Вченняпропоходженнясвітуречовинногоміститься воб'явленні, усвященнійісторіїсвітотворення, якою починаєтьсяПисьмо, тобтовПершійкнизіМойсеевій (Бут. 1). Це - основавсьогобогооб'явленоговчення пропоходженнясвітувидимого. Повнішеідокладніше, аніжуційкнизі, неговоритьсяпропоходженнясвіту ніденівСтарому, нівНовомуЗаповітах; доповнення цієїрозповідівпізнішихсвященнихписьменників полягаєлишевбільшяснійвказівці, аніжуМойсея, на участьусправітвореннявсіхОсібСв. Тройці, Івцейже час, хочбихтознихговоривпросвітотворення, кожен говоритьзгіднозКнигоюБуття. Вонажлежитьвоснові всіхцерковнихвикладівдогматапроБогаякТворця речовинногосвіту.
ЧиєрозповідьМойсеяпропоступовістьтворення світуісторією, чицеалегорія, вякійвільнозображається можливийабобільш-меншімовірнийпорядоксвітотвореннядлянаочноговираженнядумкипроте, щоБогє Творецьсвіту?
Мойсейдививсянасвоюрозповідьякнаісторію. Вінпомістивїїнапочаткусвоєїісторичноїкниги. Якщо всяйогокнига - історична, то, звичайно, такпотрібно дивитисяінарозповідьпросвітотворення. Законипро суботнійспокій (Вих. 20:8-11, 31:12-17) іпроювілейні святанемоглибматиобов'язковоїсили, якбинебули обґрунтованінаісторичнійістині.
ЯкнаістиннуісторіюсвітотвореннядивилисьнарозповідьМойсеяіпізнішісвященніписьменникиСтарого Заповіту, атакожновозаповітні. Цеможнапобачити зїхніхчисленнихсвідчень, якіпідтверджуютьдостовірністьМойсеєвоїоповіді (див. напр.: Бут. 1:2, 7, 15; Пс. 32:6-9,148:4; 104:19; 2 Кор. 4:6; Євр. 4:3-4таін.). Сам Спасительнаприкладірозповідіпроствореннялюдини (Бут. 1:27, 2:24) утверджувавнерозривністьшлюбуяк Божественноїустановийосуджуваврозлучення (Мф. 19:4-6); ап. Павлозвідсиробитьвисновки, яківизначаютьправилаповедінкивподружньомужитті (1 Кор. 11:3-12; Еф. 5:25-33 таін.).
ЯкісторіюсприймалирозповідьМойсеяіюдейські тлумачі (завиняткомФілона), невиражаючисумніву вїїБожественномупоходженні. Такерозуміннябуло панівнимівдавньоотецькомувченніпросвітотворення. Лишедеякізнихдивилисьнанеїякнаіносказання, в якомубезсумнівналишедумка, щоБогєТворецьусіх речей (КлиментОлександрійський, Орігеніблаж. Августин). Більшість, іприцьомуізнайбільшавторитетнихі найвідомішихотцівівчителівЦеркви (ВасилійВеликий, АмвросійМедіоланський, ГригорійНісський, Іван Золотоустий, атакожсв. Епіфаній, блаж. Феодорит, ЄфремСирин, ІванДамаскинібагатоін.), розуміли розповідьМойсеявбуквальномузначенніівідповідно доцьоготлумачилиїї. "Ніхтонеповинендумати,- говоритьсв. ЄфремСирин,- щошестиденнетворінняє іносказанням" (НаБут.).
Необхіднооднакпам'ятати, щорозповідьМойсеяне єзвичайноюісторичноюрозповіддю. Оскількисвідком творенняніхтозлюдейбутинеміг, топредметйого мігбутивідкритийтількиСамимБогом. Творення - цеоб'явленняБоже. Воноданебуло, безсумніву, не тількипророковіМойсею, алеіпершимлюдям. Шляхом спогляданняприродиівласнихузагальненьвонине моглидійтидовисновку, щосвітбувстворенийзашість днів, щосьомийденьбувблагословеннийіосвячений. АтомувосновівикладуМойсеємісторіїшестиденного твореннябулиіБожественнеОб'явлення, іПередання.5
ІСТОРІЯСТВОРЕННЯ РЕЧОВИННОГОСВІТУ
Мойсейрозрізняєдваголовнихвидитворіння: загальне, початкове, якеполягалоуствореннісамої речовинисвіту, тачастинне, щослідувалозазагальниміполягаловутвореннізпершоствореної речовинисилоюіпремудрістюТворцярізнихвидів творіньпротягомшестиепохрізноїтривалості, які названі "днями". "Той, Хтовічноживе, усеразом створив" (Сир. 18:1),- говоритьпремудрийсинСираха, маючинаувазіцетворення. Прошестиденнетворення всьогочуттєвогосвітутворчоюдіяльністюБогазцієї першоречовиниіншиймудрецьСтарогоЗаповіту говорить, щорукавсемогутня "створиласвітіз безформноїмаси" (Мудр. 11:17, Хоменко).
