А слышит глаголы сын мой духовный — Фетька отщепенец, от никониян рукоположенец, зря на животворящий крест Господень; да буди распятый на кресте сем судия между мною и тобою, днесь и в день века. Живешь развращенно и нелепо мудрствуешь о образе святыя Троицы*. Рекох ти и паки реку: веруй и исповеждь по Писанию, якоже святыя книги научают, а не по своему обольщенному смыслу. Ей, Бога тебе свидетелю поставляю и святый крест Господень!
Блудишь, сице пиша и глаголя о святей Троице: понеже-де божественное несозданное существо святыя Троицы насекомо есть и нерасстоящо лицем же до друг друга, и отнюдь не раздельно. Аз ти глаголю: возбесился еси, человече, святая сливаешь, раздельную лицы глаголеши нераздельну. Впал еси в бреге стремнины; украдше свои очи, помрачил свою душу; истинны в писании не разумевше глаголешь образ един святыя Троицы сличен; и исповедуешь, пиша в своих подметных тетрадках, с клятвою и ротою глаголя, яко Сын во Отце, та ко же и Дух Святый внутрь Отца — имут един образ, нераздельными лицы. И приводишь в приводе душу человечю, толкуя суматоху, глаголя: якож-де душа три-составна — ум, слово, дух — имать един образ, також-де и Бог: Сын и Дух Святый во Отце соединенно и совокупно, а не слитно и нераздельно всяко.
...Подобно Федьке бешенному* бывал у меня в Сибири бешенный, Феодором же звали, тезоименит тебе, а другой на Лопатищах Насильем звали: на чепи сидя, У...ся, говно то свое ухватя, в рот пехает себе же, а сам говорит: царь, царь, царенки, царенки. И едино лице и два лица знаменит; понеже дьяволи так учат. Как я, мазав маслом святым, да потом шелепом свитым: твори молитву Исусову, бешенный страдник! Да бывало Христовою милостию и оцеломудрствуется недели в две, а в три и исправится. А с тобою уж десять лет мучюся, а не могу от тебя бесов тех отогнать: за моя некоторыя грехи суровы велиары в тебя вошли. Да легче беса от бешеннаго изгнать, нежели от еретика.
...Федор, веть ты дурак! как тово не смыслишь! В Писании лежит о зачатии Христове писано сице: «слухом бо вниде и неизреченно изыде». И ты, не зная силы глаголу, блекочешь, страдник: «ухом-де девыя Бог Слово во чрево ея вниде и боком изыде». Тако ты рече, Федор! Лазарь и бранил тебя за сие, а я уж на тебя и плюнул. Как о сем не знаешь? Слухом бо вниде, сиречь, со гласом архангеловым зачатся Бог Слово в девей: не разверз двери девства в воплощении, а дверьми ея вселися во утробу, а не ухом.
...Кто изрещи может сие необычное дело? От века несть слыхано, николи же, нигде же. Аще и по благовещению радишася Сиф, Енох, Исаак, Иван Предтеча и Сампсон, и Владычица наша, свет царица небесная*, но отцы ложесна прежде детища разверзаху, и потом рождашеся младенец, врата разбивше. Здесь же, во Христе, не тако. Бог идеже хощет, побеждается естества чин: без болезни вниде, без болезни и изыде. И млеко дояше, дева питае питающаго всю тварь. И сие не по естеству бе, но выше естества неизреченно. Не бывает у дев млеко, дондеже с мужем во чреве не зачнет. У пречистыя Матери Господни и у Девы млеко бысть. Егда родила Бога-человека* без болезни, на руках ея возлегша, сосал титечки свет наш. Потом и хлебец стал есть, и мед, и мясца, и рыбку, да и все ел за спасение наше. И винцо пияше, да не как веть мы — объядением и пианством,— нет, но благоискусно дая потребная плоти. Больше же в посте пребывая.
...Да что-су вы, добрые люди, говорите: «батько-де сердито делает. У Николы тово и не мое смирение было, да не мог претерпеть: единако Ария, собаку*, по зубам брязнул. Ревнив был миленькой покойник. Не мог претерпеть хулы на святую Троицу. Собором стащили с него и чин весь: «неправильне-де творишь, архиепископ». Да ему даром дали пестрыя те ризы Христос да Богородица. И опять ево нарядили, а он себе...1 никово не бояся. Проклят блядин сын Арий да буди,— не называй тварию Творца, Сына Божия-света. За что-то меня в те поры не было. Никола бы вора по щоке, а я бы по другой, блядина сына.
