Володимир МоноМах висуває задачі загальнодержавного порядку, вважаючи обов'язком князя турботу про благо держави, про його єдність. Міжусобні розбрати підривають економічну і політичну могутність держави, тільки мир приводить до процвітання країни. Тому в обов'язок правителя входить збереження миру.
Автор «Повчання» виступає перед нами як високоосвічена книжкова людина, ерудована, чудово що розбирається в літературі свого часу, що видно по численних цитатах, які він приводить.
Поступово «Повчання» переростає в автобіографію, в якій князь розказує, що був учасником 82 великих військових походів. Своє життя він прагнув будувати за тими ж правилами, про які пише синам. Мономах предстає в своєму творі людиною надзвичайно діяльним, ревним поборником освіти. Він вважає, що в побуті князь повинен бути зразком для оточуючих, сімейні відносини потрібно будувати на пошані. В «Повчанні» Мономах охоплює широкий круг життєвих явищ, дає відповіді на багато соціальних і етичних питань свого часу.
Третій твір Володимира МоноМаха — лист до двоюрідного брата Олегу Святославічу, написане з приводу загибелі свого рідного сина Ізяслава, убитого Олегом в бою. Лист мудро і спокійно. Гірко жалкуючи про смерть сина, князь проте готовий все зрозуміти і все пробачити. Війна є війна. Син його загинув, як гине багато хто в бою. Біда не в тому, що на полі лайки загинув ще один князь. Біда в тому, що князівські розбрати і усобиці гублять Російську землю. Мономах вважає, що пора припинити ці братовбивчі війни. Князь пропонує Олегу мир: «Я тобі не ворог, не месник... І мир я тобі пропоную тому що не хочу я відважна, але добра хочу всій братії нашої і землі російської».
Д.С. Лихачев відзначав, що «лист Мономаху дивно. Я не знаю в світовій історії нічого схожого на цей лист Мономаху. Мономах прощає вбивцю свого сина. Більш того, він утішає його. Він пропонує йому повернутися в російську землю і отримати що вважаються по спадку князівства, просить забути образи».
В цілому «Повчання» забарвлено особистим відчуттям, написано в сповідувальному, елегійному тоні, а також відображає бачення житейського побуту і епохи. Всупереч літературним канонам зображення князя, Владимир наділює індивідуальними людськими рисами. Це не тільки воїн, державний діяч, але і людина, що відчуває, страждаючий, гостро переживаючий життєві події. Для нього важливо, щоб діти і інші люди, до яких звернені його слова, прийняли повчання «в серце своє». Його хвилює проблема етичної відповідальності людини, збереження таких відчуттів і якостей, як співчуття, справедливість, честь, працьовитість.
Сам же Мономах емоційно поглинений релігійними відчуттями, оспівуючи божественну гармонію всього сущого, проголошуючи людинолюбство, милосердя Бога, що створив своєю милістю безліч великих чудес і благ, що подарував людям землю і весь навколишній світ.
Захоплено говорить Мономах про «божу мудрість» ради людини. Піднесені слова слідують одне за іншим: «Розум людський не може спіткати чудеса твої. Великий ти, і дивні справи твої і благословенно і славно ім'я твоє у віка по всій землі».
Ідея покаяння, перемоги добра над злом не залишає Мономаху. Вона виражена в листі до Олега Святославічу. Покаятися повинен, по думці князя, що припустився загибель його сина Олег, покаятися повинен і сам Владимир, що не попередив її: Було «слід би тобі, побачивши кров і тіло його, що пов'януло подібно квітці, вперше що розпустився, подібно агнцю заколеному, сказати стоячи над ним, вдумавшися в помисли душі своєї: “на жаль мені, що я зробив! І, скориставшися його неразумием, ради неправди світла цього суєтного нажив я гріх собі, а батькові і матері — слезы”».
Сам же Мономах готовий до страшного суду: «На страшному суді, — пише він, — без обвинувачів сам себе викрию...».
Ліричний початок в посланні наближає його до народної поезії, до пісенної лірики, додає емоційність оповіданню. Так, уподібнення тіла сина квітці, вперше що розпустився, або порівняння невістки, захопленої в полон Олегом Святославічем, з горюючою горлицею на сухому дереві, передбачаюче плач Ярославни в «Слові про полк Ігореве», співвідносяться з елементами народної поезії. А молитва Мономаху, включена в «Повчання», по своїй художній суті близька до пісенної лірики, до народних плачів. «Премудрості наставник і значення подавець, безрозсудним вчитель і жебраком заступник! Затверди в розумі серце моє, владика! Дай мені дар слова, отче, вустам моїм не забороняй волати до тебе. Милостивий, помилуй занепалого!..».