ТВОРЕННЯЗАГАЛЬНЕ
УПершійкнизіМойсеевійсказано: "НапочаткуБог створивНеботаземлю. Аземлябулапустатапорожня, ітемрявабуланадбезоднею, ІДухБожийширявнад поверхнеюводи" [Бух. 1:1-2). Отже, першою творчоюдією БожоющодостворенняВсесвітубулостворенняНебаІ землі. ПідземлеюМойсейрозумівнеземлюувласному значенні, якастворенапізніше, ате, щознаходилося спочаткувстанізмішаностійневлаштованості,- матерію, зякоїрозвивалосяподальшесвітотворення. АлещопотрібнорозумітипідНебом? Слова "небо", "небеса", крімзначеньатмосферногойастрономічного, маютьуСтаромуЗаповітіщезначеннясимволічне, переносне. ПідНебомнерідкорозумієтьсявПисьмісвіт гарній (2 Кор. 12:2), місцеперебуванняБога (Пс. 68:34; ЗЦар. 8:27-30; Мф. 6:9; їв. 6:38; Євр. 8:1 таін.), ангелів (Пс. 148:1-2; Мф. 18:10; Еф. 1:20 таін.), якіназиваються воїнствомнебесним (3 Цар. 22:19-21; Пс. 148:2; Лк. 2:13 таін.), ісвятихБожих (4Цар. 2:11; Мф. 6:20; 19:21; Євр. 10:31 та ін.).
Існуєдумка, щовпереносномузначеннівжито слово "Небо" інапочаткуКнигиБуття, підНебом розуміютьтут "небесанебес" (3 Цар. 8:27, ЗО, 39), або світневидимий, ангельський, створенийпередсвітом видимим. СвятийжеІванЗолотоуст, маючинаувазі це, мовить: "Мойсейнеговоритьпросилиневидимі, неговорить: спочаткустворивангелівчиархангелів... НапочаткуБогрозстеляєнебо, апотімпідстеляєземлю, спершуробитьдах, апотімоснову" (НаБут. 11:2). Точно такіншізнаменитітлумачіШестиднева (напр., Василій Великий, ГригорійНісський, блаж. Феодорит, Єфрем Сирин, ІванДамаскин) розумілипідпершоствореними небоміземлею - небоіземлювбуквальномурозумінні, нерозумілислово "небо" впереносному, духовному значенні.
Відповіднодопочатковогостануземлііпідпершо-створенимнебомправильнішерозумітитакийжестан змішаностійневлаштованостіпершоречовинисвіту, з якоїбулостворенопізнішевсінебеснітіла.
Небоіземлю, тобтозагальнийскладусьогосвіту видимого, Богстворивізнічого. Станпершоствореної земліописанотак: "Землябулапустатапорожня, і темрявабуланадбезоднею, іДухБожийширявнад поверхнеюводи" (Бут. 1:2). Такезображеннястанупершоствореноїземлістосуєтьсяінеба, бозтієїжпершоречовини, ізякоївиниклаземля, булостворенонебо. "Письмо, - говоритьсв. ВасилійВеликий, - справедливо називалоземлюневлаштованою. Алетежсамеможемо сказатиіпронебо. Вононемалощеповногоутворення, неотрималовластивоїйомуприкраси, томущоне освітлювалосьмісяцемісонцем, невінчалосясонмами зірок. Усьогоцьогощенебуло; атомунезгрішимо протиістини, якщоінебоназвемоневлаштованим" (НаШестидн., 2бес).
Першопочатковаземля (власне, всесвітняречовина) буланевидимоюіневлаштованою, тобтобулапустою, безжиттєвоюмасою. Такийпершийстандалі називаєтьсябезоднею(євр. іекот - простірводи, якийвражаєглибиноюіпротяжністю), атакожводами, чимпоказується, що "ізвідомихродівтілсвітовапер-шоречовинанайбільшнаближаласьдовластивостей рідкихтіл" (митр. Філарет, Зап. наКн. Бут.). Всяця безодня, дивовижнапустотаперебувалауповній темряві, босвітлащенеіснувало.