...Ох, блядин сын, собака косая, дурак, страдник! Коли не знаешь в книгах силы и ты вопроси бабе поселянки*: заблудил-де от гордости, государыня матушка, на водах пустыни и не знаю праваго пути к Богу. А со отцем-де своим духовным дьявол спроситца претит ми, и от него-де за воровство свое учинился проклят. Помози-де, матушка, моему сиротству, исправь мою душу косую, и весьде мой орган по души катится косо, с трудом великим, не путем еду...
1 Пропуск рукописи.
ИЗ СТАТЬИ «СПИСАНИЕ И СОБРАНИЕ О БОЖЕСТВЕ И О
ТВАРИ И КАКО СОЗДА БОГ ЧЕЛОВЕКА»
Сице Моисей пишет: «искони сотвори Бог небо и землю»*. Гранограф толкует*: небо небес, на нем же престол Божий, то небо огненно, а сие, видимое, глаголется твердь быти; под тем небом ангельское ликостояние и служение бывает к Богу, а сотворил его Бог словом своим от несущества, еже есть от небытия в бытие приведе. Слово Божие живо и действенно,— рекл: «буди небо»,— и бысть, «буди вода», и бысть, «буди земля»,— и бысть. Землю взял от воды, а не от пены: пена — лехкое дело*, а водное естество тяшко, того для и земля тяжела. Петр апостол пишет: «яко небеса убо исперва, и земля от воды, и водою составленна Божиим словом»*. И приказал лежать на воде, а не на китах. Дамаскин пишет: «утвержей ни на чем же землю повелением си и распространи неодержимую тяготу»,— всегда поет церковь.
Паки Библея: «земля же бе невидима и неукрашенная*, сиречь без лица в водах морских вся плавала, яко камень,— ни дров, ни травы, ни рек, никакова украшения не бысть, много воды было.
Бытия: «и разлучи Бог между водою и водою, и рече: "да будет твердь, и бысть"»*. Слово и дело вскоре,— от тое же воды сгустилося, егоже видим,— небо. Давыд о нем же вещает: «пропиная небо, яко кожу, покрываяй водами превыспрення своя»*. Сиречь там половина воды, яко на полатях лежит и николи к нам не сходит, токмо в потоп, при Нои, за грехи людския оттоле спустил Бог; разверзошася хляби небесныя, и шесть недель вода лила на землю. Еще же приказал и морю из предел выступить, и погрязла земля в водах. Над высокими горами пятьнадесять сажен было воды. И стояла вода 40 недель1, шесть недель прибывала, шесть недель убывала, и всего год было дондеже ковчег Ноев на месте ста. Все померло в водах: и люди, и скоты, и звери, и птицы небесный; токмо Ной праведник с своими спасеся.
На первое возвратимся и рцем паки Бытия: «и тьма верху безны, и дух Божий ношашеся верху воды»*. Сиречь не видеть ничево, дня не было,— темно. И рече Бог: «да будет свет», и бысть свет. И нарече свет — день, а тьму нарече нощь. И бысть вечер, и бысть утро, день един*. Просто молыть: нощь да день — сутки стали. День на дело людям приготовил, а нощь — на покой и на словословие к нему, свету, яко и Давыд глаголет: «седмижды днем хвалих тя о судьбах правды твоея»*, сиречь в сутках так всякому подобает: вечерня, павечерня, правила, полунощница, утренняя, часы, литургия. Да он же говорит: «полунощи востах исповедатиси на судьбы правды твоея». Сверх тово и нам так надобе встать и плакатися о гресех.
1 В списках: 40 дней—ГБЛ, собр. Егорова, № 1885, л. 116 об.; № 1898, л. 60; ГБЛ, собр. Общества истории и древностей российских; ф. 188, № 12, л. 127 об.; ГБЛ, собр. Попова, № 2548, л. 78 об., ГИМ, Музейское собр., № 2582, л. 55 об.
