Може бути це Благовіщенням? Можливо, що цей цикл супроводив фігурі Христа в силах, яка була вписана в мандролу, підтримувану ангелами. Ця тема, разом із Збором апостолів, була залежна від іконографічної концепції абатства в Клюні, прояв якої ми бачимо в порталах Бургундії, про що вже було сказано. Головним елементом декору червиньского порталу була фігурна скульптура, хоча він не був позбавлений і чисто орнаментальних мотивів. Вони зосереджені на капітелях і на архивольтах, на яких разом з багатими рослинними переплетеннями виступає чисто ломбардний мотив арочок, обвитих листям пальмети. Цей обмежений простором декор був повністю підлеглий багатофігурній сцені тимпана і колон порталу. Найважливіші партії в структурі порталу обумовлювали той модуль, який був специфічний для людських фігур роботи майстра Гвільгельма і його майстерні.
Відносно добре зберігся пишний північний портал колегіати в Тумі під Ленчиней, що відноситься до кінця першої половини XII століття, на яке ми посилалися, обговорюючи скульптуру із звіриними мотивами, тільки до певної міри може бути віднесений до кола італійського впливу. Характерних рис цього впливу не слід шукати в рельєфі тимпана, який має іконографічний мотив, що рідко зустрічається: преклоняння ангелів, розташованих в декількох площинах перед Марією за допомогою атрибутів, які вони тримають в руках, — лілії і хреста - що натякають на два передсповіщення - Благовіщення і передсповіщення Пристрастей Господа.
Риси італійського впливу ми знаходимо в самій структурі порталу, що має із зовнішньої сторони пару масивних колон з капітелями, над абаками — страшних хижаків, торжествуючих над своїми жертвами, і на капітелях, що вінчають внутрішні сторони колон, — двох козлів і орла, що борються. Наука вважає ці архітектурні і скульптурні мотиви декору італійськими за походженням, посилаючись при цьому на такі північно-італійські архітектурні і скульптурні твори, як монументальний портал не існуючого вже храму Сайту, що зберігся, Марія Маджіоре у Верчеллі або антикізуючі капітелі амвона в Сан Джуліо Лаго ди Орта і кафедрального собору в Кассале Монферрато. Річ у тому, що тим же самим ступенем оволодіння італійськими зразками характеризується скульптура архітектурного декору майстерні кафедрального собору в Майнце, яка виконувала замовлення, і розташованого поблизу монастирського храму в Ільбенштадте, а приклади ці, безумовно, зв'язані кровною спорідненістю з тумским порталом. Беручи до уваги сказане про рейнський характер архітектури тумської колегіати, слід визнати, що те ж саме художнє середовище передавало італійський вплив і в області скульптури. Це обмежене, або відносне, оскільки перейняте з чужих рук, італійський вплив, несе на собі кам'яний декор всіх тих об'єктів, які, як фрагменти колегіати у Вісліце, костьолу в Чхуве або вальтерівського кафедрального собору у Вроцлаві, — належать до напряму, головним представником якого є тумська колегіата в тому вигляді, в якому вона збереглася до сьогоднішнього дня.
Інакше йде справа з більш пізнім вроцлавським порталом, який раніше був входом в бенедиктинску базиліку святого Вінцентія на Олбіні, а в 1546 році був встановлений з південної сторони костьолу святої Марії Магдалини. В ньому вражає велику кількість орнаментального скульптурного декору, звіриного і фігуративного, але поданого в орнаментальному ритмі. Соковитий, інтенсивний рельєф обплітає стовбури колон і портальні стовпи, переходить на арки архивольта, заплітає обидві сторони притолоки, що має напівкруглу форму. Елементи, що збереглися, превалюють над дефектами і поповненнями, що дозволяє зрозуміти естетичні прагнення художника і зміст створеного їм твору. Не дивлячись на те, що було сказано про перевагу орнаментального початку, помітного при першому контакті з твором, елементи фігурної скульптури складають в ньому складну, послідовну програму.
Центральною темою є життя Христа і Марії. Початок циклу знаходиться на одному з архивольтів порталу, де в наступному порядку розміщені: Благовіщення, Провіщання пастирям, Різдво Христове, Поклоніння волхвів, Купання немовляти, Обрізання, Стрітення, цикл закінчується сценою хрещення в Іордане. Перші і останні сцени розігруються на висхідних і спадаючих сегментах архивольта, що дало художнику певну свободу в зображенні коштують фігур з можливістю дотримання пропорцій, близьких до нормальних. В середній же частині архивольта, де знаходяться горизонтальні фрагменти, скульптуру довелося долати величезні труднощі. Якщо в сцені Різдва, що представляє породіллю і немовля, тема легко укладалася в горизонтальну композицію, то фігури трьох волхвів і священика, що є сусідами з нею, з сцени Обрізання на самій вершині архивольта насильно втиснули в його тісну раму; зігнуті коліна фігур додали їм незвичайне, напівлежаче напівпадаюче положення.
