Народне утворення. У Болівії уведене безкоштовна й обов'язкова освіта для дітей у віці від 6 до 14 років. В 2000 приблизно 81% дітей відвідували початкову школу й 27% дітей відповідної вікової групи відвідували середню школу. У країні є 8 державних університетів і дві частки університету в містах Ла-Пас, Кочабамба, Оруро, Потоси, Санта-Крус, Сукре, Тариха й Тринідад, у яких навчається ок.112 тис. студентів.
Найбільший університет з 37,1 тис. студентів - Болівійський головний університет Сан-Андрес у Ла-Пасі. Університет Сан-Франсиско Хав'єр у Сукре, де навчається ок.10 тис. студентів, часто називають колискою південноамериканської незалежності. По даним 2003, частка неписьменних серед дорослого населення (старше 15 років) знизилася до 17%.
У столиці країни Ла-Пасі знаходяться Національний музей мистецтва, Вища школа образотворчих мистецтв (осн. 1928), Національна академія історії (1929), Центр археологічних досліджень, Болівійський індеаністський інститут, Національний інститут по дослідженню фольклору.
Найважливішими бібліотеками є Національна бібліотека й архіви в Сукре, Муніципальна бібліотека (осн.1838) і Бібліотека департаменту культури (осн.1832) у Ла-Пасі й бібліотеки університетів у Ла-Пасі й Сукре.
Самий значний пам'ятник доколумбової літератури болівійських індіанців - народна драма Апу-Ольянтай мовою кечуа (опуб.1853). На цій же мові створював любовну лірику легендарний індійський поет Хуан Альпарримачи Томіть (1793-1814) [3].
В колоніальний період аж до 19 ст. література була виключно наслідувальною. Панівним напрямом у літературі 19 ст. довгий час був романтизм, до прогресивного крила якого належали Р. X. Бустаманте, Н. Галіндо, Р. Кіро-га та ін. Романтики ввели в літературу національну й індіанську теми. Найбільш відомим письменником 19 ст. був С. Вака Гусман (1846-96). В кінці 19 і на початку 20 ст. в літературі Б. з'явилися різні декадентські течії (Р. Фрейре, Г. Рейнгольдс, X. Герра та ін.), але великої ролі вони не відігравали. В літературі 20 ст. національна й соціальна теми посіли центральне місце. Провідні письменники: А. Чірвечес, Г. Отеро, Д. Канеласа, О. Естрельї, Ф. де Медіна, Н. Пачеко, X. Мендоса та багато ін. Визначне місце займає творчість А. Аргедаса.
Сучасна болівійська культура являє собою синтез традицій корінного населення й впливу іспанців. Національні традиції особливо яскраво виражені в живописі, літературі, музиці, танцях і фольклорі.
Іспанський вплив переважає в музичному й танцювальному фольклорі жителів долин, тоді як у горах звучать індійські мотиви. Дотепер широко існують музичні інструменти, що сходять до доколумбової епохи: гігантські очеретяні труби ерке, вертикальна флейта пінкільо, поздовжня флейта кена й ін. До колоніальної епохи відноситься гітара чаранго, виготовлена з панцира броненосця [3].
До найбільш відомих індійських жанрів відносяться колективний танець уайно, пов'язаний з тотемічними обрядами, і жалібна любовна пісня арави. Іспанський вплив проявляється в пісенно-танцювальному жанрі чилена (болівійський варіант чилійської куэнки), сумній пісні тристе й швидкому парному танці байлесіто.
Основоположниками болівійської професійної музики були Едуардо Каба (1890-1953), композитор, диригент, директор Національної консерваторії (засн. 1908), збирач фольклору, що використовував індійські мотиви у своїх добутках; і Хосе Марія Веласко Майдану (р. 1909), керівник Національного симфонічного оркестру Болівії, створеного в 1938. Із сучасних композиторів найбільшою популярністю користуються Антоніо Гонсалес Браво, також збирач фольклору, Сімеон Ронкаль, Умберто Віскарра Монхе.
Індіанці Болівії мали древні й розвинені традиції зодчеству, з найбільшою повнотою культури, що втілилися в пам'ятниках, Тіауанако. Цей релігійний центр, розташований поблизу оз. Тітікака, містить у собі пагорб - піраміду Акапана й храмовий комплекс Каласасая - "Ворота Сонця", "Палац саркофагів" і інші спорудження. Традиції індійського зодчества позначилися в колоніальній архітектурі: її своєрідна риса складається в особливої монументальності й строгості будинків, у тому числі барочних церков. У декорі ряду церков виявляються індійські орнаментальні мотиви.
Родоначальником болівійського живопису був італійський чернець - єзуїт, представник ман'єризму Бернардо Бітті (1548-1610). У другій половині 17 ст. відбувається розквіт мальовничої школи Потосі, у якій з особливою виразністю виявився т. зв. метиський стиль, своєрідне сполучення європейських і місцевих традицій. Найвищого втілення цей стиль досяг у творчості болівійського художника Мельчора Переса де Ольгина (1665-1724) [3].