Паки Бытия: «и бысть мрачен день и не светел без светил». И в первый день Бог звезду сотворил, ей же имя Аррис*; а во вторый сотворил звезду Ермис; а в третий день Крон; а в четвертый Афродиту, и Артемида* она же словет, и положил их на тверди небесной в нощи светити по земли; в четвертый же день солнце сотворил и украсил день яко пресветлым венцем; в пятый' же день месяц сотворил и небо звездами украсил. И положил солнце во область дни, луну же во область нощи*.
...И повеле Господь, да изнесет земля траву, сеющу семенну породу и по подобию, и древа плодовитая, творящая плод*. Гранограф толкует: во второй день землю красил Господь, а Златоуст в Маргарите глухо пишет. И израстиша былия прекрасная, травы цветныя разными процветении*: червонный, лазоревыя, зеленыя, белыя, голубыя и иныя многие цветы пестры и пепелесы, по Господню глаголу, яко ни Соломан премудрый возмог себе таковыя цветныя одежды устроить; оне же и благоуханием благовонным облагоухают. Такоже и древеса израстоша: кипариси, и
певги, и кедри, мирьсины и черничие, смокви и финики, и виноградие, и иное садовие,— множество много различные плодовитые древа из земли изыдоша. И реки посреде гор протекоша, и источники водныя. Таже от земли сотворил Бог скоты и зверие дубравнии, а от воды птицы небесныя, парящая по аеру; от воды же и вся летающая по аеру: мухи и прочая гады, пресмыкающиеся по земле. Посем насадил рай во Едеме, на востоце, древа и крины райския, по 12 плодов в году приносят; древа не гниющая, травы не ветшающия, цветы не увядаемыя, плоды неистлеваемыя; аще и на земле рай, но посреде платнаго и духов-наго жития устроен.
...И сотвори человека, сиречь яко скуделник скуделу, еже есть горшешник горшок. И положил пред собою. Он же бездушен пред ним лежит, недвижим. И виде Бог, яко добро; дуну на него. И дадеся ему душа, яко ангел некий чистейший; дух же возвратися ко Господеви, а персть отъиде в землю. И бысть человек в душу живу. Зри, всю тварь Господь сотворил словом, а человека боголепными руками*.
...И нарече имя ему Адам. Посем введе его в рай и заповеда ему, да не вкусит от древа, еже разумети добро и зло, и вложи в него сон, и успе Адам. И взят Господь от ребра его. И сотвори ему жену, помощницу по нем, и нарече имя ей Евва.
...Паки Бытию рцем: «и приведе Господь ко Адаму звери, и скоти, и птицы небесныя, и поклонишася ему видя его во славне образе сияюща, Адам же нарече им всем имена». И поживе Адам в раю, по Филону*, сто лет, а инии глаголют три годы*, а инии шесть часов*, яко царь над всею тварию. Вся ему покорна, вся повинна, лютые звери пред ним трепетаху и бояхуся Адама. И сам Бог бседоваше с Адамом. И позавиде диавол чести и славе Адамли, восхоте у Бога украсти, Вниде во змию, лучшаго зверя*, и оболга Бога ко Адаму, рече: «завистлив Бог, Адаме, не хощет вас быти таковых, яко же сам. Аще вкусите от древа, от него же вам заповеда, будете яко бози». Адам же отказал, помня заповедь зиждителеву. Змия же, отклоняся от Адама, прииде ко Евве: ноги у нее были и крылье было. Хороший зверь была, красной, докаместь не своровала. И рече Евве те же глаголы, что и Адаму. Она же, послушав змии, приступи ко древу: взем грезнь и озоба его, и Адаму даде, понеже древо красно видением и добро в снедь, смоковь красная, ягоды сладкие, слова междо собою льстивые: оне упиваются, а дьявол смеется в то время. Увы, невоздержания, увы небрежения Господни заповеди! Оттоле и доднесь торится так же лесть в слабоумных человеках. Потчивают друг друга зелием нерастворенным, сиречь зеленым вином процеженным и прочими питии и сладкими брашны. А опосле и посмехают друг друга, упившагося до пьяна,— слово в слово, что в раю бывает при дьяволе и при Адаме.