Подальші сцени циклу поміщені на тимпані, який є центром кожної скульптурної програми в рішенні порталу. Тут зображено Зняття з хреста і сцену, що представляє Христа тим, що сходить в пекельну, щоб вивести звідти прародителів і доброго розбійника. На зворотному боці тимпана представлена Перша Пречиста: Богоматір лежить на прикрашеному ложі, оточена апостолами. Вище, серед ангельських хорів підноситься Христос з душею Богоматері в образі немовляти. На капітелях колон інтер'єру ми бачимо симетрично розташовані фігури Адама і Єви, розділені древом пізнання добра і зла, обвитого змієм-спокусником. Погрудні зображення Адама і Єви в медальйоні видніються з верхньої пащі змія, що знаходиться на середині портальних колон і представленої як символ пекла. У цьому симетричному повторенні видне єдине, втім, відступ від іконографічного значення на користь декоративного ефекту.
Коротко основну думку всієї представленої композиції можна б було виразити в наступних словах: те, в чому провинилися Адам і Єва, узявши заборонений плід, спокутував Рятівник своїм життям і смертю на хресті. Житійна тематика, що почалася циклом Дитинство, який є циклом в рівній мірі житія Богородиці як і христологічним, знаходить своє завершення в сцені Першої Пречистої, представленій на обороті тимпана.
Разом з цією програмною тематикою на капітелях портальних колон, як це буває на полях ілюстрованих рукописів, представлений улюблений в романському мистецтві світ фантастичних звірів. Грізне чотириноге з хвостом, перехідним в лист, пожирає широкий паросток, біля нього грає морський коник і тягне свій важкий хвіст чудовисько з людською головою, покритою єпископською митрою. Це так званий морський єпископ, якого вигадала середньовічна уява, що переносить відносини феодальної організації на казкове звірине суспільство.
Згущування орнаментальних мотивів, рослинних і абстрактно-геометричних, доходить до небувалих розмірів. З левових пащ зростають перевилися рослинні батоги, що розгалужуються у вигляді пальметти. В інших місцях ті ж пальметти, проти всякої логіки, ростуть з подвійних переплетень спіралей, стягнутих пряжкою і що нагадують золотий виріб. Іноді, нарешті, основою орнаменту стає тасьма, усіяна дрібними, круглими або прямокутними гульками. На стовбурах колон, щільно покритих декором, батога рослин, ряди великих розет, плетінок і зигзагоподібних жолобків збільшують різноманітність і багатство, експресію, яка є, швидше, самоціллю, ніж художнім засобом.
Як архітектура порталу, що виходить за межі стіни, з потовщеною зовнішньою парою колон, так і цей пишний декор, заснований на специфічному зіставленні мотивів, характеризує багато північно-італійських порталів, починаючи з першою половиною XII століття. Достатньо назвати тільки портал в Каваньоло По і багато порталів Падуї. Зняття з хреста в тимпані храму на Олбіне є відблиском творів великого північно-італійського скульптора Бенедетто Антеламі, і в той же час, так само, як і у названого скульптора і взагалі в північно-італійській скульптурі останньої четверті XII століття, в цьому вроцлавском творі, видний і французький вплив. Це помітно, між іншим, в самому задумі фігурного архивольта, овального в перетині, є найстарішим зразком цього типу архивольтів в Центрально-східній Європі. Дата створення рельєфу Анте ламі — 1178 рік — допомагає визначити час створення олбинського порталу: він належить до більш пізнього часу, але залишається ще в рамках того ж сторіччя.
Скульптуру на портальних фронтонах базиліки святої Трійці і костьолу святого Прокопу в Стшельно, що зображає сцени пожертвування на будівництво храму, польська наука традиційно пов'язує із змістом рельєфів вроцлавських тимпанів. Видатні рельєфи такого великого центру, як Вроцлав, дійсно могли грати моделі, особливо якщо взяти до уваги передбачувані родові зв'язки між найкрупнішим вроцлавським жертводавцем Петром Влостовіцем і засновником костьолу норбертанок в Стшельно Петром Вшеборовічем і його спадкоємцями.