Зпоявоюсушісталоможливежиттярослин. Інші умовидляіснуваннярослинногоцарствавжебули -світло, теплота, повітря, вологість. Створитирослини Господьвелитьземлі: «ісказавБог: "Нехайземля вродитьтраву, ярину, щонасіннявонарозсіває, дерево овочеве, щозародомсвоїмплідприносить, щов ньомунасінняйогоназемлі". Істалосятак. іземля травувидала, ярину, щонасіннярозсіваєзародомїї, ідерево, щоприноситьплід, щонасінняйоговнімза родомйого»(Бут. 1:11-12), Цітрикласиобіймаютьусі видирослинногоцарства. Прекраснимєприцьому перерахуванняновостворенихвидів - спочаткупростих, апотімбільшскладнихідосконалих. Можнадумати, що послідовністьвописівказуєнапослідовністьсамого творіннявидіврослинногоцарства.
Четвертийдень(Бут. 1:14-19). Начетвертийдень булистворенісонце, місяць, зорі - взагалінебесні тіла. Творчеповелінняпробуттяцихтілзображається словами: "Нехайбудутьсвітиланатвердінебесній" (Бут. 1:14). Цейвиразвказуєненапершопочаткове творення, тобтознічого, а, яківирази "Хайстанеться світло<...> Нехайзберетьсявода", натворчеутворення предметів. Основнаматеріянетількидляземлі, але ідлянебайнебеснихтілстворенабуласпочатку (небесаіводинадтвердю); утвореннянебеснихтіл, можнадумати, здійснювалосьодночаснозутворенням землівтомужпослідовномупорядку. Начетвертий деньбулозакінченотворчеутворенняцихтіл, подібно дотогоякнатретій - нашоїпланети. Разомзісвоїм повнимутвореннямвонистализчетвертогодняза особливимтворчимповеліннямсвітиламидляземлі - носіямипершоствореногосвітла, йогозбудникамиабо знаряддями (саметакезначеннямаєєвр. -таоr-, на відмінувід - оr- - світлапершоствореного), чимдоцього часувонинебули. Одністалитакзванимисвітними тілами (зорі), інші - сяючимивідбитимсвітлом (напр., Місяць, планети).
П'ятийдень(Бут. 1:20-23). Нап'ятийденьбулопокладенопочатоктвореннюцарстватварин: спершу булистворенімешканцівод, апотім - повітря.
ПриствореннімешканцівводБогсказав: "Нехай закишатьводиживимистворіннями" {Бут. 1:20, Хоменко). Вираз "нехайзакишать" значить: нехай наповнитьсяводаживимиістотами, якіздатніжитив ній, аленедієюнаданихматерієюсил, адієютворчого повелінняБожого: "Ісотворив (bаrа - дієслово, яке вживаєтьсялишетам, девказуєтьсянатворенняу власномузначенні) Бог(прямезапереченнядумкипро здатністьматеріїутворюватижиття) великихморських потворівеликіживістворіння, щоповзаютьтакишать уводі (євр. scherar- тих, щобагатородяться, від scharaz- плазувати, кишіти; обіймаєсобоювсіхводних тварин - віднайбільшихдонайменших), заїхнімродом" (Бут. 1:21, Хоменко).
Доп'ятогодняналежитьтвореннямешканцівповітря. Божезакликанняїхдобуттявираженословами: "...Нехай птастволітаєнадземлеюпопідтвердюнебесною" (Бут. 1:20, Хоменко). ІстворивБогмешканцівповітряза родомїх.
Шостийдень(Бут. 1:24-25). Цьогодняотримали буттяназемнітвариниілюдина - вінецьземнихтворінь. «ІсказавБог: "Нехайвидастьземляживудушуза родомїї, худобуйплазуюче, іземнузвіринузародом її". Істалосятак»(Бут. 1:24). «КолисказавБог: "Нехай видастьземля",- зауважуєсв. ВасилійВеликий,- цене означає, щоземлявиноситьужете, щознаходилосяв ній, алеТой, Хтодавповеління, подарувавземліісилу видати». ТворецьтваринєБог, Якийутворивїхізземлі (Бут. 2:10), якілюдей (Бут. 2:7). Створенихізземлі (тобто ізземнихелементів) наземнихтваринПисьморозділяє натрикласи: це, по-перше, худоба, чотириногітварини, найбільшздатнідоприручення; по-друге, земніплазуни - всітварини, котрірухаютьсябезнігабоздопомогою ледвепомітнихкінцівок (напр., черви, безкрилікомахи); по-третє, земнізвірі, тобтодикітварини. Доцихкласів входятьусівидиназемнихтварин.
