План
Перші кам'яні храми
Убрання храмів
Ярославська школа іконописання
Творчість Семена Спиридонова
Біографія художника
Творчість Семена Спиридонова в роки перебування в Ярославлі
Житійні ікони
Колірні рішення
Висновок
Список літератури
У ХVII столітті в місті на Волзі проживала шоста частина найбільш впливового купецтва країни. Багаті ярославські гості і верхівка ремісництва стали в місті повноправними хазяями, відтіснивши бояр, дворян і духовенство. Саме на гроші купців і ремісників розвернулося в Ярославлі в ХVII столітті велике будівництво кам'яних приходських церков. У течії трьох чвертей століття тут було споруджено до сорока кам'яних храмів. Такого будівництва і розмаху не знала в ті роки навіть Москва.
Першим побудував кам'яну церкву недалеко від власного будинку в 1620 - 1621 роках Надея Светешников. Він присвятив її покровителеві торговців, мореплавців і подорожуючих - Миколі Чудотворцеві
У 1644 році закінчили будівництво храму в ім'я Різдва Христова брати Дружина і Гурій Назарьеви. У 1650 році завершили будівництво церкви, присвяченої Іллі Пророку, брати Скрипини. Три перші кам'яні приходські церкви розташувалися на міському посаді майже поруч, змагавшись багатством убрання
У другій половині 17 віків ярославські архітектори стали часто використовувати в декорації зовнішніх стін храмів і церковних інтер'єрів кольорові кахлі. У місті також виникла спеціальна майстерня, що виготовляла фігурні і яскраві поливні керамічні плитки із зображенням птахів, звірів, кольорів. Такі кахлі ефектно поєднувалися з червоною цегляною кладкою, з деталями білокам'яного різьблення. Ними багато декорували фасади багатьох храмів, але особливо у великій кількості застосували їх для обробки зовнішніх стін побудованою в 1684-1693 роках купцем Олексієм Зубчаниновим Богоявленской церкви.
Убрання храмів
До сімдесятих років XVII століття що славилися в числі кращих в Росії костромські і ярославські художники нічого не могли зробити для прикраси храмів рідних міст. Вони з року в рік знаходилися у державної служби, розписували храми і тереми в Московським Кремлі, в заміських палацах, писали по указах царя і патріарха ікони, працювали над стінописами в соборах древніх монастирів Володимира, Кириллова, Калязина, Боровска, Звенигорода, Переславля, Ростова. До сімдесятих років століття основні роботи по реставрації і прикрасі храмів і теремів Московського Кремля закінчилися. Костромські і ярославські монументалісти змогли, нарешті, приступити до створення фресок в церквах і соборах рідних земель. Особливо багато роботи чекало їх в Ярославлі. Місцеві гості і ремісничі корпорації буквально змагалися, зазиваючи художників прикрасити приходську церкву фресками, привітно приймали майстрів, прагнули найняти самих прославлених іконописців.
Починаючи з сімдесятих років 17 віків в Ярославлі створюються унікальні цикли храмових розписів, під виконанням яких працюють кращі вітчизняні майстри. Фресками прикрашають тільки що побудовані храми і поставлені в 16 і уперше половині 17 століть. Ярославські купці не були строгими прибічниками релігійних догм. Вони були людьми діловими, допитливими, охоче приймаючими нововведення століття. Будуючи приходський храм, місцеві замовники старалися, щоб його архітектура, декоративне убрання, розписи інтер'єру, живопис ікон, різьблення іконостасів і кіотів були виконані за зразком останніх досягнень столичного мистецтва і навіть багатше і прекрасніше. Більшість ярославських приходських церков розмірами дорівнювали величним міським і монастирським соборам, а розкішшю убрання могли змагатися із столичними палацовими храмами.
У Москві, в церквах Кремля і в соборах монастирів костромські і ярославські художники-монументалісти вимушені були працювати під неослабним контролем духовенства. Там вони писали композиції на стінах храмів за заздалегідь схваленими зразками, строго дотримувалися встановленої тематики. Інші умови роботи надавалися ним в посадниках церквах Ярославля. Місцеві государеві і торговельні гості і люди посадників не дозволяли духовенству міських монастирів втручатися в справи своїх приходів, а священнослужителі приходів повністю підкорялися їх волі. Запрошуючи художників прикрасити храм фресками і іконами, ярославські замовники церковної будови дозволяли майстрам творити за власним розсудом, призначали ним щедру винагороду і домовлялися лише про те, щоб розписи були виконані в точно встановлені терміни, краще і нарядно, ніж в церкві сусіднього приходу, що змагається. Смаки і спрямування замовників були близькі і зрозумілі виконавцям. Вони охоче наслідували їх вказівки, працювали швидко і натхненно.
