Смекни!
smekni.com

Формування екологічної свідомості школярів (стр. 3 из 9)

Надалі будова свідомості ускладнюється і утворюючі свідомість пізнавальні процеси диференціюються і удосконалюються, утворюючи складну структуру, наочний світ відображається у все більш узагальненому і абстрагованому вигляді, більш повно і глибоко.

Розвиток свідомості виражається в прогресуючій диференціації і інтеграції психічної діяльності, у формуванні все більш складних процесів відчуття, сприйняття, уявлень, мислення, емоційно-вольової сфери, потреб, Інтересів, цілей і ідеалів. Розвиток свідомості це не тільки збагачення, його зміст, зростання числа уявлень і понять про навколишній світ і про самому себе, але і процес розвитку свідомості, відчуття відповідальності. Вчителі повинні постійно піклуватися не тільки про послідовність розширення круга усвідомлених тими, що вчаться об'єктів, про формування здатних ставити здійснювані цілі, уміння передбачати наслідки вчинків, але і про уміння що вчаться контролювати і регулювати свої відчуття, здійснювати самовиховання волі і характеру, розвивати відчуття відповідальність перед колективом і самим собою, навики трудової і суспільної дисциплінованості. Підсумувавши все сказане вище, можна зробити наступний висновок: свідомість є вища інтегруюча форма психіки, результат суспільно-історичних умов формування людини в трудовій діяльності, при постійній спілкуванні (за допомогою мови) з іншими людьми. Людина народжується, не маючи свідомості, але вже маючи індивідуальні особливості своєї психіки. В процесі спілкування з Іншими людьми і діяльності, її психіка розвивається і стає свідомістю. Всі психічні явища у людини свідомі, оскільки проявлена її свідомість, але не всі можуть бути усвідомленими (психіка дитини): автоматизовані навики, імпульсні дії і так далі. На формування свідомості величезний вплив надає суспільне життя.

1.2 Роль і місце екології в навчанні

Концепція екологічного виховання і освіти повинна спиратися на науковий аналіз реальності і деякі загальні положення філософського характеру. Сьогодні вони формуються як результат обширних досліджень фахівців самого різного профілю. Порушення рівноваги біосфери унаслідок стихійної діяльності людини і перетворення його в основну природо перетворюючу силу планети неминуче приведе до загально планетарної екологічної кризи. її подолання означатиме перехід до стану коеволюції природи і суспільства, значення і зміст якого ще доведеться пізнати.[10,127].

Виробнича діяльність людей повинна поступово міняти основу. Має відбутися нова модернізація, яку природно назвати екологічною, оскільки вона орієнтуватиметься на створення виробництв, що не руйнують рівноважного стану біосфери, тобто що вписуються в її біогеохімічні цикли. Подолання екологічної кризи тільки технічними засобами неможливе. Тим більше неможлива підтримка стану рівноваги, якщо суспільство не перетворюватиме саме себе, свою моральність, а спиратиметься тільки на технічні рішення. Людство чекає тривалий і вельми важкий процес сумісного перетворення природи і суспільства, причому вирішальне значення в його тривалості матиме формування цивілізації, що відповідає новим потребам людини, злагодженим з новими реаліями навколишньої природи. Нова цивілізація для того, щоб вона виявилася здатною забезпечити подальше існування на Землі людства як що розвивається вила, повинна спиратися не тільки на нову технологічну основу виробничої діяльності людей, але і на глибоке розуміння місця людини в навколишньому світі, без чого неможливе формування нової моральності, тобто нової суспільно необхідної поведінки людей. Широка освіченість населення планети необхідна і для становлення нової моралі, тобто духовного світу людей. Тільки по-справжньому освічене і інтелігентне суспільство буде здатне вступити в епоху ноосфери або в період своєї Історії, коли воно зможе реалізувати режим коеволюции природи і суспільства. Це твердження таке очевидне, що воно теж може бути включено в початкову систему постулатів. Отже, разом з новою модернізацією людству належить створити нову культуру у взаємостосунках як між людьми, так і з природою, суб'єктом якої є людина. В її основі повинне лежати всеосяжне виховання і освіта, яка природна назвати екологічним.[6,191 ].

Не дивлячись на різноманітність цивілізацій, яка Існуватиме І надалі, почне формуватися деяка загально планетарна система знань і принципів взаємовідношення з природою в рівному ступені необхідних всім мешканцям планети. Насправді, в сучасних умовах людство взаємодіє з біосферою як одне ціле, значить, воно обов'язкове повинне володіти деякими загальними стандартами в своїх взаємостосунках з природою. Сьогодні навряд чи можна запропонувати якусь єдину і універсальну систему виховання і освіти. Вона формуватиметься поступово, як узагальнення досвіду фахівців в області освіти, досягнення науки, тобто наших знань про навколишній світ і діяльність політиків. Проте деякі основні положення майбутньої системи, що дозволяють зробити перші кроки, є видимим вже достатньо виразно.