Такабіблійнаісторіяствореннясвітувидимого. Знеї випливаютьзагальнідогматичніположення:
I. Небо, іземля, івсевійськоїх - весьматеріальний світзівсім, щоживенаньому,- зобов'язанийТворцю нелишесвоїмбуттям, алейчастиннимутворенням ісвоєюдосконалістю. БогєТворецьстихійсвіту матеріального. Богістворив, івлаштувавкосмос (світ) ізпершоствореноїречовини. ДієюжтворчостіБожої отрималибуттяідосконалістьприродивсіістоти, які живутьуводі, вповітріінасуші, кожнезасвоїмродом.
II.Cвітстворенийнемиттєво, неодноразовоютворчоюдієюБожою: крімстворенняспочатку "Небаіземлі" повнеформуванняйогоздійснювалосяпротягомшести "днів". Якіце "дні", відомолише Творцеві. Але "дні" творенняпоказують істини й порядок безпосередніх дій Творчої Сили, якіздійснились увизначенийчас. Отже, світневічний, аотримавбуттяівлаштуваннявчасі. Зпочатком світотворенняотримавпочатокісамчасякщось, що маєвимір.
III. Порядоксвітотворенняполягавусходженні відзагальногодочасткового, віднайпростішогодо найскладнішого, віднижчихступенівжиттядовищих,- у загалі, відменшдобільшдосконалого, причомукожна ланкавланцюгутворіньБожихєприготуваннямдо вищої, увищіймаєнайближчусвоюмету. Вусійісторії світотвореннянеможнаневбачатиприготуваннядо створеннятакоїістотиназемлі, якамоглаброзумітичудо творенняБожогоірозумнокористуватисяствореним, тобтолюдини, котрапоставленацаремприроди.
ДОСКОНАЛІСТЬТВОРІННЯ
Всесвітстворенодосконалим, тобтотаким, щовідповідаєтомупризначенню, якевизначене дляньогоТворцем. Іоб'явленняпоказує, щосвіт напочаткудійсновідповідавтворчимзадумам пронього, СамимТворцембуловизнанодобрим, апозакінченнітворення "побачивБогусе, що вчинив. Іото,- вельмидобре[воно!]" (Бут. 1:31). Навітьпросвітутеперішньомуйогостаніапостол вчить: "КожнебоБожетвориводобре" (1 Тим. 4:4). Псалмоспівецьописуєсвітякчудовийівеличний органоб'явленняслави (Пс. 18:2), премудрості (Пс. 103:24) іблагостіБожої (Пс. 144:9), івнаслідок такоговідображенняусвітідосконалостейБожих вказуєнаньогоякнанайкращийдлялюдей посібникістинногобогопізнанняібогошанування (Пс. 85:8-10; 91:1-6; Іс. 40:26). Але, зіншогобоку, в об'явленнінемаєдумки, щоцейсвітєнайкращимз усіхможливих, якітількимігстворитиБог. Навпаки, воновчить, щотеперішнінебойземляминуться (Мф. 24:35; 2 Пт. 3:10, 12), щобуденовенебоінова земля, вякихперебуватимеправда (2 Пт. 3:18; Рим. 8:20-21), тобтокращийідосконалішийсвіт, ніжтеперішній.
Отже, всесвітстворенийвідповіднодосвого призначення. Віндосконалий. УствореномуБогомсвіті, іствореномузавдякиБожественнійблагості, небулоі немоглобутизла; злонеможебутисправоюТворця7. Забогооб'явленимученням, появаусвітізлаісмертіє наслідкомгріхаіпосилаютьсявониБогомдлялікування гріха, агріх, абоморальнезло, єсправоюморально вільнихістот, якізловживаютьсвоєюволеювсупереч намірамТворця.