"ПосилаєшТиДухаСвого- вонитворяться, іТи відновлюєшобличчяземлі" (Пс. 104:30). ДухБожий-БожественнийтворчийДух, третяОсобаСв. Тройці -ширявповерхводи, тобтонадбезформною, безжиттєвоюмасою. Слово "ширяв" уперекладізоригінального тексту, запоясненнямсв. ВасиліяВеликого, вжито замістьслова "зігрівав", назразокпташки, якависиджує яйцяінадаєтому, щонагрівається, цілющусилу (НаШестидн., 2 бес). Такимчином, БожийДухносився надбезформною - безжиттєвою - масою, щобвдихнути внеїжиттєвісили, приготуватитіформижиття, які викликанідобуттянаступнимтворчимСловом.6
ТВОРЕННЯЧАСТИННЕ
ТвореннячастиннеполягаловутворенніБогом ізпершоствореноїсвітовоїречовинидієюЙого всемогутньогоСловарізноманітнихвидівтворіння протягомшести "творчихднів".
Першийдень(Бут. 1:3-5). Початоктворчоїседмиці покладеноствореннямсвітла, «ісказавБог: "Хай станетьсясвітлої" істалосясвітло"»(євр. ог). Якговоритьапостол, "Бог... звелівбувсвітлузасяятизтемряви" (2 Кор. 4:6). Підсвітлом, першимвитворомБожественногоСлова, розумієтьсясвітоваматерія, відмінна відсвітил, створенихпізніше.
СвітлоІз'єднаназнимтеплота (євр. огпоєднує всобідвазначення - світлаітеплоти) - цеперша, найголовнішаумоваорганічногожиття: безсвітла іпоєднаноїзнимтеплотинеможерозвиватисьні рослинне, нітвариннежиття. Впливсвітлавбільшості випадківнеобхіднийідлянеорганічнихсполук. Слова Творця "Хайстанетьсясвітлої" можнарозумітисаме так, щоГосподьпремудро - всемогутнімСловомСвоїм спочаткунадаврухупершоречовині, апотімвикликаву ній, разомзтеплотоюйіншимиявищами, світло. Таким чином, БогєспочаткуТворцемінертноїматерії (яка самапособінездатнавийтизістануспокою), апотімїї Першорушієм.
Другийдень(Бут. 1:6-8). Надругийденьзатворчим повеліннямБожимз'явиласьтвердь (євр. гикіа) посеред води. Цеслово (віддієсловагока - поширювати) означаєпротяжністьповітряногопростору, якийоточує, подібнодошатра (Пс. 104:2) чипрозорогопокривала (Вих. 40:22), земнукулюівідділяєїївідіншихтіл Всесвіту. Створеннямтвердіпокладенорозділенняміж водами, якіпідтвердю, іміжводами, якінадтвердю. "Можнадумати, щописьменникБуттяводамитут називавте, щоіранішеназивавтимжеім'ям, ітакож безодню, тобтопершостворенаневлаштованаречовина сталапрозорою" (митр. Філарет, Зап. наКн. Бут.). Якщо погодитисязтакоюдумкою, тосправутвореннявдругий деньможназображатитак: убезмірновеликій, щоне малаобрису, масіпершоствореноїречовиниздійснився поділначастини, тобтонатіланебесні; простір, який утворивсяміжчастинамирозділеногоцілого, ставїх твердю. Визнаючи, щозатворчимповелінням "Нехай станетьсятвердьпосередводи" сталиутворюватися світовітіла, можнадумати, щовдругийденьотримала окремеіснуванняувизначеномуобрисійоб'ємі, з атмосферою, інашапланетаЗемля; вонаявляєсобою всещеводипіднебесами, підтвердю, якіншітіла - водинадтвердю (2 Пт. 3:5, 10, 16).
Третійдень(Бут. 1:9-13). Натретійдень, засловом Творця, відбувсярозподілневизначеногодоцього часуцілогоземноготіланаводутасушу {докладніше цеописановПс. 103:6-10) івикликалопершежиттяу воді - рослинне. «ІсказавБог: "Нехайзберетьсявода з-попіднебадомісцяодного, інехайсуходілстане видний". Істалосятак»(Бут. 1:9). Яквідбулосязібрання водземнихівиникненнясуші, СвятеПисьмонамне повідомляє. Земляімореєскладовоючастиноюземної кулі; післяїхрозподілубулозакінченоїїутворення. Вказуючинаутворенняземлівтретійдень, Мойсей незгадуєпроте, чиздійснювалосьодночасноз утвореннямнашоїпланетиутворенняіншихсвітовихтіл. Алеузв'язкузтим, щовописідругогоічетвертогоднів говоритьсяпродійствоТворцявціломусвітотворенні, іщоЗемлястановитьдужемалучастинувсього Всесвіту, "можнадумати, щотворчадіянатретійдень необмежуваласьоднієюЗемлею, алейіншіоднорідніз неютіланебесногопросторуотрималивцейденьбільш визначенеутворення, властивеїм" (митр. Філарет, Зап. наКн. Бут.).