У ярославських посадників церквах 17 віків фрески покривають стіни від зведень до самої підлоги. Вони прикрашають храм, вівтар, прибудови, галереї паперті, навіть сходові сходи. На стінах представлені події біблейської історії від днів створення світу, діяння апостолів, події з життя Богоматері і Христа, детально зображається історія святого - патрона храму, поміщені композиції на теми різних повчальних притч, символіко-аллегоричні картини і тексти Апокаліпсису, літургії, сцени з історії шановних російських святинь і багато інших сюжетів. Розписи розділяються у високому приміщенні храму на декілька ярусів, оперізувальних південну, західну і північну стіни. Сюжетні композиції детально коментуються написами, що роз'яснюють сенс кожної сцени. Віконні і дверні отвори, низ стін прикрашені розкішними орнаментами, складеними з трав і кольорів, у витіюватих вязевих написах перераховуються імена храмоздателів - замовників церковної будови, вказуються дати створення розписів, імена її виконавців. У колориті фресок панують радісні золотисто-жовті, рожево-червоні, пурпурні, дзвінкі блакитні і сині фарби.
Зображення на стінах як би злиті в єдине шумне і багатолюдне дійство. Не відразу вдається осягнути хід подій, розібратися в їх послідовності, зрозуміти що в розписі основне, що другорядне. Усі персонажі на фресках, одягнені в нарядний, щедро прикрашений візерунками одяг, з'являються на тлі багатих архітектурних куліс і казкових ландшафтів. Зображення легендарних подій наповнені побутовими мотивами. Малозначні для розвитку сюжету персонажі нерідко відтісняють на задній план головних учасників події. Навіть традиційні, освячені багатовіковим каноном сюжети трактуються по-новому. У композиціях відчувається використання західних зразків. Багато сцен на теми біблейської історії, діянь апостолів, євангельського циклу побудовані на основі гравюр ілюстрованих видань Біблії, випущених в 1650 і 1674 роках амстердамським видавцем, гравером і продавцем художніх творів Миколою Фишером.
У стінописах ярославських храмів оспівуються праця ремісників і землеробів, достаток земних багатств, життя шумних міст, зображаються побоїща, повені, пожежі. Люди на фресках збирають хмиз, правлять кіньми, перепливають на човнах і кораблях річки і моря, зводять храми, монастирі. У натовпі людей переважають персонажі, одягнені не в традиційні іконописні сукні, а в костюми, скроєні за зразками російської моди 17 віків. Ніколи ще в стінописах російських храмів не було стільки зображень, узятих з реальної дійсності, скільки їх з'явилося в розписах церков посадників Ярославля, створених в другій половині 17 віків. У цих розписах релігійний міф, з одного боку, перероджувався в реально-побутовий жанр, і з іншої - в казкову, феєричну утопію.
Важливим елементом убрання інтер'єрів ярославських церков були високі розписні або різьблені позолочені іконостаси. Велика кількість ікон, крім того, розташовувалася у стін і стовпів, на спеціальних мисниках у кліросів, у вівтарях, в прибудовах і на галереях паперті, навіть в спеціальних нішах на зовнішніх стінах будівлі. Ярославські купці - багачі цінували і збирали твори видатних художників іконописців, древні, прославлені легендами ікони.
Ярославська школа іконописання
Ще в другій половині 16 віків в Ярославлі почала складатися власна школа іконописання. Вже тоді місцеві іконописці працювали в основному по замовленнях населення посадника, орієнтуючись на його смаки. Вони ускладнювали традиційні зображення на іконах, створювали нові композиції канонічних сюжетів, збагачували їх побутовими подробицями. До середини 17 століть ярославська школа іконописання цілком оформилася. Її твори стали цінувати в Москві, Новгороді, Пскові, у Владимирі і Суздале - в усіх древніх центрах російського іконописання. Ікони ярославських майстрів царі і патріархи посилають в дар в монастирі Афона, сирійському патріархові, грузинському цареві.
Прихожани ярославських церков посадників любили ікони на яких сюжет викладався детально, в розвитку. Вже в першій половині 17 віків, коли церкви посадників в місті ще споруджувалися з дерева, а нечисленні кам'яні ще не були розписані, вони замовляли для нижніх, так званих місцевих рядів іконостасів і для установки уздовж стін храму переважно великі ікони. Принципи своєрідної килимово-декоративної побудови композицій, такі характерні для стінописів ярославських церков другої половини 17 віків, розроблялися і освоювалися вже в першій половині століття місцевими художниками-станковистами.
Ярославські іконописці рано перестали задовольнятися традиційними, сталими в течії багатьох віків системами навіть при написанні строго канонізованих зображень. Вони сміливо вводили в ці зображення нові деталі, перекроювали на свій лад лад композиції, прагнули зробити її цікавою і придатною для довгого розгляду. По-своєму організували схему побудови "образу в житії", зробивши її оригінальною і легко відмітною від подібних же творів майстрів інших художніх шкіл. Спочатку місцеві іконописці перетворили ряди клейм в житійних іконах в щось схоже на візерунчасту багатоколірну раму, потім відокремили средник в таких іконах від рядів клейм широкою орнаментальною смугою. Але вже в першій половині 17 віків тутешні художники-станковисти стали поміщати сцени з житія святого не в рядах клейм, що послідовно змінюють один одного, а у вільному порядку по усій поверхні дошки, як би за спиною головної великої фігури, серед пейзажу або архітектурних будов, перетворивши ці мініатюрні зображення на далекі плани композиції. Традиційний "образ в житії" став схожим на портрет з пейзажним фоном. Нерідко на великій іконній дошці ярославські майстри поєднували подібне зображення святого в житії з традиційними рядами клейм, розташованими по краях.