Екологічне виховання повинне бути цілісною системою, що охоплює все життя людини. Воно повинне мати на меті формування у людини світогляду, заснованого на уявленні про свою єдність з природою і про спрямованість культури і всієї практичної діяльності не на експлуатацію природи і навіть не на збереження її в первозданному вигляді, а на її розвиток, здатний сприяти розвитку суспільства. В цьому принцип сучасного антропоцентризму, заснованого на розумінні того факту, що подальший розвиток людства може відбутися тільки сумісно з подальшим розвитком природи, її різноманіттям і багатством. В такому формулюванні принцип антропоцентризму практично еквівалентний твердженням класичної педагогіки і сходить до Песталоцці, Монтеню, Руссо, що стверджували, що мета виховання - розвиток симпатії до інших людей і любов до природи. Переконання класичної педагогіки мали високий степінь екологічності.

Для того, щоб реалізувати цей принцип, екологічне виховання повинне починатися з раннього дитинства. Ще в сім'ї і в дошкільні роки дитина повинна одержати деякі початкові відомості про навколишній світ, природі, про необхідність і доцільність дбайливого відношення до рослин, тваринних, про збереження чистоти води, повітря Землі. Ці знання повинні бути розвинені і закріплені в початкових класах середньої школи. Одночасно повинна бути створена атмосфера доброзичливості по відношенню до природи, щоб у дитини сформувався світогляд, який включає його в оточуючий світ не як господаря, а як учасника природного процесу його розвитку.[7,15 ].

Існують два різні терміни "екологічне виховання" і "екологічна освіта". Перше неможливе без другого, І тому освіта повинна розвиватися в контексті другого, тим більше що знання самі по собі ще не визначають спрямованість діяльності людини.

Екологія велика наукова дисципліна, але її викладання повинне бути дозований і не перевищувати систематичний багаторічний курс. Початкові відомості повинні бути одержані удома або в дошкільних установах і закріплені серією спеціальних уроків і цілеспрямованих екскурсій в перших класах. Вони повинні бути "природниче орієнтовані", подібно тому як висловлювалися початкові відомості в підручниках по природознавству в дореволюційній земській школі.

Що ж до систематичного курсу екології, то він повинен бути прочитаний в одному з останніх класів середньої школи. В ньому слід не тільки узагальнити і систематизувати знання, одержані в попередніх класах, але і внести деякі загальні філософські (ідеологічні) уявлення, що закладають основи сучасного світобачення.[16].

Сьогодні багато говорять про екологізація утворення. Це дуже важливий елемент екологічного виховання. Екологічне мислення, уявлення про навколишнє середовище і місце в ній людини повинні бути присутні у всіх проявах його активності. Вельми ефективним засобом реалізації цього принципу і є екологізація навчання. Вона полягає в тому, що практичні всі дисципліни шкільного курсу, що викладаються, повинні містити екологічний матеріал. Не тільки біологія, хімія, географія, але і математика, література. Всі вони можуть стати засобом отримання екологічних уявлень і екологічних знань.[25,87 ].

Таким чином, в результаті всього вище сказаного, ми можемо зробити висновок про те, що проблеми екології дуже гостро стоять в даний час не тільки в нашій країні, але і у всьому світі. Сильно забруднені повітря, вода, ґрунти. Ніколи проблема охорони природи не стояла так гостро, як останнім часом. І саме тому сьогодні необхідно формувати екологічну свідомість у дітей. Адже через декілька років вони стануть дорослими і необхідно, щоб вони дбайливо і раціонального відносилися до природи..

РОЗДІЛ II. МЕТОДИКА ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ СВІДОМОСТІ В ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ПРИРОДНИЧИХ ДИСЦИПЛІН

2.1 Зв'язок екологічної освіти і природничих дисциплін

Основна мета екологічної освіти формування екологічної свідомості і мислення на основі активної життєвої позиції. Пробудження екологічної свідомості нерозривний пов'язано з усвідомленням людиною своєї ролі на Землі. В даний час унаслідок технічного прогресу, урбанізації суспільства людина перестала відчувати себе і оточуючу середовище як єдине ціле в межах біосфери. Рішення сучасних екологічних проблем вимагає компетентного підходу, який включає природні, соціальні і гуманітарні науки, наближаючись, таким чином, до філософського рівня пізнання. Екологічна освіта має між предметний характер І головну роль тут грають природничі дисципліни: фізика, біологія, географія. При вивченні цих предметів є величезні можливості для формування екологічної свідомості. Така можливість є практично на кожному уроці і її необхідно використовувати. В рамках якого-небудь одного предмету екологічна освіта і виховання не може бути здійснене повною мірою. Однак можливості здійснення екологічної освіти в процесі вивчення різних дисциплін неоднакові. Вони визначаються специфікою задач і змістом предмету.