Наприкінці 19 - початку 20 ст., після вікового засилля наслідувального неокласицизму й академізму, у Болівії формується нова національна традиція живопису. Хуан Гарсия Меса (1851-1905) звернувся до зображення народного побуту; Сесіліо Гусман де Рохас (1900-1950) уперше підняв тему індіанців, ставши засновником індіхенизму в національному живописі. Будучи директором Академії мистецтв у Ла-Пасі, він випестував цілу плеяду болівійських художників, що визначили розвиток національного живопису 20 ст.
З 1950 - х років у мистецтві Болівії суперничали дві тенденції. Фігуративний живопис соціальної тематики, у тому числі пов'язаний з відкриттями мексиканського муралізму, представляли М. Аландіа Пантоха (р. 1914) і автори настінних розписів Роберто Бердесіо (р. 1910), В. Сольдо Ромеро (р. 1925) і Мелькіадес Ехідо (р. 1925). Тенденція абстрактного живопису втілилася у творчості Марії Луізи Пачеко (р. 1919), Армандо Пачеко (р. 1910), Енріке Арналя (р. 1932) і ін. Зі скульпторів найбільш відома використовуюча традиції індійської пластики Марина Нуньес дель Прадо (1910-1995).
Болівія ділиться на 9 департаментів (Іспанський: departamentos) (таблиця 4.1). Кожен з департаментів підрозділяється на провінції, які крім того підрозділяються на муніципалітети.
Департаментами управляють вибрані губернатори (поки префекти і, призначено Президентом) і незалежно вибраними Відомчими Законодавчими Зборами. Дев'ять департаментів Болівії отримало більшу автономію закріплену законом Адміністративної Децентралізації 1995. Відомча автономія крім того зросла з першим популярним вибором для відомчих губернаторів, відомих як префекти. Чотири департаменти (Санта-Крус, Бені, Пандо і Таріха) голосували за більшу автономію в 2005. Інші п'ять департаменти схвалили відомчу автономію на загальних виборах 2009 [5].
Таблиця 4.1
Характеристика адміністративно-територіальних одиниць Болівії
№ | Регіон | Площа, км2 | Населення, осіб | Адміністративний центр |
1 | Бені | 213 564 | 362 521 | Тринідад |
2 | Чукісака | 51 524 | 1 352 000 | Сукре |
3 | Кочабамба | 55 631 | 1 455 711 | Кочабамба |
4 | Ла-Пас | 133 985 | 2 350 466 | Ла-Пас |
5 | Оруро | 53 588 | 391 870 | Оруро |
6 | Пандо | 63 827 | 52 525 | Кобіха |
7 | Потосі | 118 218 | 709 013 | Потосі |
8 | Таріха | 37 623 | 391 226 | Таріха |
9 | Санта-Крус | 370 621 | 2 029 471 | Санта-Крус-де-ла-Сієрра |
Джерело:
http://ru. wikipedia.org/wiki/Административное_деление_Боливии
В таблиці також проаналізовані показники демографічної відмінності регіонів. Бачимо, що найбільшими регіонами є Ла-Пас, Санта-Крус, Кочабамба та Чукісака.
Рис.4.1 Адміністративний поділ Болівії
Джерело:
http://ru. wikipedia.org/wiki/Административное_деление_Боливии
Бені, інколи Ель Бені, - північно-східний департамент Болівії, в регіоні низовин країни. Це - другий найбільший департамент в країні (після Санта Круз), покриваючи 213,564 квадратних кілометрів. Його столиця - Тринідад. З населенням 420,000 (2006 перепису), Бені є другим департаментом з найменшою густотою населення з дев'яти департаментів Болівії, після Пандо.
Хоча Бені багатий природними ресурсами, високий рівень бідності його мешканців обумовлюється відсутністю адекватних доріг, що пов'язують департамент з останньою частиною країни. Головна господарська діяльність - сільське господарство, лісоматеріал і рогата худоба. Крім того, підпільна економіка пов'язала з діями нелегальних наркотичних притонів, що діють на території департаменту протягом останніх десятиліть 20-го століття, з багатьма лабораторіями кокаїну, що приховують на задніх дворах ранчо де розводять рогату худобу [7].
Погода Бені тропічна і волога, з поширеністю теплих до гарячих температур. Бені граничить з Бразилією на північному сході, і департаментів Санта-Круз, на південному сході, Ла-Пас на заході, Пандо, на північному заході, і Кочабамба, на півдні. Територію Бені переважно покриває тропічний ліс (особливо північні і східні провінції департаменту) і пампаси (виключно низини ближче до Анд).
Чукісака - департамент Болівії, розташований на півдні країни. Межує з департаментами Кочабамба, Таріха, Потосі і Санта-Крус. Столиця департаменту - Сукре, що також є конституційною столицею країни.
Сукре - місто з населенням 247 300 мешканців (2006) та конституційна столиця Болівії, місце розташування Верховного Суду країни (Corte Suprema de Justicia) і столиця департаменту Чукісака. Розташоване на південному сході країни на висоті 2750 м. Його відносно низька висота надає місту теплий клімат протягом всього року.