Високі уявлення про етичні цінності автор «Повчання» прагне вселити читачам. В творі також знаходять віддзеркалення деталі реального побуту: з етнографічною точністю передаються історичні події — боротьба з половцями, походи князів. Географічний простір обширно і відображає події російської історії в русі. Перераховуються битви, міста, землі, річки, імена російських князів і половецьких ханів. Описує Мономах і окремі ситуації, моменти битв: «билася дружина моя з ними вісім днів за малий вал і не дала їм увійти до острогу», або, наприклад, драматичну картину походу дружини чисельністю близько ста чоловік, з дітьми і дружинами, з Чернігова в Переяславль. Автор відзначає, як «облизувалися на них, точно вовки, половці, стоячи у перевозу і на горах. Бог і святий Борис не видали мене їм на поживу, неушкоджені дійшли ми до Переяславля».
Соціальна практика і трудова діяльність князя розкривається в наступному його зауваженні: що належало робити отроку його, то сам робив — на війні і на полюваннях, вночі і вдень, в жару і холоднечу, не даючи собі спокою. Сам робив, що було треба.
В цілому «Повчання» розкриває вигляд неабиякого державного діяча російського середньовіччя, людини, в якій утілився ідеал князя, що печеться про славу і честь рідної землі.
II.
1. Які три найважливіші події світової історії характеризували епоху середніх століть?
Кінець Середньовіччя знаменують три події:
1. Епоха географічних відкриттів - подія глобального характеру, що привела до контакту цивілізацій, раніше навіть не підозрюючих про існування один одного, що перетворило Західноєвропейську цивілізацію на світову.
2. Реформація, що поклала край середньовічному универсалізму і що відкрила, серед іншого, дорогу сучасним національним державам.
3. Епоха Відродження, або Гуманізму (діячі якого і придумали термін Середні століття), що породила ідею Людини-бога - істоти, спочатку, розумного і зробленого.
Всі ці події доводяться на кінець XV - почало XVI століття. Це і є рубіж Середньовіччя і Нового часу.
2. Який період у всесвітній історії відомий як епоха Великого переселення народів? Які зміни в житті слов'янських племен відбуваються в цей час?
Велімкоє переселемние наромдов — умовна назва сукупності етнічних переміщень в Європі в IV—VII століттях, головним чином з периферії Римской империи на її територію. Велике переселення можна розглядати як складова частина глобальних міграційних процесів охоплюючі сім-вісім століть. Характерною особливістю переселення був той факт, що ядро Западной Римской империи (включаючи в першу чергу Италию, Галлию, Испанию і частково Дакию), куди попрямувала кінець кінцем маса германских переселенцев, до початку V століття нашої ери вже була достатньо щільно заселена самими римлянами і романизированнымикельтскими народами. Тому велике переселення народів супроводилося культурними, мовними, а потім і релігійними конфліктами між німецьким і романізованим населенням. Великі переселення заклали основу протистояння між німецькими і романськими народами в якому то значенні дійшов і до наших днів. В переселенні брали активну участь славянские народи тюрки, иранцы і финно-угорские племена.
3. В чому значення візантійського варіанту православ'я? Який вплив надала візантійська православна церква на затвердження християнської культури у слов'ян? Яке значення мало ухвалення християнства для розвитку Стародавньої Русі?
Візантія була спадкоємицею античної Греції, зберігаючи значну частину її культурного багатства. Православ'я прийшло в нашу країну не випадково, і справа не тільки у впливі Візантії. Православний варіант християнства якнайповніші відповідав російським особливостям.
Складні природно-кліматичні умови надали пряму дію на тип російської державності. При відносно низькому об'ємі сукупного продукту в країні неминуче створювалися жорсткі важелі державного механізму, направлені на вилучення тієї частки додаткового продукту, яка йшла на споживання самої держави і суспільства в цілому. Саме звідси йде багатовікова традиція деспотичної влади в Росії.
Низька врожайність, залежність результатів праці від погодних умов детермінували надзвичайну стійкість патріархальних відносин і громадських інститутів, що були певним соціальним гарантом виживає основної маси населення. Періодичні земельні переділи, допомога общини господарствам, що розорилися, сумісну працю породили і закріпили зрівняльні і колективістські тенденції.
Відсутність значного додаткового продукту уповільнювала обмін, не виробило органічних традицій підприємницької, комерційної діяльності. В Росії заняття торгівлею ніколи не мало високого суспільного статусу і престижу. Російська людина — поганий торговець (на це указував ще В.І. Ленін), і, як правило, програє в умовах ринкової економіки представникам інших народів.