторў∙ людськостў", "Що таке поступ?", "Про працю"
та ўн.
У творчостў Франка багато уваги придўляїться питанням методологў∙
та методўв соцўального дослўдження. Одним ўз важливих методўв соцўа-
льного дослўдження Франко називаї ўсторичний метод. У статтў "Найновўшў
напрямки в народознавствў" Франко пўдкреслюї велике пўзнавальне значен-
ня еволюцўйного погляду на свўт природи та людську ўсторўю, елементи
якого ї в творчостў Гегеля, Канта, Фейїрбаха, Маркса ў, особливо в пра-
цях Дарвўна, що дало "сильний ўмпульс для розвитку багатьох емпўрўчних
наук".
Особливу увагу Франко придўляї дослўдженню науки, ∙∙ ролў та зна-
чення в життїдўяльностў людини, зазначаючи, що "кўнцевою метою науки ї
людина та ∙∙ добро".
Ў.Франко близько пўдходить до сучасного розумўння предметно∙ спе-
цифўки соцўологўчно∙ науки. В листў до Ольги Рошкевич вўд 20 вересня
1878 р. вўн зазначаї, що соцўологўя вивчаї "форми спўльного життя лю-
дей, розвитку, виховання ў т.д.". Сьогоднў загальноприйнятим ї розумўн-
ня предмета соцўологў∙ як науки про соцўальнў спўльноти, котрў ў ї, по
сутў, "формами спўльного життя" людей.
Вивчення соцўальних явищ, зазначаї мислитель, пов'язане з величез-
ною складнўстю людських взаїмин, численними переплетеннями причин ў
5;1
- 10 -
наслўдкўв, що в свою чергу породжують новў видимў й прихованў причини
та наслўдки, якў важко пўддаються виявленню. Ў тому немаї науки "труд-
нўшо∙ ў бўльше запутано∙, але одночасно тако∙ важливо∙, як наука про
людину ў людське життя".
Еволюцўйний розвиток суспўльства, його етапи та перспективи Ўван
Франко розглядаї найбўльш фундаментально у двох працях - "Мислў о ево-
люцў∙ в ўсторў∙ людськостў" та "Що таке поступ?". Вони свўдчать, що ав-