Мистецтвознавця, звичайно, понад усе цікавить, яким чином зв'язок художніх явищ із загальним історичним процесом, специфічним у середньовічній Польщі, міг вплинути на своєрідність змісту і форми окремих витворів мистецтва. Польські риси найбільш яскраво виступають в області змісту творів, в першу чергу у фігурних скульптурних зображеннях, монументальному литві і церковному начинні ювелірної роботи. При цьому слід перш за все відзначити дарчі зображення, що представляють пожертвування засновника храму, супроводжуваного членами сім'ї, Христу або Марії моделі храму і літургійного посуду. Пам'ятний, документальний вже в самому задумі характер цього зображення підкреслюється написом, що ідентифікує осіб, які часто дані у виключно рідкісному зіставленні, як в значенні їх особистих зв'язків, так і участі в історичних подіях.
Особливо настирливо наводять на подібні роздуми такі твори, як обидва вроцлавських тимпани. Більш широкий характер має зміст гнезненських бронзових брам, присвячений прославлянню загальнонародного культу, пов'язаного з кафедральним собором, в якому відбувалися коронації. І вибір сцен з житія святого Войцеха, і певною мірою, їх іконографія і реалії дуже тісно пов’язані з політичною ситуацією Польщі в XII столітті, з її духовним життям і матеріальною культурою.
1. Чорно-білі фотографії / Під ред. Беневського. – Аркада. Польща, 1984.
2. Зиґмунд Свеховский. Романское исскуство в Польше. – Аркада, Варшава, 1984.
3. История Польши. Том 1. Под ред. Левчук. – М., 1965.
4. История Польши. Том 1. Под ред. Самойло. – М., 1972.