Висновок
БогєнетількиТворець, алейПромислительсвіту, Вседержитель. ПереконаннявбуттіпромислуБожогоє настількизагальневлюдськомуроді, якіпереконанняв буттіБожому, якісамарелігія. Безвіривпромиселнеможливаніякарелігія. Наочнимсвідченнямвсезагальної віривБога-Промислителяємолитва, якоюлюдинапрагневвійтивживеспілкуваннязБожеством; молитване моглабвиникнутибезупевненостівбезпосередній близькостіБогадосвітуіЙогопіклуванніпросвіт.
Аленетількиокремівислови, айусеПисаннясвідчитьпропромислительнудіюБожувсвіті. Воноісамепо собі - свідченняпромислуБожого, аджеєнадзвичайним засобомспасіннялюдини.
ПромиселБожийвідкриваєтьсяпереважноу збереженнітворіньікеруванніними. Світівсіістоти, щовньомузнаходяться, зїх законами, силоюідіяльністю, зберігаютьсявбуттідією Бога-Промислителя, БездіївсезберігаючоїсилиБожої світнемігбиіснуватийоднієїмиті - всебвідразу зруйнувалось, аджевінпідлягаєпостійнимзмінам, несамобутнійівцілому, івчастинах.
Бог-Вседержительнетількизберігаєбуттявсього світу, алевсідіїстворенихсил, істот, щознаходятьсяв світі, івсіподії, щовньомувідбуваються, направляєдо досягненняпризначенихсвітуцілей. Саметворіннябез керівництваіспівдіїпромислительноїсили, тількисвоїми силами, присхильностіістотсвітуцьогодочуттєвого, а особливоморальноговідхиленнявідпорядку, неможе підтримуватипорядокіблагоустрійусвіті, безсильнеі вдосягненніпризначенихцілей. ТількичерезГоспода всеусвітіможеуспішнодосягнутисвогопризначення (Сир. 43:28).
БібліястверджуєістинупроБожекеруваннясвітом, коливчитьпроБога, щоВінякТворецьнебаіземлі єверховнийВладикавсесвіту (Пс. 95:3; Зах. 14:9; Мф. 11:25), "ГосподьнадпанамитаЦарнадцарями" (Об. 17:14; Тим. 6:15). "Господняземля, івсе, щонаній, вселеннаімешканціїї" (Пс. 24:1; див. також 89:12).
ДіїсвітоуправлінняБожогопоширюютьсяякнасвіт матеріальний, такінасвітрозумновільнихістот. Бог, за свідченнямПисання, "наказуєсходитисонцюСвоєму надзлимиінаддобрими, ідощпосилаєнаправедних інанеправедних" (Мф. 5:45), зодягаєпольовутраву (Мф. 6:30), подаєдощіврожайнічаси (Дії 14:17), вказує шляхдляблискавки (Йова 28:26, 38:25, 35), "випроваджуєвітеріззапасівСвоїх" (Пс. 135:7) тощо. Всіявища усвітіматеріальному, співдіючізішляхамипромислу пролюдину, слугуютьдляморальногосвітоуправління Божого. Залежновідцілейцьогосвітоуправління, подаютьсявПисаннінетількичастковіймісцевізміни, алеізміниустанівсьогоматеріальногосвіту, якті, що відбулися (прокляттяземлізагріхлюдиниівсесвітній потоп - Бут. Зі 7 розд.), такіті, щомаютьвідбутися (привідкриттіцарстваслави - Рим. 8:19-22). ВідчутнимдоказомморальногоБогокерівництвасвітом єчудеса, якізвершуютьсязволіБожоїдляСвоїх великихцілей.
КеруєБогісвітомрозумновільнихістот, співдіючи досягненнюнимипризначенихцілей.
Використана література
1. Макарий (Булгаков). Православно-догматическое богословие. - Москва, 1999.-Т. 1.- С. 486.
2. Православноеисповедание, илиИзложениероссийскойверы ПетраМогиы. - Ч. 1, отв. навопр. 27.- Москва, 1996.- С. 31.
3. Православнавіра. Посланнясхіднихпатріархів. - 14 чл. - Вінніпег, 1957.- С. 43.
4. Книгаправил святих апостолів, святих соборів вселенських і помістних,ісвятих Отців. - Бровари, 2002. (Репринт. воспроизведениеизд. 1893 г.- С. 238).
5. ГригорийБогослов. Собр. творений: В 2-хт. Т. - 1. Слова 38 и 45.- Москва, 1994.
6. прот. Іван Нідзельський, - Основи православного віровчення. – Луцьк, 2005. – С. 383.